מי שעקב אחר החידושים האחרונים בגזרת הטלפונים החכמים - יתכן שהתאכזב מעט, שכן רוב החברות לא הציגו השנה מכשירים הכוללים חידוש משמעותי. עם זאת, בעיקר לאחרונה, נראה שלא מעט חברות מתפארות בכך שלמכשירים שלהן יכולות בינה מלאכותית (Artificial Intelligence). אז מהי אותה בינה מלאכותית? עד כמה היא טובה לנו וכיצד היא עלולה להזיק לנו?

המושג הזה, שהפך לשגור כל כך בשנים האחרונות, נהיה פופולארי עוד בשנת 2001 לאחר צאתו של סרט המדע הבדיוני בשם זה של סטיבן ספילברג, שעלילתו מהווה עיבוד לעלילת "פינוקיו" המוכרת כל כך. הסרט העתידני מתאר עולם שבו לצידנו, בני האדם, פועלים אנדרואידים בעלי אינטליגנציה אנושית – אך בניגוד לבני האדם, אין להם רגשות. בהמשך העלילה מתפתח מאבק בין הדמויות, במהלכו האנדרואיד מנסה כמעט להרוג את בן האנוש.

אולי לפני 17 שנים, כשהסרט יצא לאקרנים, היה המושג הזה בגדר מדע בדיוני. אך היום נראה שבינה מלאכותית היא אחד המושגים החמים ביותר בעולם הטכנולוגיה. למעשה, בינה מלאכותית היא מושג בתחום מדעי המחשב המנסה לתאר יכולות חדשות של המחשב שהיו שמורות עד כה רק לבני האדם. המכשירים הסובבים אותנו כבר לא עושים רק מה שאנחנו פוקדים עליהם לעשות. הם גם "חושבים" עבורנו, מנתחים את המידע שלנו ואפילו מספקים לנו תשובות לשאלות שלנו בשפה אנושית וידידותית.

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, משוכנע שהבינה המלאכותית היא אחת ההמצאות החשובות ביותר של האנושות בכל תולדותיה. "זה אחד הדברים החשובים ביותר שהאנושות עובדת עליו כיום. זה חשוב יותר מאשר, נניח, חשמל או אש", אמר פיצ'אי בראיון טלוויזיה שהעניק ל-MSNBC בראשית השנה.

הסמארטפון יחליט לבד כיצד לצלם

השימוש בבינה מלאכותית בולט מאוד בתחום הצילום וניתוח התמונות. נדמה שבעתיד הקרוב צלמים מקצועיים ישארו מובטלים, כשאת בחירת זווית הצילום, כיוון החיישנים של המצלמה ואפילו הפקת האלבום הדיגיטלי - כל אלה יתבצעו באופן אוטומטי על ידי טכנולגיה חכמה, שכמו לכל טכנולוגיה, יש לה יתרונות וחסרונות.

ניסיתם פעם לצלם בטלפון החכם תמונת סטילס שאף פעם לא יצאה כמצופה? תנאי תאורה גרועים, מרחק מהאובייקט או חוסר ידע שלנו להשתמש בהגדרות הצילום - כל אלה מציבים לנו אתגר בהפקת תמונת הסטילס המושלמת. הבינה המלאכותית באה לעזרתנו, בוחנת את התמונה הנראית מבעד לעדשה ומחליטה באופן אוטומטי, עוד לפני לכידת התמונה, על תנאי הצילום האופטימליים לאותה הסיטואציה.

כמה טלפונים חכמים כבר כוללים את התכונה המעניינת הזו, בין הבולטים שבהם מכשירי הדגל האחרונים של וואווי ו-LG.

לבינה המלאכותית יכולות מתוחכמות אף יותר: Google Clips היא מצלמה מבית גוגל אותה ניתן למקם באזורים שונים בבית או אפילו להצמיד לבגד. לא רק שהיא תדע להשתמש בהגדרות הצילום הנכונות – היא גם תזהה את בני האדם שסביבה ואם ישנה התרחשות מעניינת בחדר ותחליט, על דעת עצמה, אם להתחיל בצילום. התמונות והסרטונים ימתינו לכם במכשיר הסלולרי, ושם תוכלו לבחור את אלו שאתם רוצים לשמור ועל אלו כדאי לוותר.

טכנולוגיה שעושה לכם סדר בתמונות

ענקיות הטכנולוגיה כבר מנתחות את אלבום התמונות הדיגיטלי שלנו. אחת מתכונותיו השימושיות של שירות התמונות של גוגל, Google Photos, מזהה את פרצופי המצולמים בתמונות וממיינת אותן לפי מי שמצולם בהן. אופציה אחרת מאפשרת לחפש מילולית באלבום התמונות "כלב", "כדור", "מכוניות" או "בחוץ". החברה גם מסוגלת ליצור אוטומטית סרטונים הכוללים תמונות בעלות אופי או נושא משותף, כדוגמת "התמונות מהטיול לברצלונה".

גם פייסבוק מפעילה מנגנונים לניתוח תמונות, ובאמצעותם היא מציעה לתייג חברים המופיעים בתמונות שהעלינו. לאחרונה שלחה החברה הודעות, גם למנוייה בישראל, ובהן הודיעה כי אילולא תיכנסו ותבחרו אחרת, החברה תניח שאתם מאשרים לה שימוש בזיהוי הפנים כדי להודיע על שימוש שנעשה בתמונות שבהן אתם מצולמים.

ומה עושים עם כל המידע הזה?

את טכנולוגיית ניתוח התמונות ניתן לרתום גם לשימושים ביטחוניים, ופיתוחים שונים עושים בה שימוש כדי לאתר גורמים עבריניים. לאחרונה פורסם כי משטרת סין החלה בניסוי בו ייבחנו משקפי שמש חכמים שיחולקו לשוטרים. המשקפיים מסוגלים לזהות את פניהם של העוברים והשבים ולחפש עליהם מידע במאגרי המידע המשטרתיים. כך, במבט חטוף אל ההמון יוכלו השוטרים לעקב אנשים חשודים ולגשת ביתר קלות למידע השמור עליהם במחשבי המשטרה.

אתר המכירות eBay השיק תכונה הנקראת Find it on eBay (מצאו את זה באיביי), באמצעותה ניתן לצלם מוצר שאנחנו מעוניינים לקנות ולחפש פריטים דומים הנמכרים באתר. כך מנסה החברה לגרום לכם לוותר על תיאור הפריט במילים. במקום זאת, באמצעות טכנולוגיות לניתוח תמונה, מזהה השירות את הפריט המצולם ומנסה להשוות אותו ויזואלית למגוון הפריטים הנמכרים באמצעות האתר.

למי זה טוב?

לטכנולוגיית זיהוי הפנים יתרונות וחסרונות. מצד אחד, זה נוח מאוד כשאפשר לחפש אחר תמונת הכלב או עוגת יום ההולדת ההיא מלפני שנים שצילמתם. אך במבט מפוכח יותר, ככל שתאשרו ליותר ויותר שירותים לנתח את התמונות שלכם, זה עלול לפגוע בפרטיות שלכם.

פייסבוק הודיעה שהיא עשוייה לשכלל את השימוש בטכנולוגיות האלה בעתיד, וניתן רק לדמיין מה תעשה כשתציע למפרסמים להציג לנו מודעות המבוססות על תווי הפנים שלנו או על מקומות שבהם הצטלמנו. רק לאחרונה פורסם שפייסבוק העניקה גישה לחברת קיימברידג' אלניטיקה, העוסקת בייעוץ פוליטי, להשתמש בפרטיהם האישיים של כ-50 מיליון אמריקאים מפרופיל הפייסבוק שלהם, ללא קבלת רשות מהמשתמשים עצמם. כל זאת כדי להציג להם מודעות התומכות בקמפיין של מי שהיה המועמד לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, ב-2016.

כך שלענקיות הטכנולוגיה גישה כמעט בלתי מוגבלת למידע שלכם. אם הן מנתחות גם את התמונות שלכם, אתם עלולים להיפגע יותר במקרה של דליפת מידע. במקרים שבהם תיתנו לטכנולוגיה גם להחליט מתי להתחיל לצלם, המצלמה תוכל ללכוד כל רגע בחייכם.

כמו כל פיתוח טכנולוגי, גם את הבינה המלאכותית צריך לאמץ בתבונה, שכן שימוש פזיז בטכנולוגיה עלול ליצור יותר נזק מתועלת.