זיפזופ בין ערוצים, ההנאה הטריוויאלית ביותר של האדם הממוצע בתום יום לימודים או עבודה מפרך, מעולם לא נראה מפחיד יותר. בלוגר בריטי חשף השבוע כי LG, אחת מיצרניות הטלוויזיות הגדולות בעולם, עוקבת אחרי הרגלי השימוש של לקוחותיה דרך המסכים החכמים שלה ומציגה להם פרסומות מונחות (targeted ads).
הבלוגר, הקורא לעצמו "דוקטור סלק", שם לב שהטלוויזיה החכמה (smart TV) של החברה מציגה לו פרסומות במסך הבית, ממנו ניתן לגשת לשידורי הטלוויזיה הרגילים או לאפליקציות המותאמות למסך הסלוני. לאחר בדיקה גילה כי החברה מרגלת אחרי משתמשי מכשירי הטלוויזיה המתקדמים שלה ואף מתגאה בזאת באתרה, תוך שהיא מבטיחה למפרסמים את היכולת לדעת שהם פונים לקהל הרלוונטי ביותר תוך הסתמכות על "תוכניות אהובות (על המשתמשים), הרגלי גלישה, מילות חיפוש ומידע נוסף".
הבלוגר, המתמחה באבטחת מידע, ביצע בדיקה וגילה שבתפריט הטלוויזיה מתחבאת אפשרות בשם "איסוף מידע צפייה", המופעלת כברירת מחדל. עם זאת, כיבויה לא משפיע לדבריו כלל על איסוף המידע, והוא גילה כי בכל מקרה נשלח ל-LG מידע בכל פעם שהמשתמש מחליף ערוץ בטלוויזיה, הכולל את שם הערוץ אליו עבר המשתמש ושמות קבצים המאוחסנים על אמצעי אחסון המחוברים לרשת הביתית. כך, יכולה החברה לדעת באילו ערוצים צופה כל משתמש בכל רגע נתון ואילו קבצים מאוחסנים אצלו על כוננים שנועדו להעביר וידאו לטלוויזיה, כמו למשל סרטים שהורדו שלא כחוק או סרטים בעלי תוכן פורנוגרפי.
כשפנה הבלוגר לסניף LG בבריטניה הוא נענה בהתנשאות: "העברנו את הנושא עליו דיווחת למשרד הראשי בבריטניה. העצה שניתנה לנו היא שלרוע המזל, לאחר שהסכמת לתנאי השימוש בטלוויזיה שלך, על דאגותיך להיות מופנות כלפי המוכר (...) מסיבות מובנות LG לא יכולה להגיב על פעולותיהם". מיותר לציין שהסיכוי שהמוכר אכן ידע על איסוף המידע של LG נמוך למדי, שכן הוא רק מתווך.
כאשר הגיע הסיפור לעיתונות ביממה האחרונה הוציאה LG תגובה שונה, לפיה "פרטיות המשתמש נמצאת בעדיפות עליונה בחברה, ואנו לוקחים את הנושא ברצינות המרבית. אנו בודקים את הטענה כי מידע בנוגע לצפיית לקוחות בטלוויזיה החכמה נמסר ללא הסכמה. LG מציעה דגמים רבים וייחודיים של טלוויזיות חכמות אשר נבדלים בפונקציות ובפיצ'רים ואנו מבקשים את סבלנות הלקוחות בעת שאנו בודקים את הנושא לעומק".
חשוב להדגיש כי גם לו יתברר שאיסוף המידע נעשה בדרך "כשרה", הוא עדיין ייחשב להפרת אמון רצינית, שכן הסטנדרט המסחרי המקובל כיום הוא שאיסוף מידע ממשתמשים לצורך מכירת פרסומות הוא נוהג מקובל אם הם מקבלים מוצר חינם – כלל שללא ספק אינו כולל טלוויזיות חכמות, שמחיריהן עשרות אלפי שקלים.
עוקבים גם אחרי ישראלים?
אם כבר יש לכם טלוויזיה של LG – עדיין לא בטוח שיש לכם סיבה לדאגה ממשית, שכן לדברי הבלוגר, השרתים אליהם נשלח המידע כלל אינם פעילים, מה שאומר שהחברה טרם החלה לשמור את המידע שנשלח אליה. בנוסף, מ-LG ישראל נמסר כי "הפיצ'ר המדובר כלל לא קיים באף אחד מהדגמים שנמכרים בישראל".