סמוך לקיבוץ שפיים, אחרי דרך כורכר וסמוך לשדה בטטות, מכוניות מתחילות היום (ב') לנסוע בעצמן, ללא נהג אנושי. זה קורה במקטע של כביש 531 שמחבר את כביש החוף (2) לנתיבי איילון (20). עכשיו הזמן להרגיע – אתם לא תסעו ליד רוחות הרפאים הללו, כי בחודשים הקרובים מקטע הכביש סגור לצורכי הניסוי.

הכביש, באורך של כקילומטר וחצי ורוחב של 17 מטרים (שלושה נתיבים), נפתח היום לניסויים בנוכחות שר התחבורה, ישראל כץ, מנכ"ל נתיבי איילון ובכירים נוספים. בינתיים, 5 חברות ישראליות או כאלה שפועלות כבר בישראל קבעו ניסויים שונים, והדגימו את הטכנולוגיות לשר התחבורה ולעיתונאים. משרד התחבורה הזמין חברות נוספות להגיע ולבצע ניסויים בכביש.

רכב אוטונומי (צילום: אהוד קינן, NEXTER)
השר כץ מקבל בהדגמה | צילום: אהוד קינן, NEXTER

למנוע תאונות

אחת החברות המסקרנות שהחלה בניסויים בכביש היא נקסר, שמספקת כבר היום אפליקציה חינמית לצילום הדרך ולהתראה מפני תאונות באמצעות מצלמת הסמארטפון. נקסר אוספת את המידע באופן אנונימי וכך יכולה למכור דיווחים על מפגעים או להשתמש במידע בשביל ליצור סימולציות של תאונות. למה צריך לעשות את זה? בשביל להדגים את הסכנות למחשב שינהג את המכונית שלכם. 

ג'נרל מוטורס האמריקאית, שפועלת גם בישראל, הציגה את הרכב האוטונומי שהיא מפתחת באמצעות טכנולוגיות שלה ושל חברות שרכשה. מובילאיי הישראלית, שנמכרה לאחרונה לאינטל, תנסה אף היא את הפיתוחים שלה על מקטע הכביש הזה. נציגי חברת אינוויז מספרים שהחיישן שלהם לדרך הוא יעיל וזול יותר מהמתחרות, וגם הם יערכו ניסויים בדרך החדשה.

ואם האקר גועלי ומסוכן יפרוץ לרכב?

כבני אנוש, אתם רגילים לתמרורים, רמזורים וסימון של נתיבים. מכוניות אוטונומיות, כרגע, גם יודעות לזהות את סימני הדרך הללו – אבל אפשר לעבוד עליהן בקלות, למשל על ידי השחתת תמרור כך שעין אנושית תזהה אותו אבל מצלמה של רכב לא תבין מה הוא. אפשר לצייר פס על הכביש שיורה למכונית לא לצאת ממנו, כפי שמודגם בווידאו למטה. עזבו – מספיק שהפס על הכביש דוהה, או תמרור קצת מתעקם - והם חסרי ערך. העין שלנו יודעת להשלים את המידע החסר, בינה מלאכותית עדיין לא.

התשובה לכך בעולם הרכב העצמאי, בין השאר, היא העלמה של כל הדברים הפרמטיביים האלה וזריקת התמרורים והרמזורים אל אותו פח אשפה טכנולוגי שבוא נמצאות כרכרות. המכוניות אמורות לדעת לדבר אחת עם השנייה, ועם הכביש, בשביל לדעת מה המצב של הדרך.

לשם כך צריך חיישנים וסימני דרך קצת יותר משוכללים. אחת החברות שעוסקות בתחום, וגם החלה לערוך ניסויים בכביש, היא וואלראן. היא תשתול מערכת חיישנים לאורך הכביש ותלקט מידע על מצב הכביש, תנועת הרכבים, ומצבי חירום כמו רכב תקוע - כך שיהיה אפשר לאותת על כך לכלי רכב אחרים בלי לשחק בווייז באמצע נהיגה (ולא, איננו מאמינים ש"אינכם הנהג").

אחד הפחדים הכי גדולים בתחום של מכוניות אוטונומיות הוא האקרים שיפרצו אליהן ויגרמו לתאונות דרכים. כאילו שהמצב הנוכחי, שבו בני אנוש שיכורים או סתם לא מרוכזים מפעילים מכונת מוות ששוקלת קרוב לטונה ונוסעת במהירות של 100 קמ"ש, הוא סבבה. בכל מקרה, זה לא חמק מעיניו של איש, ויש חברות אבטחת מידע שמתמחות בהגנה על מכוניות ותשתיות. אחת מהן היא ארגוס, שהדגימה כיצד אפשר לחסום נסיונות תקיפה של רכב אוטונומי.

מתי זה יקרה?

חברות גדולות בעולם מדברות על כלי רכב מסחריים אוטונומיים כבר ב-2021. השר כץ הסתכל על טווח ארוך יותר, של 20-30 שנה.

כך או כך, בכל העולם המחוקקים, חברות הביטוח, ואנחנו כחברה צריכים לקבל עוד החלטות רבות (ובעיקר להפסיק לפחד) לפני שניתן למכונות האלה להסיע אותנו בלי שאנחנו נצטרך לתפעל אותן - או חשוב יותר - למצוא את מי להאשים אם תתרחש תאונה.