אנחנו אולי רגילים לשמוע את המונח "טכנולוגיה" נזרק לאוויר בעיקר סביב סטארטאפים, אבל בפועל, כמעט שאין חברה, קטנה או גדולה, שלא מתבססת בצורה כזו או אחרת על מוצרים טכנולוגיים. יש כאלה שיסתפקו באתר תדמית; יש שיבקשו לפתח אפליקציה או אתר eCommerce; יש שזקוקות למערכות ניהול ומאגרי נתונים מסוגים שונים, ויש כאלה שיפליגו לעולמות טכנולוגים מתקדמים המבוססים על Big Data, IOT, Machine Learning ועוד.

מה שמשותף לכל הצרכים הנ"ל, הוא שלרוב החברות, גם הטכנולוגיות שבהן, אין את המשאבים, המיומנות והמיקוד לאפיין ולפתח את המוצרים בעצמן, ולכן הן יפנו לבתי תוכנה. כאן נכנסת לתמונה Moveo Group - חברה המתמחה במתן שירותים ללקוחות מקצה לקצה, הכוללים פתרונות פיתוח, דיגיטל וקריאייטיב.

חברת פיתוח שהתחילה כסטארטאפ

זה התחיל מסיפור ישראלי קלאסי - שבעה חברים, רובם שירתו יחד בצבא, הקימו יחד חברת סטארט-אפ במטרה לכבוש את העולם. אלא שלא הכל הלך חלק: "כמות השותפים הגדולה הקשתה עלינו לגייס כסף, וכתוצאה מכך מצאנו את עצמנו מתקדמים בקצב נמוך משקיווינו לו, באופן שאיים על קיום הסטארטאפ לאורך זמן", מספר איל מקובר, מנכ״ל ומייסד-שותף במובאו. "בקושי היו לנו הכנסות, וחלקנו רדפנו אחרי החלום במשך כמעט שנתיים מבלי לקבל שכר. לכן, החלטנו לנצל את כמות השותפים הגדולה ואת סט היכולות המגוון שהיה לנו, ולפצל את הפעילות: חלק ימשיכו לעבוד בסטארט-אפ עצמו, וחלק יבצעו משימות פיתוח עבור חברות אחרות ב-outsource במטרה לפרנס את הקבוצה". החלטה זו התבררה כמשמעותית הרבה יותר ממה שהשותפים יכלו לצפות, ולמעשה שינתה את כל המודל העסקי של הקבוצה: "באופן מפתיע, החלק שסיפק שירותים צמח במהרה, עד לנקודה שבה מצאנו את עצמנו מקצים את כל הזמן והפוקוס שלנו לטובתו, בזמן שאנחנו מזניחים את הסטארטאפ, ואפילו זה לא הספיק כדי לעמוד בדרישה. בנקודה הזו הבנו שכנראה אנחנו עושים משהו נכון. זה לא היה פשוט, אבל החלטנו לוותר על הסטארטאפ, ולהקדיש את כל מרצנו לטובת מתן שירותי עיצוב ופיתוח של מוצרים טכנולוגיים". לימים, החלטה זו תהפוך את Moveo לאחת מהחברות הצומחות בקצב המהיר ביותר בישראל.

סטארטאפ מובאו (צילום: עדי אדרי)
"מביאים בשורה מאוד חיובית לשוק שפעמים רבות סובל מתדמית לא טובה" | צילום: עדי אדרי

"מובאו היא סטארטאפ, פשוט בעולם השירותים"

בין לקוחותיה ניתן למצוא חלק מהשמות הגדולים ביותר במשק הישראלי, כגון בנק הפועלים ובנק לאומי, טבע, אדמה, נטפים, וכ.י.ל; במשק העולמי, חברות כמו סמסונג, יוניליבר ונסטל'ה; וכן סטארטאפים מצליחים, כגון Myheritage, Prospera, Gigya, Monday.com, Tommorow.io ועוד חברות רבות וטובות. בנוסף, החברה מכפילה את כמות חברי הצוות שלה כמעט מדי שנה; את שנת 2020 היא סיימה עם 85, ואת 2021 היא צפויה לסיים עם כ-170.

איך אפשר להסביר את ההצלחה? מקובר משיב: "אני חושב שאנחנו מביאים בשורה מאוד חיובית לשוק שפעמים רבות סובל מתדמית לא טובה. יש בעולם השירותים בעיות אינהרנטיות שגורמות ליחסי אמון בעייתיים בין הספק לבין הלקוח, שאנחנו עובדים ללא הרף על מנת לפתור - אם זה מבחינת איתור, מיון והכשרת ההון האנושי שלנו, שנדיר לפגוש בעולמות השירותים; אם זה מבחינת שיפור מתמיד של ההסכמים המסחריים והמודלים הכלכליים שלנו, כך שיתמכו את רמת השירות שהלקוחות שלנו רוצים לקבל מצד אחד, מבלי להתפשר על ההצלחה הכלכלית שלנו מצד שני; ואם זה מבחינת יוזמת שירותים חדשים עבור לקוחותינו, על מנת לשמר ולהרחיב את הרלוונטיות שלנו בעולם מאוד דינאמי".

היוזמות שמקובר מדבר עליהן מתבטאות, בין היתר, ב-4 חברות הבת של הקבוצה: Moveo HLS, שמתמחה בשירותי פיתוח מערכות מורכבות לחברות ביטחון ומודיעין לסקטור הפרטי והציבורי; Moveo Creative, המספקת שירותי מיתוג, יצירת אתרי וסרטוני תדמית, כתיבת תוכן ואסטרטגיה דיגיטלית; Skills שמכשירה את דור העתיד של Moveo וכיום גם מאתרת ומכשירה מפתחים עבור חברות אחרות; ו-Moveo Boost שמסייעת בהתאמה והטמעה של מערכת Monday.com בארגונים.

"אם הייתי צריך לסכם בקצרה את סוד ההצלחה של מובאו, הוא שאנחנו מסתכלים על עצמנו כסטארטאפ בעולם השירותים, וכל הזמן מנסים לייצר disruption בתוך התחום הזה - הן במבנה ובפילוסופיה של החברה, והן מול לקוחותינו".

"פרויקט פיתוח הוא כמו מבצע צבאי"

את שירותם הצבאי, בילו מרבית השותפים ביחידת המבצעים המיוחדים של חיל המודיעין - מה שניכר עד היום במבנה ובשיטות העבודה של החברה. ניסיון השותפים המייסדים בתכנון ובביצוע פרויקטים מורכבים, שהיעדר מוכנות או דיוק בהם עשוי לגרום לאסון, הוא שעומד לדעתו של מקובר בבסיס ההצלחה של הפרויקטים שמבוצעים בחברה.

"בהרבה מובנים, פרויקט טכנולוגי זה כמו מבצע צבאי", אומר מקובר. "מצד אחד, צריך לתכנן היטב מראש את המבצע, אולם לאורך כל התהליך, גם בשלב הביצוע, חייבים לגלות יצירתיות, גמישות, חשיבה מקורית על פתרון בעיות, עמידה בלחץ של זמנים וכדומה".

"אנחנו מתייחסים לפרויקטים שלנו מאוד מאוד ברצינות. זה נטוע עמוק ב-DNA שלנו. הפידבק העיקרי שעולה מהלקוחות שלנו, הוא שהם מרגישים שאין כאן יחסי ספק-לקוח, אלא יחסי שותפות אמיתיים. זה הדבר שהכי מסב לי אושר".

סטארטאפ מובאו (צילום: עדי אדרי)
החברה מציעה סביבת עבודה מאתגרת ומתקדמת, אך גם יודעת להציע פאן | צילום: עדי אדרי

עובדים, אוכלים, רוקדים וגולשים

החברה, אשר מתפרסת על 3 בניינים ו-8 קומות במתחם הר סיני הלוהט בתל אביב, מציעה סביבת עבודה מאתגרת ומתקדמת, אך גם יודעת להציע פאן. בבעלות מובאו ישנו בית קפה במתחם בשם Cafeo ולעובדים יש כרטיס חבר ב-Moveo Club עמו הם זוכים להנחות לכל המסעדות השוות שמקיפות את בית הכנסת הגדול: תאילנדית בהר סיני, הולי, שישקו, פורט סעיד, סנטה קתרינה, ולעוד בתי עסק בסביבה.

חברי הצוות זוכים גם לשלל פינוקים אחרים, כגון שף צמוד שמבשל כל יום ארוחת צהריים טרייה לעובדי החברה ("אני רוצה שכולם יאכלו יחד - לכן לא נפלנו לתן-ביס", אומר מקובר); ימי גיבוש וכיף, מסיבת יום הולדת לחברה בערב יום עצמאות שכבר נודעת כאחת החזקות בישראל (השנה הופיעו בה יסמין מועלם, איתי גאלו ונועה קירל), וגולת הכותרת - טיול סקי שנתי, שאמנם לא התקיים בשנתיים האחרונות בגלל הקורונה, אך מתוכנן לחזור שוב במרץ הקרוב.

"חברי מובאו הם כאלה שלא תמצאו במקומות אחרים. למה? כי אנחנו מכשירים אותם בעצמנו. כל עובד שמגיע לחברה, לאחר שלב המיונים, עובר תהליך הכשרה ב-Skills עם מנטור אישי שעובד בחברה״, מספר מקובר ומוסיף: "מבחינתי, זה מה שעוזר לנו לשמור על תרבות ארגונית שמתאפיינת במוטיבציה גבוהה של אנשים לפתור בעיות ולהצליח בכל אתגר שניצב בפניהם. לכן, חשוב לנו מאוד להשקיע בחברי הצוות שלנו בחזרה, בכל דרך אפשרית".