כשאתה מסתכך על מסך רגיל - אתה רואה משהו. אבל כשאתה מרכיב משקפי מציאות מדומה (VR) - אתה בתוך המשהו.

את התובנה הזו מפנימים ביותר ויותר מוסדות חינוך ברחבי העולם, ומכניסים לכיתות עוד ועוד תכנים אינטראקטיביים במציאות מדומה. בארה"ב מלמדים ככה על מאדים, בקנדה מתמטיקה ובבריטניה ואירלנד משתמשים במציאות מדומה כדי לשחזר את ההיסטוריה במקום הרצאות משעממות.

ומה קורה בארץ? לירון צוקרמן-כנען, שותפה מייסדת של אדג' טכנולוגיות שיווק, המקדמת את הנושא בישראל, אומרת לנו שלמרות שלא חסרה כאן טכנולוגיה, "חסר רצון ויוזמה פעילה מאוד להכניס את זה עכשיו - לא עוד כמה שנים, כמו שעשינו בכל טכנולוגיה שעשינו, באיחור - אלא עכשיו, כי הטכנולוגיות כל הזמן מתקדמות. זה לא כמו שפעם היו פיתוחים קטנים. אנחנו כל יום ברמה אחרת, ואנחנו חייבים להדביק את הקצב - כי מחר או מחרתיים, עוד שנה-שנתיים, גם זה יהיה הדבר שמאחורינו".

יש בכלל הוכחות שזה מייעל את הלמידה?

"אין הוכחות, אבל יש עדויות - של תלמידים, של מורים, בין אם זה תלמידים שלא אוהבים להגיע לבית ספר, שאתה נותן להם כלי שיותר מרתק אותם ויותר מכניס אותם, אז תלמידים מעידים שזה עוזר להם מאוד לשפר את הזיכרון לגבי סיטואציות שהם לומדים - דברים שקשה להם לשנן, או רק לקרוא, רק להקשיב למורה".

בישראל, היא אומרת, "גם החשיפה היא מעטה, אבל לא משתמשים בזה בכלל בתוכניות הלימוד השגרתיות. תלמידים כן נחשפים לזה בהעשרות, אבל אנחנו צריכים שזה יהיה ייכנס למערכת הלימוד, במיוחד כדי להקל על תלמידים".

צוקרמן-כנען מציינת שלא בכל מקום משרד החינוך הוא המוביל את השינוי, אלא כסף פרטי - וגם בארץ יש גורמים פרטיים שמעוניינים לקדם את העידן החדש. אבל כאן זה יותר קשה בגלל האופן בו עובדת מערכת החינוך בישראל.

משרד החינוך מסר לנו בתגובה ש"עולם המציאות המדומה והמועשרת נמצא בשלבי אימוץ ראשונים בכל רחבי העולם ובישראל בכל תחומי החיים. עם זאת, משרד החינוך מקיים שיתופי פעולה הדוקים עם הגופים המובילים בארץ בתחומי ההייטק ומפעיל תוכניות מגוונות המשלבות AR/VR". הם לא ציינו האם יש תחזיות למועד שילובה של למידה באמצעות מציאות מדומה או מועשרת בתוכניות הלימודים בפועל.