בקרוב לא תוכלו להשתמש ביוטיוב כדי לשמוע מוזיקה - כלומר, אתם כן תוכלו לשמוע מוזיקה ביוטיוב, אבל תחת הגבלות.

במהלך כנס South By Southwest, שנערך בטקסס והסתיים לפני שבוע, אמר מנהל המוזיקה ביוטיוב, ליאור כהן, שמי ששומע מוזיקה ביוטיוב עשוי להיחשף בעתיד ליותר פרסומות.

"לא תהיו שמחים כשישר אחרי השיר Stairway to Heaven תבוא פרסומת", הוא הודה - אבל דווקא התגאה בזה שיוטיוב תשתמש בטקטיקה של "תסכול ופיתוי", כהגדרתו, כדי לעודד משתמשים לשלם על צריכת מוזיקה.

הסיבה לבחירה של כהן להתפאר במה שנשמע כמו הרעת השירות שאנחנו מקבלים היא שהכנס בו דיבר מיועד בעיקר לתעשיות המוזיקה והסרטים, שכועסות מאוד על יוטיוב – ובעיקר הראשונה, על כך שהאתר משמש להפצת מוזיקה בחינם ובלי שהאמנים והחברות ירוויחו ממיליוני המשתמשים שמקשיבים לשירים דרך אפליקציית הווידאו הפופולארית בעולם.

ב-2017 הרוויח יוטיוב כ-10 מיליארד דולר, רובם מפרסומות, והעביר לתעשיית המוזיקה רק שבריר מהרווחים האלה. עתה, אומר כהן, עובדת החברה על שירות מוזיקה בתשלום, שאלפי עובדי גוגל כבר מנסים בימים אלה. השירות יציע האזנה למוזיקה, סרטונים בלעדיים ורשימות השמעה - ומי שלא ירצה לשלם, יוכל להקשיב רק לתכנים החינמיים וייאלץ לסבול ביניהם פרסומות, בדומה למסלול החינמי שמציעות ספוטיפיי ודיזר.

איפה הכי טוב לשמוע מוזיקה? (צילום: מתוך "נקסט", קשת12)
הזמרים שכיכבו ביוטיוב בשנה שעברה | צילום: מתוך "נקסט", קשת12

לגוגל וליוטיוב יש כבר מספר שירותי מוזיקה בתשלום, אך אלה אינם נגישים לישראלים, ולא ידוע מתי יושק השירות החדש והאם הפעם יהיה זמין גם בארץ.

גוגל עצמה מסרה כי "העדיפות העליונה שלנו ביוטיוב היא לספק חויית משתמש מעולה, וזה כולל להבטיח שמשתמשים לא ייתקלו בכמות מופרזת של פרסומות. לתת-קבוצה ספציפית של משתמשים שמשתמשים ביוטיוב כמו בשירות מוזיקה בתשלום כיום - וירוויחו יותר מכולם מתכונות נוספות - ייתכן שנציג יותר פרסומות או קידומים כדי לשכנע אותם לעבור לשירות בתשלום".