רכישת אתר הזרמת המשחקים Twitch על ידי אמזון השבוע הפתיעה מאוד את העולם. הסיבה העיקרית היתה שבמשך חודשים ארוכים - מאז מאי - נפוצו ברשת דיווחים על רכישת האתר על ידי גוגל. רבים גם התקשו להבין מדוע אמזון רוכשת אתר קהילתי לגיימרים, שאינו משתלב לכאורה בשירותיה.
כל דקה שאתה באמזון - אתה לא בגוגל
ראשית, יש לזכור שאמזון מתרחבת בשנים האחרונות ללא הפסקה. החברה אמנם התחילה את דרכה כחנות ספרים מקוונת אך בהמשך הפכה לקמעונאית לכל סוג מוצר שעולה על הדעת. בעתיד כנראה גם לעולם הפרסום, ככל הנראה למוצרים שנמכרים באתרה בלבד, וכך תשלט על עוד חלקת נדלן אינטרנטית.
חלק מההשתלטות על הקשר בין הלקוח לחנות התבטא, כמובן, בהשקת שירות הווידאו של אמזון, Instant Video. השירות מציע ללקוחות לרכוש תכנים לצפייה בהורדה או בהזרמה מהרשת, ולקוחות המשלמים לחברה דמי מנוי של מאה דולר בשנה במסגרת שירות Prime אף מקבלים גישה לרוב התכנים ללא תוספת תשלום.
כדי לוודא שלקוחות ירצו לצפות כמה שיותר בתוכן שלה, השקיעה אמזון מאמצים כבירים ברכישת תוכניות טלוויזיה פופולאריות. בקיץ שעבר היא הכריזה כי סדרת הטלוויזיה על פי ספרו של סטיבן קינג Under the Dome היתה הצלחה כבירה וקטפה את התואר "הסדרה הנצפית ביותר באינטרנט" - לפחות באופן חוקי.
"כל דקה בה אתה מעורב בחוויה המונחית על ידי אמזון - היא דקה שאתה לא בוול-מארט או אפל או גוגל", אמר ג'יימס מק'קוויבי, אנליסט בפורסטר, לבלומברג, כהסבר לסיבה לרכישת Twitch. הוא הוסיף כי קהילת הצופים באתר היא קהילה מעורבת מאוד, של "מעריצים שרופים המוציאים כסף על משחקים (ואביזרים היקפיים) - וזה הופך אותם לקהל רב ערך עבור אמזון".
לפי נתונים שפורסמו לאחרונה, לטוויץ' 55 מיליון צופים בחודש ו-1.1 מיליון "משדרים" - כלומר: מנויים המזרימים וידאו לאתר. מאחר שהקהילה כה מעורבת, טוענת חברת הפרסום Celtra, שיעור גולשי האתר הצופים בפרסומות עד סופן כמעט כפול מהשיעור באתרים כגון יו-טיוב. מכיוון שתחום העניין המשותף שלהם ידוע - משחקים - קל מאוד לכוון אליהם פרסומות שבאמת יעניינו אותם (למשל: לרכישת המשחק בו הם צופים, בקר מתקדם יותר מזה שיש להם או אזניות עם מיקרופון לצ'ט קולי בזמן המשחק) וכך גם גדל הסיכוי לביצוע רכישות מאותן פרסומות.
אמזון, אגב, היא משווקת המשחקים הגדולה באינטרנט, כך שפרסומות לרכישת משחקי מחשב, קונסולה או אנדרואיד דרך החנויות המקוונות שלה בהחלט עשויות להוות מעין מלכודת דבש שתהפוך את הגיימרים לקהל כמעט שבוי שלה.
החשש של גוגל מהרשות להגבלים עסקיים
סיבה נוספת לרכישה, כפי שאומר דן סהר, מנכ"ל חברת ניתוח הווידאו ברשת Qwilt, ל-VentureBeat, היא היכולות שהאתר מוסיף לאמזון. לדבריו, הרכישה הופכת את אמזון לחברה הראשונה עם שירותי וידאו המתבססים גם על תוכן מקצועי - הסדרות והסרטים של Instant Video - וגם על תוכן גולשים, על ידי טוויצ'. זאת לעומת גוגל, שפורטל יו-טיוב שלה חזק רק בתוכן גולשים, והחברות Netflix ו-Hulu החזקות רק בתוכן של אולפנים.
גם היריבות מול גוגל שיחקה כנראה תפקיד ברכישה. אתרים רבים ציינו כי בשנים האחרונות החל להתפתח קרב בין שתי חברות האינטרנט. הסיבה: בניסיון למשוך את הקונים לחנות שלה החלה אמזון למכור מכשירים - תחילה טאבלטים ועתה גם סמארטפון - המבוססים על מערכת הפעלה מבוססת אנדרואיד בה מוחלפת החנות של גוגל בזו של אמזון. כל פעם שהמשתמש רוצה להוריד אפליקציה או לצפות בווידאו - הוא נשלח לרכוש אותם מאמזון במקום מגוגל, מה שהציב את החברות בתחרות.
לפי דיווח בפורבס, רכישת טוויץ' על ידי אמזון התאפשרה הודות לחששותיה של גוגל מפני תגובת הרשות האמריקאית להגבלים עסקיים מול ניסיון לרכישת האתר על ידי גוגל. לפי מקורות המקורבים לעסקה שלא יצאה אל הפועל, במשך שלושה חודשים לא הצליחו גוגל וטוויץ' להסכים על סכום הפיצוי אותו תשלם גוגל לאתר אם הרגולטור האמריקאי יבטל את עסקת הרכישה ביניהן בטענה כי היא הופכת את גוגל למונופול.
חוסר הסכמה זה אפשר לאמזון לרכוש את האתר למרות שהצעתה היתה נמוכה מעט מזו של גוגל -970 מיליון דולר לעומת כמיליארד. זוהי הרכישה הגדולה בתולדות אמזון, כאשר השיא הקודם היה 850 מיליון (1.2 מיליארד כולל הוצאות נוספות) על אתר מכירות הנעליים זאפוס, אותו רכשה החברה בקיץ 2009.
בינתיים, אמש, בשידור חי שהוזרם באמצעות אתר טוויצ', כמובן, הבטיחו המנכ"ל אמט שיר וסגן נשיא חטיבת המשחקים של אמזון מייקל פרציני, כי הרכישה לא תביא לשינוי בשירות.