בינה מלאכותית, אפליקציות ומכשירים לבישים מבטיחים להפוך את חיינו לנוחים ומתקדמים יותר — האם הם יוכלו גם לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של אנשים הסובלים מבעיות בריאות? שני פיתוחים טכנולוגיים ישראלים חדשים בתחום מנסים לסייע לסובלים ממיגרנות, באמצעות חיזוי מוקדם של התקפי המיגרנה.

מיגרנה היא כאב ראש עז וממושך במיוחד, המלווה לעתים ברגישות לרעש ולאור, ופוגע קשות בתפקוד היומיומי של הסובלים ממנה. המיגרנות נפוצות מאוד, ולפי הערכות הן פוקדות כ–12% מהאוכלוסייה (אצל נשים השיעור אף גבוה יותר). עבור אנשים שסובלים מהתופעה, התראה מוקדמת על מיגרנה מתקרבת יכולה להיות בעלת ערך רב, ולעזור להם בהתמודדות עם הכאב, הפחתתו — ואף מניעתו.

לזהות את ההתקף לפני הכאב

הסטארט־אפ הישראלי לייפגרף (Lifegraph) השיק באחרונה אפליקציית אנדרואיד חינמית, שמנסה לעזור לסובלים ממיגרנות לדעת מתי יגיע ההתקף הבא. "המטרה היא לזהות שמיגרנה מתקרבת, לפני שהאדם מרגיש כאב", מסבירה קרן סלע, מייסדת־שותפה ומנכ"לית החברה. "במיגרנה יש פרק זמן שנמשך בין שעתיים ל–48 שעות לפני הכאב, שבו יש סימפטומים לקראת התקף, אך לא תמיד החולים מודעים לכך. זה יכול להתבטא בהפרעות שינה, חוסר ריכוז או עייפות; אפילו עוצמת הקול משתנה. מבחינה רפואית, ההתקף למעשה התחיל — אך אנשים לא יודעים את זה עדיין.

"בנוסף יש טריגרים שעלולים לגרום להתקף מיגרנה — כמו שבירת שגרה של שינה, שינוי בפעילות הגופנית ובתזונה ואפילו שינוייים בטמפרטורה ובלחות. המטרה שלנו היא לזהות את השלב הזה", היא מסבירה.

האפליקציה מבוססת על ההנחה שהסימפטומים המוקדמים והטריגרים הללו, יבואו לידי ביטוי בשינויים בדפוסי הפעילות היומיומית של אדם — ומאחר שרבים מאתנו צמודים חלק ניכר מהיום לסמארטפון שלנו, אפשר אולי לנצל את העובדה הזו כדי לנטר ולזהות את הדפוסים ואת השינויים האלה. למשל, ייתכן שאם היום אנחנו עייפים יותר ומרוכזים פחות, צורת השימוש שלנו בסמארטפון תשתנה (תגבר או תפחת).

לדברי סלע, האפליקציה עושה שימוש בחיישני הסמארטפון כדי לנטר את הפרמטרים השונים בהתנהגות המשתמש כשהוא נמצא עם המכשיר: תנועה, רמת פעילות, מיקום, כיבוי והדלקת המסך, ועוד. היא גם עוקבת אחר מזג האוויר באזור הימצאותו של המשתמש. איסוף המידע נעשה באופן פאסיבי, כך שהמשתמש אינו צריך להזין מידע בעצמו — מלבד תיעוד של התקפי המיגרנה עצמם. מאחורי הקלעים, אלגוריתמים של למידת מכונה מנתחים את המידע, יוצרים תבניות ומזהים חריגות. לבסוף, הטכנולוגיה הזו תדע לזהות שינויים התנהגותיים וסביבתיים העשויים להצביע על תחילתו של התקף מיגרנה.

לדברי סלע, בניסויים קליניים שביצעה החברה התברר שב–70% מהפעמים שהאלגוריתם חזה מיגרנה, אכן היתה מיגרנה בטווח של יום עד שלושה ימים. עם זאת, יש להמתין לפידבקים מהשטח — של משתמשי האפליקציה — כדי להבין אם היא אכן מעניקה ערך משמעותי בחייהם. יתרה מכך, האפליקציה לא בהכרח תסייע לכולם: למשל, אנשים בגילאים מבוגרים שאינם נוהגים להשתמש בסמארטפון לאורך היום, או אנשים שסובלים מהתקפים תכופים, שכן התראה של שלושה ימים לא ממש מועילה להם.

מה בכלל התועלת בהתראה מוקדמת על התקף מיגרנה? סלע משווה את הדבר לתחזית מזג האוויר. "אנשים בודקים את התחזית כדי לדעת אם יירד גשם, או לא. זה לא תמיד מדויק, אבל מעניק תחושת שליטה ומאפשר להיערך", היא אומרת. "המטרה שלנו היא לתת תחזית מיגרנה, להעניק ודאות גדולה יותר למטופלים ולסייע להם להתכונן. הם יכולים לעשות שינויים ופעולות באורח החיים שלהם, שיכולים לעצור או להפחית את עוצמת ההתקף — למשל הפחתה (או העלאה) של צריכת קפה, שינוי בפעילות הגופנית, שינויים בשגרה היומית ועוד. בנוסף, יש תרופות למיגרנות שיעילות רק בשלב מוקדם של ההתקף".

אפליקציית Lifegraph זמינה להורדה בגוגל פליי (במכשירי אנדרואיד) ובהמשך מובטח כי תהיה גם גרסה לאייפון.

 

מייסדי לייף גרף, קרן סלע ואסף ליברמן (צילום: רועי מישר, TheMarker)
מייסדי לייף גרף, קרן סלע ואסף ליברמן | צילום: רועי מישר, TheMarker

יצירת יומן מיגרנות אוטומטי ואנונימי

את לייפגרף הקימו סלע ואסף ליברמן (סמנכ"ל טכנולוגיות) לפני ארבע שנים. השניים הכירו מלימודי התואר הראשון והשני להנדסה ביו־רפואית באוניברסיטת תל אביב. הפיתוח החל כבר באוניברסיטה, במעבדה של פרופ' אורי נבו, והשניים אף קיבלו תקציב מהרשות לחדשנות ומאוניברסיטת תל אביב. הרעיון המקורי של סלע וליברמן היה להתמקד בחיזוי של מחלות נפש — "אך זה התברר כתחום לא פשוט", לדברי סלע, "בין השאר כי החולים מתקשים לטפל בעצמם. לכן החלטנו לעבור למיגרנות".

כיום החברה מעסיקה חמישה אנשים ברעננה, לאחר שקיבלה השקעת סיד מסנארה, פלטפורמה וקרן השקעות בתחום טכנולוגיות הבריאות, שמוחזקת במשותף על ידי טבע (8,179 -0.06%) ופיליפס, בתמיכה של רשות החדשנות. "הטכנולוגיה של לייפגרף מספקת למשתמשים תחזית לסיכוי להתקף מיגרנה, המאפשרת שגרת חיים תקינה", מסביר אסף ברנע, מנכ"ל סנארה ונצ'רס.

לייפגרף אינה לבד בשוק. בחנויות האפליקציות אפשר למצוא אינספור אפליקציות לניטור ואף חיזוי של התקפי מיגרנה, הבולטות בהן הן Migraine buddy ו–Migraine Alert. "להבדיל מאפליקציות אחרות, אנחנו מבצעים חיזוי על בסיס מידע פאסיבי שאנחנו אוספים מהמשתמש, ויוצרים יומן מיגרנות אוטומטי. אנו מזהים את ההתקפים — והמשתמש רק מאשר או דוחה", מסבירה סלע.

ואולם אפליקציות כאלה, כמו גם לייפגרף, מעוררות חששות הקשורים לפרטיות. משתמשים עלולים לחשוד שהמידע האישי והבריאותי שנאסף עליהם עשוי להימכר לחברות פרסום או ביטוח.

אלא שסלע מבטיחה כי "המידע אנונימי לחלוטין, אנחנו לא מוכרים וגם לא אוספים אותו בצורה שמאפשרת למכור אותו. אם נעשה שיתופי פעולה עם ארגונים, ניתן מידע סטטיסטי בלבד ולא אישי. באנו במטרה לעשות טוב, והמודל העסקי שלנו לא בא על חשבון המטופלים: אנו עשויים להציע גרסה עשירה יותר בעתיד, בתשלום, ולשתף פעולה עם חברות פארמה שיציעו את המוצר שלנו לצד שלהן, או עם ארגונים שרוצים להעניק לעובדיהן פתרונות רווחה".

לדבריה, "החזון הוא להשתמש בטכנולוגיה מעבר למחלה אחת או שתיים, אלא בהיקף נרחב — עבור כל מחלה כרונית, כמו אפילפסיה, בעיות נשימה, מחלות נפש ועוד".

משקפיים החוזים בעיות רפואיות

חברה נוספת שרוצה לשפר את איכות החיים של הסובלים ממיגרנה היא פייסנס (Facense) הישראלית, ששוקדת על פיתוח של משקפיים חכמים המצוידים בחיישנים, ומסוגלים לנטר מדדים גופניים שונים — וכך לחזות בעיות רפואיות. אחד היישומים האפשריים שלה הוא עבור חולי מיגרנה. הפיתוח מבוסס על כך שלפני התקף מיגרנה חל שינוי בטמפרטורה של המצח. החיישנים התרמיים במשקפיים יזהו את השינוי, וישגרו התראה לסמארטפון של המשתמש, 1–4 שעות לפני ההתקף. זה דורש כמובן מהמטופל להסתובב במהלך היום עם המשקפיים על עיניו.

"ההתראה המוקדמת תעזור למשתמש לדעת שעליו לקחת את התרופה, או אפילו שכדאי לו ללכת לחדר שקט וחשוך. אם הוא בעבודה או בקניון, הוא יוכל להחליט ללכת הביתה. זה עדיף מאשר לחטוף התקף פתאומי באמצע מקום ציבורי", מסביר גיל טיברגר, מנכ"ל החברה, שהקים אותה לצד ארי פרנק, אריה צביאלי (שניהם דוקטורים למדעי המחשב) ואורי צביאלי (רופא משפחה). לאחרונה הגיעה החברה לגמר בתחרות של קרן מגדלי הים התיכון ונצ'רס.

הפיתוח החל כבר לפני ארבע שנים וחצי, והתוכנית היא להתחיל בגיוס המונים עבור המוצר בעוד כחצי שנה. הדור הראשון של המוצר יוכל להתריע מראש על התקפי אסטמה, אך הדור של המשקפיים, מבטיח טיברגר, מיועד גם להתראה על התקפי מיגרנה, שבץ מוחי ואפילפסיה.

פורסם ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker

סיסאייד מגייסת לראשונה 30 מיליון דולר - 16 שנים לאחר שהוקמה
שווי השוק של פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל נחתך בטריליון דולר

הסטארט-אפים שיקלו על התקף המיגרנה עצמו

בספטמבר קיבלה טבע - שיחד עם פיליפס מחזיקה בקרן סנארה המשקיעה בלייפגרף - אישור FDA לשיווק של Ajovy, זריקה לטיפול במיגרנה במבוגרים. לצד המוצרים של לייפגרף ופייסנס, שעשויים להשתלב בעתיד בטיפול התרופתי במיגרנה ולהוות מוצרים משלימים לתרופות ולמכשור טכנולוגי לטיפול בהתקפי מיגרנה — בענף הביומד הישראלי פועלים סטארט־אפים המפתחים טכנולוגיות לבישות, שנועדו להקל על כאבי המיגרנה.

אחד מהם הוא חברת נוירוליף (Neurolief) של שמואל שני ועמית דר, שעובדת על פיתוח מכשיר לביש דמוי משקפיים, עם אלקטרודות שמפעילות גירויים עצביים במוח במטרה להפיג מיגרנות ולהקל עליהן. המטופל אמור לחבוש את ההתקן על הראש בעת התקף מיגרנה — וזה אמור להפחית את עוצמת הכאב, ואף את עוצמת ההתקפים בעתיד.

חברה נוספת היא תרניקה (Theranica), שפיתחה מדבקה אלקטרונית הנצמדת לזרוע ונשלטת מהסמארטפון — ונועדה להקל על כאבי הראש החמורים.

שני מוצרים אלה אמורים להוות תחליף לתרופות ולמערכות קיימות לטיפול במיגרנה, הנחשבות גדולות, יקרות ופולשניות יותר. לדברי קרן סלע, מייסדת שותפה ומנכ"לית לייפגרף, "אנחנו מקווים לשתף פעולה עם חברות שהציגו חדשנות ופתרונות לריפוי".