מעטים האנשים שמטילים בטכנולוגיה יותר ספק מעיתונאים המסקרים את התחום. כבר שבענו מהבטחות גדולות להמצאות מהפכניות, שהסתכמו במקרה הטוב בביצוע לוקה בחסר, ובמקרה הרע - פשוט בכלום. ובכל זאת, חייבים להודות שמפעם לפעם גם אנחנו מופתעים לטובה. תעשיית הטכנולוגיה מנפיקה לפעמים מוצרים שלפי כל היגיון לא אמורים לעבוד, אבל עובדים דווקא ממש מעולה.

קשה להבין איך באותו עולם מתקיימים טלפונים עם סוללה שמספיקה בקושי לחצי יום, עם מצלמה שמסוגלת לזהות פנים ורגשות כמעט כמו בני אדם (אופס, הרסנו לכם את הסעיף הראשון) – אבל זה בדיוק מה שקורה. ההצלחות הללו, אגב, לא תמיד הופכות ללהיטים מסחריים – אבל בכל זאת שווה להכיר אותן, שלא תהיו בהלם ביום שבו הרובוטים יהפכו אתכם לחיות מחמד.

1. זיהוי פנים ורגשות

זה כנראה לא סוד שמערכות ממוחשבות לזיהוי פנים הן ממש לא סיסמא פרסומית ריקה מתוכן, אלא טכנולוגיה אמיתית שעובדת בשטח. כמה עובדת? המספרים בהחלט עשויים להפתיע אתכם: לפי מחקר שפרסמה פייסבוק, האלגוריתם המתקדם שלה לזיהוי פנים מגיע לרמת דיוק של 97.25%. רמת הדיוק של בני אדם באותם מבחנים עומדת על 97.50% – פער בלתי משמעותי בעליל.

מעבר ליכולת להדביק שם לפנים, מסוגלים האלגוריתמים הללו לזהות במקרים רבים גם רגשות כמו שמחה, עצב או פחד. חברות מסחריות נמנעות בדרך כלל מליישם את היכולות הללו לא מפני שהן מורכבות טכנית, אלא כי הן חוששות מפני ההשלכות. מצד שני, אולי הן כבר עושות את זה מזמן ועדיין לא גילינו.

האתגרים הטכניים שעדיין נותרו בפני החברות המובילות בתחום הם בעיקר הרחבת מעגל הזיהוי. הנתונים שציינו מעלה מדויקים לזיהוי פנים של בני-אדם לבנים, בעלי חזות אירופאית. משתמשים אסייתיים או בעלי גוון עור כהה מגלים לעתים קרובות שהמערכת מתבלבלת, אם היא מתייחסת אליהם בכלל.

2. מכוניות אוטונומיות

מכוניות אוטונומיות, המסוגלות לשייט בכבישים באופן עצמאי לחלוטין וללא יד אנושית על ההגה, מגיעות בדרך כלל לכותרות כשמשהו משתבש. הנטייה הזו של התקשורת לסקר את האופי הסנסציוני של המחקר בנושא יוצרת תחושה שמדובר בטכנולוגיה מסוכנת, אך למעשה, במשך רוב הזמן, מכוניות אוטונומיות נוהגות טוב יותר מבני-אדם. כן, כבר היום.

אצל גוגל, חברה החוקרת את תחום הרכב האוטונומי מ-2009, אלפי עובדים כבר עושים את דרכם למשרד ברכבים אוטונומיים ניסיוניים, לרוב ללא תקלות מיוחדות. הנסיעות הללו, נבהיר, ממש לא מתבצעות במסלולי ניסוי סגורים, אלא בשכונות וכבישים ציבוריים. בסך הכל, נסע צי המכוניות הזה כבר יותר מ-8 מיליון קילומטר באופן עצמאי.

כמובן שהמחקר הזה ידרוש עוד זמן והשקעה בטרם תהפוך הטכנולוגיה לנפוצה ויום-יומית, ובדרך לשם יקרו עוד תאונות מצערות (שיזכו לכותרות סנסציוניות בזמן שלתאונות דרכים "רגילות" בהשתתפות בני-אדם איש לא יתייחס), אבל בין העוסקים בתחום מעטים סבורים כי מדובר בפנטזיה פרועה: זה אמיתי, זה יקרה, זה עובד.

3. ערכת רחיפה (ג׳טפק)

חשבתם שערכות רחיפה, מהסוג שראינו בסרטי ג'יימס בונד, הן חלום רחוק? תתפלאו - כמה וכמה חברות ברחבי העולם מייצרות ג'טפק מסחרי, ובעוד שהמחיר לא ממש מאפשר להפוך אותן לכלי תחבורה להמונים, עבור חלקם לא נדרש אפילו רישיון טיס.

אחת החברות המובילות בתחום, Martin Jetpack הניו-זילנדית, מתמקדת בשוק כוחות הביטחון וההצלה. הג'טפק שלה מסוגל להניף באוויר אדם במשקל של עד כ-120 קילו, באמצעות שני מנועי סילון קטנים. המנועים עצמם נשלטים על ידי מחשב, כך שהנוסע לא צריך לדאוג להפעלתם ולאיזון ביניהם, אלא רק להצביע באמצעות ג'ויסטיק קטן לכיוון שאליו הוא רוצה לטוס - ממש כמו בסרטים. כרגע מדובר עדיין בצעצוע יקר להחריד, אך יש לקוות כי בשנים הקרובות מחירו של הג'טפק יירד לרמה שבה כל אחד מאיתנו יוכל להתנסות בו, לפחות למשך מספר שעות.

4. זיהוי מחלות

חוששים מהיום שבו במקום לפגוש את רופא המשפחה, תציע לכם קופת החולים שלכם אפליקציה? תתפלאו - זה יהפוך אתכם להרבה יותר בריאים. ב-IBM עובדים על זה כבר לא מעט זמן, והתוצאות בהחלט מרשימות. מערכת האינטליגנציה המלאכותית של החברה, ווטסון, הצליחה לאחרונה להגיע לרמת דיוק של 90% בזיהוי גידולים סרטניים בריאות. רמת הדיוק של רופא אנושי באותה המטלה? 50% ופחות מכך.

הרופא הממוחשב לא רק מדויק יותר מרופא אנושי - הוא גם הרבה יותר מעודכן ממנו. על מנת להישאר בקיא בחידושים האחרונים, נדרשים רופאים להשקיע מאות שעות בחודש בקריאת מאמרים. זו מטלה כמעט בלתי אפשרית לבני-אדם שמנהלים בכל מקרה לו"ז עבודה צפוף ומעייף, אך מערכת אינטליגנציה מלאכותית יכולה להשלים אותה בתוך שניות. האתגר המשמעותי שנותר ל-IBM הוא לא להפוך את התוכנה שלה לרופא טוב יותר - היא כבר מספקת דיאגנוזות מדויקות להחריד - אלא להנגיש אותה בעבור הקהל הרחב, ולדאוג לכך שרופאים בכל מקום יוכלו להשתמש בה.

5. מסכים מתקפלים

מסכים מתקפלים, שאפשר לגלגל ולקפל ממש כמו נייר, הם חזון שחברות הטכנולוגיה מבטיחות לנו כבר שנים. למרות שבינתיים הם עדיין לא הגיעו למדפי החנויות, חשוב להבהיר כי מבחינה טכנולוגית, המסכים הללו כבר קיימים ופועלים היטב. היצרניות הקוריאניות סמסונג ו-LG מציגות אותן בפני עיניהם המשתאות של מבקרים ועיתונאים כמעט בכל כנס בו הן משתתפות.

נדמה שמבין השתיים, LG היא זו שהצליחה להגיע רחוק יותר: לחברה כבר יש מסך מתקפל בגודל 18 אינצ', שעוביו כשל דף נייר, הרזולוציה שלו סבירה למדי (1,200x810), והוא מתגלגל לגליל דקיק, ממש כמו פוסטר. האתגר העומד בפני החברות כרגע איננו עצם הפיתוח של המסכים הללו, אלא הייצור ההמוני שלהם במחיר סביר. לפי מירב התחזיות, השלב הזה עשוי להגיע בתוך פחות משנה.

6. משקפי מציאות רבודה

אל תתבלבלו עם משקפי מציאות מדומה, שנועדו להכניס אתכם לעולם וירטואלי (וגם הם עובדים היטב רוב הזמן - פשוט אין הרבה מה לעשות איתם). משקפי מציאות רבודה מסוגלים לשלב בין הווירטואלי והאמיתי, ולהציג מידע ממוחשב ה"מודבק" ישירות על חפצים בעולם שלנו. לפני שנים ספורות זה היה מדע בדיוני. היום, זה פשוט עובד.

משקפי ה-Google Glass הידועות לשמצה של גוגל אמנם לא הפכו ללהיט מכירות ענק, אך הן היו רק שריקת הפתיחה. היום פועלות מספר חברות בתחום, בתוכן מיקרוסופט ו-Leap Motion, שכבר מוכנות להציג דגמי אבטיפוס למשקפי מציאות רבודה שמצליחים לזהות בקלות רהיטים וחפצים, ולהשתמש בהם כדי לשלב אלמנטים וירטואליים בעולם האמיתי. המגבלות העיקריות העומדות כיום בפני הטכנולוגיה הזו הן המחיר, והעובדה שנדרש ציוד כבד ומסורבל יחסית בכדי להשתמש בהן. אלו בדיוק מסוג הבעיות שעולם הטכנולוגיה מצטיין במציאת פתרונות עבורם.

7. רובוט עם כנפיים

כולם כבר מכירים את הרחפנים, שהפכו בתוך זמן שיא מגאדג'ט נחשק למטרד מעצבן. רובם נראים כמו מסוקים קטנים, אבל יש גם סוג נוסף שכנראה לא נתקלתם בו: רחפנים שנראים ממש כמו ציפורים, ואפילו מנפנפים בכנפיהם כדי לעוף.

נשמע מטורף? זה אמיתי לחלוטין. חברה הולנדית בשם Clear Flight Solutions מציעה את המוצר הזה לכל דורש, אם כי כרגע על בסיס השכרה לפי שעות בלבד. הרובוטים הללו יכולים אומנם לשמש כצעצוע לעשירים, אך השימוש העיקרי בהם כיום הוא כאמצעי להגנה על שדות תעופה מפני להקות ציפורים שעשויות לשתק את מסלולי ההמראה. הרובוט מתחזה לעוף דורס, ומצליח לשטות בציפורים, שמתרחקות במהירות מהמקום. התכניות לעתיד הן רובוטים קלי משקל שיוכלו לעופף למשך זמן ארוך יותר, וגם מערכות שיאפשרו לציפורים הרובוטיות לפעול בצורה אוטונומית, ולא רק בשליטה מרחוק על ידי מפעיל אנושי.