רפאלה וסקז, נהגת "אובר" שהיתה במכונית שדרסה למוות את אליין הרצברג ב-18 במרץ, היא האשמה בתאונה, כך קובע דוח חקירת התאונה שפורסם בסוף השבוע על ידי משטרת אריזונה.

לפי הדוח בן 300 העמודים, וסקז צפתה בתוכנית "דה ווייס" על הסמארטפון שלה בניגוד להוראות, ולכן לא שמה לב להולכת הרגל שחצתה את הכביש עד שכבר היה מאוחר מדי.

תאונה בין רכב אוטונומי לאופניים (צילום: Sakchai Lalit | AP)
תאונה רכב אוטונומי | צילום: Sakchai Lalit | AP

מערכת בלימת החירום האוטומטית במכונית הוולוו האוטונומית, כך לפי הדוח, היתה כבויה - כפי שהיא אמורה להיות בזמן שנהג אנושי מאייש את הרכב בנסיעה בכביש פתוח. במצב כזה הרכב מבצע רק האצה והאטה, בעוד עצירות מוחלטות מוטלות על הנהג האנושי. מנהל הבטיחות בדרכים טוען שהרכב אכן ראה את הרצברג 6 שניות לפני שפגע בה - אך לא בלם ולא התריע בפני וסקז, משום שהוא בנוי מתוך נקודת הנחה שהנהג המשגיח מסתכל על הכביש. 

אך לפי המצלמה שהיתה בתוך הרכב, וסקז עברה על הוראות אובר, האוסרות שימוש בסמארטפון בזמן השגחה על נסיעת רכב אוטונומי, וצפתה בתוכנית המוזיקה במשך 43 דקות, בהן עברה 19 קילומטר. מבטה הופנה כלפי מטה 204 פעמים ובמשך שליש מזמן הנסיעה - כולל ב-4 השניות האחרונות לפני הפגיעה בהרצברג במהירות של 70 קמ"ש. כחצי שנייה לפני הפגיעה הרימה וסקז את עיניה מהמסך וניסתה לבלום - אך זה היה מאוחר מדי. לולא היתה מרוכזת בצפייה בתוכנית, נאמר בדוח, היה ביכולתה להתחיל לבלום 43 מטר מוקדם יותר, ולהיעצר במרחק 13 מטר מהולכת הרגל, שחצתה כביש חשוך שלא במעבר חציה.

תאונה בין רכב אוטונומי לאופניים (צילום: Sakchai Lalit | AP)
תאונה רכב אוטונומי | צילום: Sakchai Lalit | AP

"התאונה לא היתה קורית אילו וסקז היתה משגיחה על הרכב ותנאי הדרך ולא היתה מוסחת", נקבע בדוח. וסקז צפויה למצוא את עצמה ככל הנראה מועמדת לדין על הריגה - וייתכן שחברת אובר עצמה תואשם ברשלנות, אם כי עורכי דין אמרו לתקשורת האמריקאית שזה תרחיש פחות סביר.

תאונה בין רכב אוטונומי לאופניים (צילום: Sakchai Lalit | AP)
תאונה רכב אוטונומי | צילום: Sakchai Lalit | AP

לאחר התאונה, מושל אריזונה, דאג דוּסי, אסר על אובר לבצע ניסיונות במכוניות אוטונומיות במדינה - פחות מחודש לאחר שאישר לכל חברה שתחפוץ בכך לתת למכוניות אוטונומיות לנסוע במדינתו ללא פיקוח.

דובר מטעם אובר מסר כי לחברה נהלים ברורים האוסרים על נהגי הבקרה להשתמש בסמארטפונים בזמן הנסיעה, כאשר העונש למי שנתפס עושה זאת הוא פיטורין.