המדינה פוסעת צעדים ראשונים לקראת ההתמודדות העתידית של מדינות וחברות עם איומי הסייבר בעולם התחבורה החכמה. משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון הממשלתית ומערך הסייבר הלאומי יקימו בבאר שבע מרכז ניסויים להגנת סייבר בתחום התחבורה החכמה. בנוסף, השלושה פועלים לגיבוש תקינת סייבר לתחבורה חכמה, בשאיפה ליצור תקן בינלאומי.
יצרניות וסטארט-אפים כבר עוסקים לא מעט באבטחת מידע לכלי רכב. עם זאת, ממשלות וחברות יצטרכו לוודא שגם התשתיות והמערכות הממוחשבות שסביב הרכב מוגנות היטב: למשל מערכות רמזורים, מרכזי בקרה ושליטה, מערכות לניהול ציי רכב, שילוט דרכים וירטואלי, חיישנים המותקנים בכבישים וברחובות ועוד.
"תאר לעצמך שמישהו חודר למרכז ניהול תנועה, האחראי לנהל תחבורה של עיר שלמה, וגורם לכל הרמזורים להיות אדומים כל הזמן – או ירוקים כל הזמן", אומר אלדי שחם, ראש אגף ניסויים ותחבורה חכמה בחברת נתיבי איילון. "הוא יכול לשתק את העיר, לגרום לתאונות, למנוע מאמבולנסים להגיע בזמן. זה סיכון אמיתי".
על הקמת זירת החדשנות להגנת סייבר בתחבורה חכמה הכריז כבר בתחילת יולי יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי. לפי התוכנית, יפותחו במקום יכולות תקיפה וניסוי של מערכות תחבורה חכמה וכלי רכב - והוא יהווה זירת ניסויים עבור חברות שירצו לבדוק את עמידות המערכות שלהן בפני תקיפות סייבר. חוקרים ואנשי הסייבר יעבירו את המערכות מסכת של ניסויים ותקיפות כדי למצוא נקודות תורפה וחולשות. לבסוף, תוענק לחברות מעין חותמת כשרות, שאמורה – כפי שמבטיחים בנתיבי איילון – לעזור לאותן חברות למכור את הטכנולוגיה שלהן ברחבי העולם.
בקרוב יתפרסם מכרז שבמסגרתו ייבחרו חברות או קונסורציום חברות שיקימו ויתפעלו את המרכז - כשהבעלות תחולק חצי חצי בין המדינה לבין החברות שייבחרו. נציגי נתיבי איילון כבר נפגשו עם שורה של חברות, כולל יצרניות רכב, יצרניות משנה של רכיבים ומערכות לרכב וחברות שמפתחות טכנולוגיות ורכיבים. בנוסף, נפגשו הנציגים עם חברות ייעוץ, תעשייה ביטחונית וחברות תקשורת מקומיות.
בשלב ראשון, ההשקעה צפויה להיות 16 מיליון שקל - 8 מיליון שקל מצד המדינה ו-8 מיליון שקל מצד החברה או הקונסורציום. אם התוכנית אכן תתקדם כמתוכנן, המרכז אמור להתחיל לפעול בעוד שנה מהיום.
עוד ב-TheMarker
"צעירים בקושי יודעים מה זה אי־מייל": הסטארט־אפ שיעשה מהפכה בתיבה
ההזדמנויות שהוחמצו נחשפות: "ניהלנו מו"מ לרכישת יו-טיוב ופייסבוק ב-2006"
במקביל, פרויקט נוסף שמתגבש בימים אלה הוא יצירת תקן חדש בינלאומי להגנת סייבר בתחום התחבורה החכמה. גם הוא נעשה כאמור בשיתוף נתיבי איילון, משרד התחבורה ומערך הסייבר - ובהשתתפות מכון התקנים הישראלי ומשרד התקינה הגרמני TUV SUD. בעוד ההנחה היא שיצרניות הרכבים וחברות הטכנולוגיה ידאגו להגנה על הרכב, תחום התשתיות החכמות, כמו רמזורים למשל, יהיה עדיין תחת אחריות הממשלות והעיריות. התקן החדש אמור להוות מסגרת מחייבת של כללים ותנאים שיש לעמוד בהם כדי לשמור על אבטחת מידע באותן מערכות תחבורה חכמה ציבוריות.