גוגל
"האינטרס של האתרים הוא להיות דווקא בראש החיפוש"
יש לכם בלוג מצליח משלכם? חבר הכנסת אראל מרגלית (העבודה) הגיש הבוקר הצעת חוק, שאם תאושר, תחייב את גוגל לשלם לכם תמלוגים. בהצעת "חוק היוצרים החדש" מציע מרגלית להסדיר את זכויות גופי התקשורת והיוצרים העצמאיים, מול מנועי החיפוש באמצעות מנגנון תמלוגים ייחודי שיוקם לשם כך.

"במקביל להיחלשות התקשורת, מנועי החיפוש מתחזקים והופכים לשריף הבלתי מעורער בניהול וניווט התכנים ברשת. גוגל נהנית מהכנסות המבוססות על תכנים שייצרו גופים אחרים ברשת. כיזם לשעבר, אני מלא הערכה וכבוד לטכנולוגיה ולחברות הללו שמשנות את המציאות, אך עלינו לדאוג שצמיחתו של מנוע החיפוש לא יבוא על חשבון התקשורת החופשית והדמוקרטיה", אומר מרגלית. "צריך להבטיח שלא נגיע לריכוזיות גם בתחום מנועי החיפוש והשליטה על התוכן בישראל", הוא אומר ומוסיף, כי "ההכנסות מתוכן ומיצירה צריכות להתחלק עם בעליהן ולא להתרכז אצל גוף אחד גדול. אם לא נחוקק עכשיו את החוק, העיתונות החופשית בישראל תפגע קשות ונשאר רק עם עיתונים שנשלטים ע"י אנשי הון ועושים את דבר המממן".

"לעצור את תכנית האירנית". מרגלית (צילום: צילום ראובן קפוצ'ינסקי)
"צמיחת מנוע החיפוש לא תבוא על חשבון תקשורת חופשית". מרגלית | צילום: צילום ראובן קפוצ'ינסקי
"עם הפיכתה של רשת האינטרנט לאנציקלופדיה הגדולה בעולם, התרבו גם מקורות המידע, אשר כוללים מידע שמקורו בתוכן גולשים, כותבים עצמאיים, צלמים, סופרים, כלי תקשורת ממוסדים וכאילו שאינם ממוסדים וזכו למעמד (בלוגים ידועי שם, למשל), שהמשותף לכולם הוא היותם יוצרים של תוכן אינטרנטי מקורי", כותב מרגלית בדברי ההסבר של הצעת החוק.  "עד עתה, לא הייתה קיימת חובה על מנועי החיפוש לשלם עבור התוכן בו הם עושים שימוש עבור המשתמשים. מכיוון שהכוונה אינה להסדיר את הנושא לעבר, אלא מכאן ואילך, לעתיד, הוצע מנגנון אשר מקצה חלק קטן מהכנסות מנועי החיפוש, אשר באו להם כתוצאה מהשימוש בחומר שנוצר על ידי מפיצי מידע כהגדרתם בהצעת החוק".

בשיחה עם mako, מסביר ח"כ מרגלית שההצעה נועדה למנוע מצב של ריכוזיות עוגת רווחי הפרסום בידי חברה אחת עיקרית - מנוע החיפוש של גוגל. "גוגל נותנת שירותים נהדרים", הוא אומר, "אבל שוק הפרסום מגיע למשהו כמו מיליארד שקל בשנה ואי אפשר שיהיה פה שריף אחד שישלוט על עולם הפרסום הישראלי, במיוחד כשגוגל גם לא משלמת מיסים בישראל. אי אפשר שאלפי יוצרים ישארו ללא פרנסה. מה שאני מציע זה שנקח את המודל שקיים במדינות ה-OECD ובמודל שכבר קיים בארץ בתחום זכויות היוצרים של אמנים באקו"ם שבו משלמים תמלוגים לקרן שמחלקת את הכספים באופן פרופורציונלי בין האמנים. העולם עובר מפרינט לאונליין במודל הקיימות של כלי התקשורת. אם אנחנו רוצים שכלי התקשורת יוכלו להתקיים אנחנו צריכים שהם יזכו להכנסה גם מצריכת התוכן ברשת". 

"לדרוש כסף מהמתווך - פתרון לא הגיוני"

אבל בעוד שחבר הכנסת מרגלית מביא דוגמאות ליישום מודל דומה בעולם, עורכי דין המתמחים בתחום מסבירים כי לא סביר שחוק מסוג זה ייושם בישראל. 

אין תמונה
"אני מאמין שמנועי החיפוש לא יסכימו להצעת החוק"
"ניסו ליישם חוק דומה בצרפת שלפיו מנועי החיפוש יצטרכו לשלם תמלוגים לאתרי חדשות והנושא ירד מהפרק", מסביר עו"ד אייל שגיא, מומחה לתחום זכויות היוצרים והטכנולוגיה אשר ליווה את חקיקת חוק זכויות היוצרים החדש של ישראל, "גוגל הסבירה שאין לה בעיה עם החוק החדש אבל היא גם לא מתכוונת לשלם תמלוגים ולכן היא תסיר את אתרי החדשות ממנוע החיפוש שלה. כמובן שאתרי החדשות לא היו מעוניינים בזה וההצעה לא יושמה. בסופו של דבר, הצדדים הגיעו להסכם לפיו גוגל תקים קרן שתסייע לכלי התקשורת הצרפתיים לממן פרוייקטים דיגיטלים".

עו"ד שגיא מציין כי "בעבר עלתה הצעת חוק ממשלתית שאמרה בדיוק את ההפך: שכל חברות הביניים למיניהן, כמו ספקי אינטרנט, מנועי חיפוש, ולוחות מודעות, יהיו פטורים מכל חבות ויחשבו כנותני שירותים בלבד ולא כמשתמשים בתוכן. ההצעה לא עברה אבל בפועל זאת המסקנה שהגיעו אליה בבתי המשפט ושמיושמת במציאות. כדי לעקוף את כל זה מדי פעם עולות הצעות שאומרות: למה שמנועי החיפוש לא ישלמו כסף ויוקם מנגנון של חלוקה ואיסוף של כסף?"

"הבעיה היא שמנועי החיפוש רואים בעצמם בסך הכל כסוג של מתווך. לא סביר שאתר חדשות ישראל יבקש מגוגל שלא תעשה אצלו חיפוש באתר. להיפך, האינטרס שלו הוא להיות בראש תוצאות החיפוש שלה, ולכן מה שגוגל וכל שאר הספקים טוענים זה שהאתרים ובעלי התוכן מרוויחים בסופו של דבר מזה שהתוכן שלהם זמין לגולשים והיו בעבר אפילו טענות הפוכות כשמנועי החיפוש טענו שהאתרים דווקא צריכים לשלם להם על הקידום.  הרי אם זה אתר חדשות – הוא מרוויח מפרסומות. אם זה אתר מוסיקה או אתר תוכן בתשלום  - הוא מרוויח מהמכירות. אם זה אתר קטן ולא רווחי או אתר הורדות פיראטי - זאת בעיה, אבל לדרוש את הכסף מהמתווך לא נשמע כמו פתרון הגיוני. מנועי החיפוש הם השליחים ולכן לבקש מהם לשלם זה בעצם לחפש את הכסף מתחת לפנס. הבעיה בישראל היא שלא מצאו עדיין בארץ מנגנוני יעלים להפצת חוקית של תוכן באופן שהציבור ירכוש אותו. זה מאוד מצער אבל גם כאן המצב מתחיל להשתפר".

עו"ד שגיא מסביר כי הוא מתקשה להאמין שיהיה ניתן ליישם חוק כזה בישראל. "אני לא מאמין שגוגל ומנועי החיפוש יסכימו לפתרון כזה. אם צרפת לא הצליחה לכפות רעיונות כאלה באופן חד צדדי אני ממש לא רואה את ישראל, מדינה לא גדולה, מצליחה. ניסו בעבר ליישם את הרעיון על גמול קלטות – שכל מי שקונה קסטה ריקה ישלם כמה שקלים ואת הכסף הזה יאספו וישלמו ליוצרים בהנחה שמי שקונה קלטת ריקה מתכוון להעתיק ולהקליט יצירות. זה לא עבד".  

מדוברות גוגל נמסר בתגובה"חדשנות ושיתוף פעולה מסחרי הן דרכים טובות יותר להבטיח את שגשוגה של תעשיית התוכן ברשת מאשר חקיקה חדשה. גוגל עובדת ותמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם אתרי תוכן בכדי לפתח טכנולוגיות חדשות שירחיבו את קהל הגולשים, ההכנסות ומעורבות המשתמשים באתריהם".