תארו לכם שאתם מסתובבים ברחוב, ללא ארנק, ללא צורך לזכור קודים מספריים כאלו או אחרים. כל מה שאתם צריכים זה שם משתמש וסיסמא אחת כדי לשלם על חניה, לעשות שופינג ולבדוק מה מצב חשבון הבנק. וכל זה כמובן מהמכשיר הסלולרי שלכם. עכשיו תארו שכל זה בעצם קורה מחשבון הפייסבוק הקיים שלכם, זה שאתם משתמשים בו כדי להעלות תמונות של החתול שלכם מציק לשכנה ממול.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ
שואו מי ד'ה מאני. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

אז רגע, מה הקשר בין פייסבוק לתשלומים? כבר שנים, פייסבוק מאפשרת למשתמשים לשלם דרכה למשחקים ולאפליקציות אחרות. משחקים זה טוב ויפה אבל כמויות הכסף שעוברות דרך פייסבוק בתשלומים לא מרשימות כלל ולמעשה מהוות כ-12% מההכנסות השנתיות של החברה, "רק" 200 מיליון דולר ברבעון האחרון. ניסיונות נוספים של פייסבוק, כמו להציע לנו בנימוס לקנות מתנה לחברים שיש להם יום הולדת בקרוב, לא צלחו. למעשה אני לא מכיר אף אחד שחושב בכלל על פייסבוק כעל אמצעי תשלום. ובכן, יש סיכוי שזה הולך להשתנות.

בואו לפייסבוק של נקסטר

בניסיון לעשות כסף מהנוכחות המדהימה של פייסבוק בכל חלק מחיינו, החברה החלה בניסוי, ותאפשר למשתמשים לקנות מוצרים פיזיים באמצעות הטלפון הנייד ופרטי הזיהוי שלהם בפייסבוק. אם פייסבוק תצליח בזה, בעתיד בכל אפליקציית מובייל בה נשתמש, נוכל לשלם באמצעות הפייסבוק שלנו.

כשחושבים על זה, גם כך בחלק גדול מהאפליקציות אנחנו נרשמים באמצעות פרטי הפייסבוק שלנו – האם הדרך גם לשלם באמצעותה כל כך רחוקה?

על מנת להמשיך ולצמוח, פייסבוק חייבת להגדיל בצורה משמעותית את ערוצי ההכנסה שלה. העובדה שהזהות שלנו בפייסבוק משמשת אותנו בכל כך הרבה אפליקציות, מאפשרת לפייסבוק בקלות יחסית, ליצור שני ערוצי הכנסה חדשים – פרסומות מפולחות דמוגרפית באפליקציות ובאתרים, ותשלומים באמצעות הזהות הפייסבוקית שלנו.

פייסבוק מבינה שאם היא לא תקפוץ עכשיו על עגלת התשלומים היא עשויה לאחר את המועד ולאבד את השליטה באחד התחומים החמים ביותר היום M Commerce (מסחר באמצעות מובייל).

על מנת לשכנע חברות להשתמש בשירותי התשלום שלה, החברה יכולה להציע אותנו, או יותר נכון את המידע שיש לה עלינו ועל ההעדפות שלנו. עכשיו רק נשאלת השאלה – סמכתם על פייסבוק עם הפרטים האישיים שלכם – האם תסמכו עליה גם עם הכסף שלכם?

גוגל מראה מי הבוס
מייסדי גוגל סרגי ברין (מימין) לארי פייג'
גוגל רולזזזז. מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג' | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

שלוש דקות, זהו משך הפסקת השירותים של גוגל ביום שבת בלילה. שלוש דקות בהן גוגל לא הייתה זמינה למשתמשים בכל העולם. זה לא קרה משנת 2009 וההשפעה של שלוש הדקות האלו הייתה מטורפת. מחקרים מראים שבשלוש הדקות האלו, התנועה באינטרנט כולה ירדה ב 40%. כן כן, אתר אחד שיורד, מוחק כמעט מחצית מהתנועה באינטרנט. מנוע החיפוש של גוגל, ויתר שירותיה, כל כך דומיננטיים שאתרים רבים כלל לא יקבלו תנועה אם גוגל תפסיק לעבוד. הכוח של גוגל מפחיד כאשר חושבים על היכולת של החברה לקבל החלטות מסחריות שיכולות לסגור עסקים שלמים. האם הנוחות והמהירות של גוגל שוות את זה? האם אנחנו לא לוקחים סיכונים גדולים מדי שאנחנו משתמשים רק בגוגל? אה וכן – מי שמפחד קצת, מוזמן לעבור לבינג.

המומחים עדיין מנסים להבין מה קרה ואיך זה בעצם שכל השירותים של גוגל נפלו באותו הזמן, נפילה שעלתה לחברה כחצי מיליון דולר (נזכיר – כל זה בשלוש דקות).

קונספירציה: עובדי גוגל הפילו את גוגל

אולי זה בכלל קשור לזה שהחברה הפסיקה את מדיניות 20% המפורסמת שלה? גוגל התפרסמה בכך שהיא מאפשרת לעובדים לעבוד על פרויקטים שלא קשורים לעבודה המרכזית שלהם ב 20% מהזמן שלהם. עדכונים בשבועות האחרונים טוענים שגוגל הפסיקה לתת לעובדים לעבוד על פרויקטים עצמאיים כחלק מניסיון התייעלות. האם הנפילה הייתה סוג של שביתה של מהנדסי גוגל? לחובבי תאוריות הקונספירציה פתרונות

אפליקציה אחת לשבוע
אפליקציית Moments
תמונות עם סאונד. אפליקציית moments

האם אתם מרגישים לפעמים שתמונה לא באמת מעבירה את הרגע שבו אתם נמצאים? וידיאו תמיד מרגיש מורכב וארוך מדי? אפליקציה ישראלית חדשה בשם Moments, מציגה טוויסט מעניין על כל אפליקציות שיתוף התמונות הקיימות. ב-Moments, כאשר אתם מצלמים תמונה, האפליקציה מקליטה גם שלוש שניות של סאונד. שלוש  שניות של צחוק של התינוק שלכם, או של הים מוסיפות הרבה לתמונה שצילמתם ולמעשה יעבירו בצורה יותר רגשית את החוויה שניסיתם לצלם. בנוסף, Moments מאפשרת גם להקליט סאונד חדש לתמונה קיימת וליצור סוג של ריטוויט רק עם פרשנות קולית אחרת לתמונה – מומלץ להתנסות.

*הכותב, עמית לביא הוא יועץ לעסקים וחברות סטארטאפ בתחומי שיווק ואסטרטגיית אונליין. עמית  עבד בעברו בפייסבוק ובגוגל והקים את קבוצת השיווק בפייסבוק הגדולה בישראל Social Media Observer. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל.

>> בשבוע שעבר: האמת הכואבת: למה אנחנו באמת עושים לייק

>> לכל הטורים של עמית לביא