שלא תבינו אותי לא נכון. מעצב-משחקים זה מקצוע של ממש. כזה שצריך ללמוד, להתאמן ולהתמקצע בו. בארץ ישראל לבדה קיימות מספר לא מבוטל של תוכניות לימוד שמכשירות אנשים למקצוע הלא פשוט הזה, ועשרות משרות שמחכות למעצבים המוכשרים שימציאו את המשחקים הבאים שיכבשו את העולם. ועם זאת, זה לא יהיה מוגזם להגיד ש-Super Mario Maker 2, המשחק החדש של השרברב המפורסם בעולם, הופך את כל מי שמשחק בו למעצב-משחקים.

איך זה עובד? עם מנוע עיצוב שלבים משוכלל, שעות ארוכות של סרטוני הדרכה והכי חשוב: עשרות שלבים מוכנים מראש, שיעזרו לכולכם ללמוד איך מעצבים משחקים.לכו תדעו, אולי אחרי שתשחקו בו כמה עשרות שעות אפילו תוכלו להתקבל לאחת המשרות הפתוחות האלה.

השחקן הופך למעצב

בבסיסו, Super Mario Maker 2 הוא עורך שלבים אינטואטיבי למשחקי סופר-מריו. באמצעות ממשק גרפי פשוט ונוח תוכלו ליצור שלבים כאוות נפשכם, ואז לשחק בהם ולהעלות אותם לרשת כדי שגם אחרים יוכלו להנות מכל הטוב הזה.

מה יהיה בשלבים האלה? הבחירה בידיים שלכם. אם אין לכם המון דמיון תוכלו ליצור שחזור מדוייק של השלבים wהנוסטלגיים מ"האחים סופר מריו" המקורי. אם אתם יותר יצירתיים, תוכלו ליצור גרסאות מריו של המשחק "פונג", או ליצור מסלולי מכשולים בלתי אפשריים שדורשים טיימינג מדוייק כדי להצליח לצלוח אותם. אם ניתן להרכיב את זה מהפיסות שיוצרות שלבי מריו - אתם יכולים לבנות את זה.

כמה נקודות: ראשית, עורך השלבים מאפשר ליצור שלבים דו-ממדיים בלבד. ניתן לבחור אחת מכמה ערכות נושא, שהיא בעצם הסגנון הגרפי של השלב שלכם: החל מהסגנון המפוקסל הבסיסי של המשחק המקורי בסדרה, ועד לגירסה פוליגונית ותלת-ממדית שלקוחה מהמשחקים האחרים בסדרה (למרות שהדמויות בתלת-ממד, השלבים עצמם ישוחקו בדו-ממד בכל מצב שהוא).

ההבדל בין ערכות הנושא מכתיב גם שינויים קלים במשחקיות עצמה. חלק מערכות הנושא כוללות חפצים בלעדיים, כמו גלימת התעופה של מריו מ-Super Mario World או תחפושת החתול מ-Super Mario 3D World. למרות זאת, רוב עיצובי השלבים שלכם יוכלו לעבוד בכל ערכת נושא, וברוב המקרים אף תוכלו להחליף בין הערכות השונות מבלי שתצטרכו להתחיל לבנות את השלב שלכם מהתחלה.

עורך השלבים נראה פשוט בהתחלה, אך ככל שמנסים להתמקצע מגלים שרב הנסתר על הגלוי. הוא מאפשר אינסוף אפשרויות, ובכל פעם שתחשבו שגיליתם את כל האפשרויות שהוא נותן תצוץ אחת חדשה שתאפשר לכם ליצור סוג חדש לגמרי של שלבים.

כדי לעשות סדר בבלגאן, נינטנדו יצרה סדרת סרטונים הכלולים במשחק שמלמדים את השחקן שיעורים בסיסיים בעיצוב משחקים. אמנם יקח לכם כמה שעות לראות הכל, אבל זה כן שווה את ההשקעה: השיעורים האלה ילמדו אתכם שיעורים חשובים על קצב נכון של שלב, על כיצד ניתן לנהל את רמת הקושי בצורה הדרגתית וכו'.

לא לבונים לבדם

ומה אם אתם לא בקטע של יצירה? לא לדאוג, גם לכם יש לא מעט תוכן. ראשית - תוכלו לשחק באחד ממאות (שוודאי יהפכו במהרה לאלפי) השלבים שהעלו שחקנים אחרים לרשת. המשחק יכול לסנן אותם לפי פופולריות, כך שתמיד תוכלו למצוא את המסלולים המוצלחים והמצליחים ביותר.

ברוב הימים בהם שיחקתי במשחק עשיתי זאת על שרתים סגורים שהיו מיועדים רק לעיתונאים, מה שאומר שכמות השלבים שהועלתה אליהם היתה מצומצמת. בימים האחרונים התנסתי גם בגירסה המלאה, שהתמלאה תוך שעות אחדות בעשרות שלבים נהדרים שגמרו לכך שלא יצאתי מהבית במשך כל סוף השבוע. בקיצור - תוכן גולשים לא חסר פה.

ויש גם תוכן רשמי של נינטנדו בצורת "מצב הסיפור" של המשחק: כמה עשרות שלבים שיצרו היוצרים של משחקי המריו האחרים, ומאוגדים תחת סיפור מסגרת די מטופש אבל מאוד מאוד חמוד (לא אעשה ספוילרים אך כן אספר שיש שם כלב רע אבל חמוד שעושה הרבה בלגאן).
ניכר שמעצבי השלבים של נינטנדו התאמצו להיות כמה שיותר מקוריים בשלבים האלה, והם מיועדים לתת השראה לשחקנים-שיהפכו-למעצבים. כל שלב כולל שטיק חדש שלמעשה מלמד עד כמה מנגנון עיצוב השלבים של המשחק מגוון ותורם את עצמו לסגנונות משחק רבים. מי שישחק בכל השלבים יהפוך בהכרח לבונה שלבים מוצלח יותר - וגם יהנה לאללה בדרך, כי מדובר ביופי של שלבים.

המשחק לקחת לאי בודד

פחות משבוע עבר מאז ש-Super Mario Maker 2 יצא לאוויר העולם, והוא כבר כולל מאות שעות פוטנציאליות של משחק. סביר להניח שככל שיעברו הימים, כמות התוכן בו רק תגדל ותגדל. בקיצור, זה משחק אינסופי.
אמנם לא כל התכנים בו מאוזנים (בכל זאת, הוא מבוסס ברובו על תוכן גולשים), אבל יש בו מספיק שלבים איכותיים ומאתגרים כדי לגרום לסוויץ' שלכם לעבוד שעות נוספות למשך שארית חייה של הקונסולה.