מי הוא קהל היעד של משחקי מכות? האם המשחקים האלה, Mortal Kombat, Tekken ושות' נועדו לשחקנים מזדמנים, כאלה שנפגשים אחרי הלימודים או סתם אצל חברים ומשחקים בשביל הכיף, או שמא הם נועדו למעריצים השרופים שמכירים את כל התכסיסים הכי מלוכלכים ויכולים להתחרות במשחקים האלה ברמה אולימפית?

סדרת סטריט פייטר (Street Fighter) היתה זו שהמציאה את ז'אנר משחקי המכות בשנות ה-90, וכעת, עם בוא המשחק החדש בסדרה, נראה שליוצריו יש העדפה ברורה מאוד בנוגע לקהל היעד הזה. זוזו הצידה גיימרים מזדמנים וחובבנים - המשחק הזה נוצר למקצוענים בלבד.

שוריוקאן!

קצת רקע, למי שלא מכיר: משחקי מכות, בדומה לז'אנרים אחרים של משחקים דיגיטליים, הם כבר מזמן לא משחקים שמשחקים אך ורק עם החבר'ה. סביב המשחקים האלה התפתחה בשנים האחרונות תעשייה משגשגת של ספורט אלקטרוני, הכוללת טורנירים בהם השחקנים הטובים בעולם מתחרים ראש בראש על פרסים כספיים יקרי ערך.

Street Fighter ניסתה לפנות בשנים האחרונות לקהילת השחקנים המקצועיים האלה, אך אם עד עכשיו היא עשתה זאת גם בלי להקריב את הנאת השחקנים ה"רגילים", המשחק החדש הולך צעד אחד קדימה מהבחינה הזו ועלול להשאיר חלק ממעריצי הסדרה מאחור, זאת למרות שהמשחקיות הבסיסית, שכוללת שני לוחמים שעומדים זה מול זה בזירה דו ממדית וצריכים להרביץ אחד לשני כמה שיותר חזק וכמה שיותר מהר - נשארה בעינה.

איך אפשר לזהות שהמשחק מיועד בעיקר לשחקנים מקצועיים? ובכן, צריך רק להסתכל על מה שיש בו לעומת מה שאין בו. יש בו מערכת קרב מהודקת, מתוחכמת ומאוזנת, שמאפשרת לשחקנים ברמה גבוהה להתמקצע בתפעול הדמויות האהובות עליהן ולהגיע איתן רחוק מאוד בטורנירים. יש בו מצב אונליין תחרותי שמאפשר להתחרות מול יריבים מכל העולם או לצפות בקרבות מוקלטים. יש בו גרפיקה נהדרת שנראית מצויין על מסך גדול.

ומה אין בו? אין בו כמעט מדריכים פנים-משחקיים שמסבירים כיצד להשתמש בכל מערכות הלחימה המתקדמות והחדשות שהמשחק הזה מציג (כמו למשל מערכת ה-V Triggers שמאפשרת לדמויות לבצע מהלכים יחודיים ואין שום דרך להבין אותה מבלי לקרוא מדריכים ארוכים באינטרנט). אין בה אפילו מצב סיפור ראוי, שיאפשר לשחקנים להכיר קצת את הדמויות והמהלכים המיוחדים שלהן לפני שהם יוצאים להלחם ברשת.
בקיצור - Street Fighter V נועד לשחקנים שכבר מכירים את סדרת Street Fighter ולא מפחדים להתנסות במערכות חדשות ולא אינטואטיביות כדי להתמקצע בפרק החדש בסדרה. מה עם כל השאר? הם יכולים לחכות.

החדשות הטובות

כשכתבתי "הם יכולים לחכות" התכוונתי לכך. כי בעוד Street Fighter V נכון למרץ 2016 לא ממש נועד לשחקנים מזדמנים - ככל שיעברו החודשים הוא יהפוך ליותר ויותר נגיש גם בשבילם. הסיבה קצת מרגיזה אבל גם מעודדת: חברת קאפקום שהפיקה את המשחק החליטה להוציא לו עדכונים במהלך השנה שיוסיפו לו לא מעט מהפיצ'רים שחסרים לו היום.

מאוחר יותר החודש צפויה החברה לשחרר כמה מדריכים יעילים בתוך המשחק שיסייעו לשחקנים חדשים להתמקצע במערכות הקרב החדשות. בהמשך השנה צפוי לצאת מצב סיפורי ארוך ומושקע. בין לבין צפויים להצטרף לחגיגה גם לוחמים חדשים, אתגרים חדשים ועוד. כל התוספות האלה, יש לציין, יהיו ניתנות להורדה בחינם לכל מי שקנה את המשחק, אם כי בשביל לפתוח לוחמים חדשים יהיה צורך לבזבז מטבעות וירטואליים אותם ניתן לצבור על ידי נצחון בקרבות במשחק עצמו (או על ידי תשלום בכסף אמיתי כמובן).

למה להוציא משחק חצי אפוי ולא לדחות קצת ולהוציא את כל התוכן מלכתחילה? בקאפקום הסבירו את ההחלטה בכך שהם רצו להוציא את המשחק לפני "עונת הטורנירים" של 2016, ושבשביל לעשות זאת הם היו מוכנים להתפשר ולהוציא מוצר לא שלם. משחק למקצוענים, כבר אמרנו.

יופי של מכות

אם מתעלמים מהעובדה שבמתכונתו הנוכחית Street Fighter V הוא עדיין לא חבילה שלמה, ואם מוכנים להשקיע בו הרבה זמן וסבלנות, המשחק הזה הוא אחד ממשחקי המכות הכי מספקים שיש כרגע בשוק. מבחינת ערכי הפקה מתחרה בו רק Mortal Kombat X, שאמנם מציג הרבה יותר תוכן וחבילה יותר משתלמת, אך הרבה פחות עמוק ומותח בכל הקשור למבנה מערכת הקרב ומנגנוני המשחקיות שלו.

אז נכון, אין במשחק הזה חידושים שיגרמו לאנשים שעד כה לא התחברו לז'אנר להבין פתאום מה אחרים מוצאים בו. אבל אם אתם מראש אוהבים משחקי מכות? אין שום ספק ש-Street Fighter V יעשה לכם נעים באצבעות. תצטרכו רק להחליט עד כמה אתם אוהבים את הז'אנר. אם התשובה היא "מאוד" המשחק הזה מומלץ לרכישה כבר עכשיו. אם התשובה היא "בסדר כזה" עדיף לכם לחכות עוד חצי שנה ולקבל את החבילה המלאה.