כולם עסוקים באיזה ביזנס אפשר לעשות עם הסמארטפון הזה ששוכב לנו בכיס. אם זה יימשך ככה, בקרוב הטור הזה יצטרך לשנות את שמו ל"עובד מוביילי". למרות שכבר שנים מדברים על זה שהכל ייעשה בנייד, רק בשנה האחרונה דברים מתחילים לזוז ממש מהר ובכיוון הנכון.

 

אייפון (צילום: Brendan Smialowski, GettyImages IL)
העתיד במובייל. הפתעה? | צילום: Brendan Smialowski, GettyImages IL

המניה של פייסבוק קפצה השבוע סוף סוף למחיר ההנפקה. הסיבה היא אחת ויחידה – תוצאות הרבעון האחרון הראו באופן חד וחלק שפייסבוק יודעת לתת מענה חזק ומהיר לחדירה המהירה של הסמארטפונים לחיינו. על אף מימושים משמעותיים של עובדי פייסבוק, המניה נשארה יציבה במחיר ההנפקה, עלייה של 40% בשבוע אחד.

על נתון נוסף בכיוון המובייל דיווחה דווקא סטארבקס: 10% מהעסקאות הנעשות בתוך חנויות סטארבקס בארה"ב נעשות בתשלומים מהמובייל. כן – זה כבר קורה בכל מקום.

בואו לפייסבוק של נקסטר

למעשה, מהירות האימוץ של התשלומים תלויה רק במספר החנויות שאימצו תשלומים מהמובייל כך שבקרוב הנתון הזה הולך לעלות באופן משמעותי. סחר אלקטרוני במובייל כבר פה – השאלה היא מי הולך לקפוץ על העגלה ומי הולך לפספס לגמרי.

חברה אחת שלא מתכוונת לפספס היא פינטרסט שהשיקה השבוע פיצ'ר חדש ומעניין – אם עשיתם פין למוצר מחנויות מסוימות, תתחילו לקבל התראות כאשר המחיר של אותו פריט ישתנה. נזכיר, פינטרסט, שיש לה למעלה מ-25 מיליון מבקרים בחודש מאוכלסת בעיקר בנשים שאוהבות ליצור אוספים של פרטי לבוש, ג'אדג'טים או כל תוכן אחר. כ 5% מהפינים באתר הם של פריטי אופנה והתראות על הורדת מחיר עשויות להיות מודל עסקי רווחי מאוד שיתבסס על שותפות בין פינטרסט לאתרים מובחרים.

הקשר למובייל ברור, עדכונים מידיים על מבצעים יעודדו משתמשים לקנות את הפריטים מכל מקום על מנת שלא להפסיד מכירה לוהטת. בחודשים הקרובים ניראה האם פינטרסט הצליחה לפצח את הגביע הקדוש של Social Commerce – או בקיצור – איך עושים כסף מכל הסושיאל הזה. אני גם בטוח שעוד ניראה את התגובה של פייסבוק לצעד הזה.

פרסומות וידיאו בפייסבוק, רוצים שירות בחינם? תשלמו

מארק צוקרברג (צילום: Max Morse, GettyImages IL)
בואו נדבר על הניוזפיד באמת | צילום: Max Morse, GettyImages IL

מספר הדלפות ורמזים לכיוונים אליהם פייסבוק מכוונת בחודשים הקרובים מראה שהולך להיות מעניין:
ההדלפה הראשונה הייתה על פרסומות הוידאו שהולכות להתנגן לנו באופן אוטומטי בפיד. בניגוד לאחרים שסולדים מהתופעה אני חושב שמדובר פה בכלי משמעותי מאוד שבסופו של דבר לא ייפגע מאוד בחוויית הגלישה שלנו. לאחרונה מחקרים הראו שפייסבוק מגיעה כל יום ללמעלה מ-80 מיליון משתמשים בזמן צפיית הפריימטיים. פייסבוק למעשה גדולה יותר מכל התוכניות המרכזיות ביחד ולכן זה הגיוני שפייסבוק תפנה למפרסמים הגדולים באמת עם הצעה שקשה לסרב לה – שלמו לנו 2.5 מיליון דולר והפרסומת שלכם תופיע לכל המשתמשים בפייסבוק באותו היום באמצע הניוזפיד.

לא ברור כמה מפרסמים ישלמו את הסכום הזה ובטח ובטח שלא תהיה פרסומת כזו בכל יום. אבל חשוב להבין שפייסבוק בסופו של דבר היא גוף מסחרי שנותן שירות חינמי. מישהו בסופו של דבר צריך לשלם על זה ואם זה אומר שנצטרך לראות לפעמים פרסומות וידאו בפיד שלנו – האם זה מחיר כבד כל כך?

כדי ליישר קו עם טוויטר ואינטסגרם, פייסבוק השיקה השבוע פיצ'ר קטן ונחמד. בקרוב, כל בעל אתר יוכל לקחת פוסטים ציבוריים מתוך פייסבוק ולהטמיע אותם באתר כך שיהיה ניתן לעקוב אחרי הדף שלו ולעשות לייק לפוסט ישירות מהאתר. זה מצויין לעסקים אשר קיבלו המלצות או איזכורים ממובילי דעה ורוצים לכלול את התוכן באתר שלהם. קיבלתם תגובה חיובית על הקיר שלכם ממשתמש? עכשיו תוכלו לשים את התגובה בצורתה המקורית באתר.

פייסבוק חושפת את סודות הניוזפיד

פייסבוק נוהגת מדי כמה חודשים לשלוח הזמנות למסיבת עיתונאים מבלי לציין את תוכן ההכרזה. הזמנות אלו גוררות מאמרים על גבי מאמרים עם פירורי הדלפות ובעיקר הערכות על מה פייסבוק הולכת להכריז במסיבת העיתונאים.

ובכן, לא הפעם. בצעד יוצא דופן פייסבוק הודיעה שהיא הולכת לדבר על הניוזפיד. לראשונה פייסבוק הולכת להסביר כיצד הניוזפיד מחליט אילו תכנים להראות לנו באמצעות האלגוריתם המסתורי Edgerank. המטרה היא כנראה לשפר את חווית השימוש באתר. משתמשים רבים הופכים למתוסכלים כאשר עם כל מכר שהם מוסיפים כחבר, התוכן שהם רואים הופך להיות פחות מעניין. פייסבוק יודעת שהחברה תצליח או תיפול על המשך הרלוונטיות של הניוזפיד למשתמשים ולכן היא הולכת להסביר לנו כיצד אנחנו יכולים לשלוט יותר טוב בתכנים שאנחנו רואים. מסיבת העיתונאים תשודר בלייב גם באירופה עם שידורים חיים בקבוצת הסושיאל שלנו בפייסבוק.

קצרצרים

כך תכתבו את האימייל המושלם
רוצים לדעת איך לכתוב את האימייל המושלם? תדאגו שיהיו בו בדיוק 5 שורות. יותר מזה, אף אחד לא יקרא, פחות מזה, האימייל לא ייראה רציני. אם אתם רוצים שהאימייל יניע אנשים לפעולה, אל תשכחו להוסיף את הפעולה הרצויה ולספק מוטיבציה לעושה הפעולה. אלו היו שלושה משפטים על איך לכתוב אימייל מושלם.

האפליקציה המבריקה של איקאה
רוצים לראות איך הרהיט החדש של איקאה ייראה בבית שלכם? אין צורך לדמיין יותר. באמצעות אפליקציית מציאות רבודה (Augmented Reality) חדשה של איקאה ניתן להניח את הקטלוג שקיבלתם בדואר בכל מקום בבית ולראות על מסך האייפון איך הרהיט שאתם רוצים ייראה בדיוק במקום בו אתם רוצים אותו. שימו לב לוידאו הבא:

 

מתיקות קייצית
פילון בן שלושה שבועות מנסה להיכנס לבריכת גומי לילדים. אין דרך יותר טובה מזו להתחיל שבוע חם של אוגוסט. חוץ מלהיות בבריכה בעצמינו כמובן.

 

>> בשבוע שעבר: למה מארק צוקרברג מחייך?

>> לכל הטורים של עמית לביא

*הכותב, עמית לביא הוא יועץ לעסקים וחברות סטארטאפ בתחומי שיווק ואסטרטגיית אונליין. עמית  עבד בעברו בפייסבוק ובגוגל והקים את קבוצת השיווק בפייסבוק הגדולה בישראל Social Media Observer. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל.