אפקט הפרפר מתחקיר הטיימס הבריטי על מימון טרור באמצעות פרסומות ביוטיוב מסרב לגווע: עיתוני בריטניה מדווחים כי גוגל נמצאת תחת ביקורת גם מצד מפרסמים וגם מצד משתמשים, שטוענים כי מצד אחד היא מאפשרת לגורמים קיצוניים להתפרנס באמצעות אתר הווידאו, ומצד שני מונעת זאת מאנשים לגיטימיים.

הטיימס מדווח כי בימים האחרונים נעצרו עסקאות פרסום ביוטיוב בשם יותר מ-250 חברות, ביניהן יצרניות הרכב פולקסוואגן וטויוטה, חברת מוצרי הטיפוח לוריאל, ענקיות המזון מקדונלדס והיינץ, הקמעונאיות מארקס אנד ספנסר ו-Tesco, תאגידי הטלוויזיה BBC ו-ITV ועוד. הסוכנויות המנהלות את הפרסום של החברות המוזכרות בבריטניה (ובחלק מהמקרים גם בחלקים נוספים של אירופה) השהו את הפרסום באתר הווידאו הגדול בעולם לאור הטענות כי הכסף שמתקבל מהעסקאות מממן ארגוני טרור ואישים קיצוניים אחרים.

גוגל, מצידה, לא בטוחה איך להגיב. רונאן האריס, מנהל גוגל בבריטניה, כתב בבלוג החברה כי ב-2016 הוסרו 100,000 חשבונות מתוכנית הפרסום של גוגל ו-300 מיליון סרטונים ביוטיוב נחסמו מלהציג פרסומות. גם האריס וגם מאט בריטין, מנהל גוגל באירופה שדיבר באירוע של תעשיית הפרסום בלונדון, הודו שגוגל לא תמיד מצליחה לזהות ולחסום את מי שצריך.

מצד שני, בריטין הבהיר שגוגל לא מוכנה לחפש ולחסום בעצמה תכנים, אלא רק לבדוק תכנים שסומנו על ידי אחרים ולהחליט האם להסיר אותם. הדבר היחיד שהחברה מוכנה לעשות הוא לנסות לשכלל טכנולוגיות שאמורות לזהות לבד תכנים קיצוניים ולהסיר אותם, או לפחות לחסום אותם מהצגת פרסומות כדי למנוע מהגורמים שהעלו אותם להרוויח מהם כסף.

מהצד השני, משתמשי יוטיוב מתלוננים כי דווקא איפה שלא צריך לצנזר תכנים האתר דווקא עושה זאת.

מתן עוזיאל, המפעיל ערוץ ראיונות עם נשים שהתמודדו עם קשיים, אמר לגרדיאן כי לאחרונה חסמה יוטיוב את הצגת הפרסומות בערוץ שלו למרות שהסרטונים שלו אינם כוללים תוכן לא ראוי מכל סוג שהוא. "זה סיוט, אני לא יכול לסמוך יותר על יוטיוב", הוא אמר, והביע פליאה על כך שדווקא אתר שמנוהל על ידי אישה פמיניסטית (סוזן וויצ'יצקי, אחותה של אשתו לשעבר של מייסד גוגל סרגיי ברין) מצנזר ערוץ שמטרתו להעצים נשים ולא מצנזר תכני טרור, אנטישמיות והומופוביה.

קווינבי סטיוארט, יוטיובר טרנסג'נדר בולט, התלונן גם הוא אתמול (ב') על כך שסרטון בו ביקש לחזק את מי שסובל מהפרעות אכילה הוגבל מפרסום ביוטיוב. "אני בהחלט לא חושב שהסרטון (הזה) היה אפילו קרוב להיות הכי פחות ידידותי למפרסמים מבין אלה שהעליתי", הוא אמר לגארדיאן. הוא ציין כי לאחר שערער על ההגבלה, שמקורה ככל הנראה בתוכנת הזיהוי האוטומטי של גוגל, הפך אותה נציג אנושי, מה שמלמד על כך שהחברה צריכה להשקיע יותר בבני אדם שיסננו את התוכן, ולא אלגוריתמים.

בימים האחרונים סבלה יוטיוב גם ממחאה נוספת מצד קהילת הלהט"ב, לאחר שכמה יוטיוברים בולטים שמו לב שסרטונים שלהם הוגבלו לא רק מהצגת פרסומות, אלא אפילו מהצגה באתר, משום שהם "אולי לא ראויים". תגית שקוראת לעזוב את יוטיוב הפכה לחמה בטוויטר, וכל מה שהיה ליוטיוב להגיד הוא שכנראה תוכנת סריקת התוכן שלה חשבה שהסרטונים בוטים וראויים רק למבוגרים.