חיי הפשע ביפן די מפחידים. הגנגסטרים היפנים לא מתרגשים מאלימות קשה, ומתנהגים בקור רוח מצמרר גם ברגעים קשים. מצד שני, יש גם כמה צדדים יפים. אנשי העולם התחתון ביפן לא מטרידים אזרחים תמימים, פועלים בתוך טריטוריות מוגבלות ובאופן כללי לוקחים את מה שהם עושים ברצינות. אה, כן - הם גם עוזרים לילדים קטנים להשיג עותקים של משחקי וידאו נדירים, מסייעים למפיקי טלוויזיה במצוקה ומלמדים חברי להקות פופ רכרוכיים איך להתנהג כמו גברים.
טוב, אנחנו לא בטוחים בכלל שזה המצב ביפן, אבל ככה זה נראה ב-Yakuza 0, משחק הפשע החדש של חברת Sega (בלעדי לפלייסטיישן 4), שאמנם חולק כמה מאפיינים עם סדרת GTA, אך מרגיש כמו משהו אחר לגמרי.
רוך וקושי
אם יש דבר אחד שאפשר להגיד על Yakuza 0, הוא שהמשחק הזה מתחיל ברצינות. קאזומה קיריו, הגיבור הראשי, מופלל על לא עוול בכפו ברצח אזרח. זהו פשע חמור אפילו לחבר יאקוזה מבטיח כמוהו, והבוסים שלו מספרים לו שהם מצפים ממנו להסגיר עצמו למשטרה ולשבת בכלא ככפרה על מעשיו.
אך קאזומה לא פראייר של אף אחד, ומחליט להילחם על חפותו. הוא יוצא מהיאקוזה, מה שהופך את חלק מהאנשים המסוכנים ביותר בטוקיו לאויבים מושבעים שלו, ומתחיל לחשוף מזימה נרחבת שתזעזע את העולם התחתון של יפן.
הסיפור הרציני הזה מועבר בסצנות מעבר ארוכות, מתוסרטות לעילא ומדובבות בצורה נהדרת (ביפנית בלבד, אבל זה לא מפריע). הטוויסטים הרבים בעלילה מקנים הרגשה של סרט פשע יפני משובח וכבד מאוד. האלימות מרגישה מוחשית, הסיכונים מרגישים ממשיים וההפתעות מצליחות לרגש. יופי של סיפור.
כשמתחילים לשחק, לעומת זאת, העניינים מרגישים לפעמים קצת פחות רציניים. לצד המשימות הראשיות, שממשיכות את סיפורו של קאזומה (ועוברות בשלב מסוים לדמות שחיקה נוספת, מנהל מועדון בשם גורו מאג'ימה), קיימות גם 100 משימות משנה. לא חובה לבצע אותן, אך ממש מומלץ לחפש כמה שיותר מהן. המשימות האלה ביזאריות. ממש ממש ביזאריות. אחת מהן תדרוש מכם לחסל רשת של הברחות תחתוני נערות משומשים. אחרת תהפוך אתכם למפיק טלוויזיה שנאלץ לנסות להבין ז'רגון מקצועי. ויש גם מוכר פטריות אחד, שאף אחד לא מאמין לו שהסחורה שלו אינה גורמת להזיות. ועוד ועוד.
משימות הצד מצחיקות, משונות ופשוט נהדרות. התמהיל של המשחק, שמשלב תכנים רציניים ואלימים לצד תכנים קלילים ומשעשעים, יוצר חוויה קצת לא אחידה, אבל כיפית ומפתיעה. אף פעם לא ידעתי מה הדבר הבא שאצטרך לעשות.
המבנה של המשחק מזכיר את GTA בכך שמדובר בעולם פתוח. הדמויות מסתובבות בשכונות מסויימות בטוקיו ואוסקה, ואתם יכולים לגשת למשימות בזמן המתאים לכם. בניגוד ל-GTA, המשחק הזה אינו כולל מכוניות. העולם קטן למדי, כך שניתן להגיע לכל מקום ברגל, אך הרחובות עמוסים בכל כך הרבה תוכן (ואורות ניאון, כיאה ליפן) שזה לא מרגיש קטן מדי.
יש גם מכות
עוד דבר שתעשו הרבה ביאקוזה 0 זה להילחם. גם כאשר תרצו סתם להסתובב בעיר ולהתרשם מהנוף, יוכלו לתקוף אתכם חבורות של בריונים. או אז הדמויות שלכם יהפכו ללוחמים מדופלמים.
האקשן במשחק הוא בסגנון Beat 'em up, מה שאומר שתצטרכו להשתמש בעיקר באגרופים שלכם כדי להיפטר מהאויבים. לכל דמות מספר סגנונות לחימה שניתן לעבור ביניהם בלחיצת כפתור. כך למשל, קאזומה יכול להשתמש בסגנון ה"מהיר כפרפר" ולהתחמק באלגנטיות ממכות אויביו, ואז לעבור לסגון אחר ולהשתמש בחפצים שהוא מוצא סביבו (פחי אשפה, שלטי פרסומות ואפילו אופנועים) כדי להכות באויביו.
הקרבות מעט רפטטיביים, אך לא מפריעים לקצב של המשחק בדרך כלל. כל ניצחון יקנה לכם כסף, שיאפשר לכם לרכוש יכולות נוספות ולשדרג את הדמות שלכם, ומדי פעם תלמדו מהלכי קרב חדשים שישנו קצת את התמונה.
מכורי GTA מושבעים אולי לא ימצאו את Yakuza 0 כמשחק שיחליף את ההתמכרות שלהם. הם אולי ימצאו אותו מוזר מדי, מוגבל מדי, לא קוהרנטי מדי. אבל אם אתם גיימרים שיש להם סבלנות לנסות דברים קצת שונים, ובא לכם לחוות את אחד ממשחקי הפשע המגניבים והמצליחים ביותר שאי פעם יצאו מיפן - מאוד מומלץ לצאת עם יאקוזה 0 לסיבוב.
והחלק הכי טוב? מכיוון שהמשחק הזה הוא בעצם משחק מקדים לסדרת משחקים ותיקה, אם תאהבו לא תצטרכו לחכות בכלל למשחקי ההמשך, ותוכלו ישר לדלג ל-5 (!) המשחקים הבאים בכרונולוגיה - כולם מצויינים גם הם.