מארק צוקרברג, פייסבוק, (צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL)
להרוויח כסף, האם זו בקשה מוגזמת? מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג | צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL

אם בקרוב תדפדפו בפייסבוק ופתאום תסתיר לכם את המסך פרסומת וידאו גדולה – אל תדאגו, זה לא וירוס שהשתלט על הרשת החברתית, אלא הדרך החדשה של המנכ"ל, מארק צוקרברג וחבריו לעשות כסף מההתמכרות שלכם לעדכונים מהחברים.

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת היום (ד'), כי עד סוף השנה תחל פייסבוק להציג למשתמשיה פרסומות וידאו בניוז פיד. לפי שני מקורות בחברה, זהו מהלך של פייסבוק בניסיון למנף את הפופולריות האדירה שלה לעומת הטלוויזיה.

לפייסבוק למעלה ממיליארד משתמשים, ש-61% מהם נכנסים לאתר מהדפדפן שלהם בכל יום. זאת בעוד שבערוץ טלוויזיה ממוצע צופים בשעות הפריים טיים מיליונים בודדים של צופים. למרות זאת, לפי סקר שערכה Zenith Optimedia, מפרסמים עדיין משקיעים תקציבים גבוהים הרבה יותר בפרסום בערוצי טלוויזיה מאשר בפרסום באינטרנט – ליתר דיוק, השנה צפויה ההשקעה העולמית בפרסום בטלוויזיה להגיע לכ-64 מיליארד דולר, או 38% מכלל תקציבי הפרסום, בעוד הפרסום באינטרנט צפוי לגרוף רק 36 מיליארד דולר או 22% מכלל תקציבי הפרסום.

בואו לפייסבוק של נקסטר

פייסבוק, מם
הביקורות כבר בדרך

התוכנית של פייסבוק, שדיווחים אודותיה נפוצים בתקשורת מדי תקופה כבר למעלה משנה, היא להכריח את המשתמשים לצפות בפרסומות וידאו באורך 15 שניות מדי פרק זמן מסוים, ולא יותר משלוש פעמים ביום למשתמש. הפרסומות יימכרו לחברות לפי קריטריונים דומים לאלו של מחלקות פרסום בטלוויזיה, כך שפילוח הקהל יוגבל לגיל ומין, בניגוד לפרסומות הטקסט המבדילות גם בין מיקומים ותחומי עניין. מחיר פרסומת ליום יעמוד על בין מיליון ל-2.5 מיליון דולר. לשם השוואה, בערוצים המסחריים בישראל עומד מחיר הפרסומות בפריים-טיים על כמה אלפי דולרים בודדים לאורך כפול מזה שמציעה פייסבוק.

מאז הנפקתה בבורסה בשנה שעברה, נאבקת פייסבוק להוכיח כי היא מסוגלת להפוך את קהל משתמשיה העצום למקור הכנסה יציב. בעת ההשקה האמינו משקיעים רבים כי היא תצליח בכך ומחיר המניה נקבע על רף גבוה למדי, אך ירד בחצי בתוך חודשים אחדים לאחר שהחברה לא הצליחה להוכיח את יכולותיה להרוויח כסף ממשתמשיה. יש לציין כי מאז התפרסמו הידיעות בדבר פרסומות הווידיאו, "המריאה" מניית פייסבוק מעל מחירה המקורי של 38 דולר.

מאז עובדת החברה ללא הפוגה על דרכים לשלב יותר פרסומות בשירות. בין היתר הגדילה החברה את מספר הפרסומות המוצגות בצידו השמאלי של האתר (ימני בממשק העברי), ואף איפשרה לראשונה לחברות לרכוש הופעות בפיד העדכונים של חברים של מי שרשומים לדף החברה בלייק. הדברים עוררו את זעמם של משתמשים רבים, שטענו בצדק כי עתה הם רואים יותר עדכונים מטעם חברות מאשר מטעם חברים. צעירים רבים נוטשים בעקבות כך את הרשת ועוברים לאלטרנטיבות כגון פינטרסט ואינסטגרם. סביר להניח שפרסומות הווידאו יגרמו למשתמשים למעט להיכנס לאתר ואולי אף יביאו נטישה המונית.

>> כך אתם "דופקים" את עצמכם כשאתם משתמשים בשירותי החינם

>> "החיים היפים" בסוריה נחשפים באינסטגרם החדש של בשאר אסד

>> 24 דברים שערורייתיים שליצרני האייפון אסור לעשות