2.5 מיליון ישראלים מבצעים קניות ברשת בהיקף של 5 מיליארד שקל בשנה. הפטור החדש ממכס מעלה שאלות חשובות לגבי המסים שיוטלו על הזמנות מוצרים מאתרים מחו"ל.
מתי אאלץ לשלם מסים על רכישות באתרים בחו"ל?
כשהעלות הכוללת של החבילה, כולל דמי המשלוח, נמוכה מ-75 דולר, לא תידרשו בתשלום מיסים. כשהעלות היא 75–499 דולר יש פטור ממכס, אך המוצר יחויב במע"מ (18%) ובמס קנייה, במידה שקיים. מעל 500 דולר תיאלצו לשלם מע"מ, מס קנייה ומכס, בהתאם לסוג המוצר שתזמינו. לא על כל המוצרים חל מכס ומס קנייה.
מחיר המוצר 65 דולר ודמי המשלוח הם 15 דולר. האם אחויב במסי יבוא?
כן. המחיר שעליו מחושבים המסים הוא המחיר הסופי על חשבונית הקנייה כפי שהונפקה מהאתר בחו"ל, ולכן הסכום מחושב לפי 80 דולר - גבוה מדרגת הפטור. על משלוח מסוג זה יוטל מע"מ של 18% ומס קנייה - בהתאם לזהות המוצר.
הזמנתי סלולרי ב-400 דולר. האם כעת בעקבות הפטור החדש ממכס, אשלם פחות מסים?
הצו החדש אינו רלוונטי לקטגוריות מסוימות, כמו מכשירים סלולריים, שיחויבו במסים מצטברים של 35.7%, הכוללים מע"מ ומס קנייה.
הזמנתי נעליים ב-600 דולר. האם המכס יגבה על כל הסכום או רק על ההפרש מ-500 דולר?
ברגע שעברתם את מסגרת הפטור (500 דולר), המסים יחולו על כל הסכום. במקרה של נעליים, מדובר ב-18% מע"מ וב-12% נוספים על מכס, במצטבר מדובר בתוספת של כ-32.2% הנובעת מצורת חישוב המסים.
הזמנתי מוצר באתר בחו"ל דרך דואר רגיל והוא הגיע אלי עם שליח, שדרש תשלום נוסף. האם זה חוקי?
לדואר ישראל יש שירות חבילות בשם EMS, הדומה לחברות השילוח המהיר, כמו פדקס ו-DHL. שילוח מסוג זה כרוך בעלויות נוספות (אגרות, דמי הקצאת אשראי ועמלת שחרור), שמפתיעות צרכנים רבים. כדי למזער נזקים, יש לוודא כי ההזמנה מהאתר בחו"ל אינה מוצגת כ"שילוח מהיר" או Parcels. בנוסף, כשמשקל המוצר גבוה מ-2 ק"ג, קיים סיכוי גבוה שהוא יגיע באמצעות שירות זה.
הזמנתי סלולרי ב-2,700 שקל, ידעתי שאשלם מע"מ ומס הקנייה - אך בחברת השילוח דרשו עוד 260 שקל על השירות. איך זה הגיוני?
הגביה הלא צפויה נובעת מהליך המכונה "שחרור פרטני". 3% מכלל החבילות ביבוא אישי עוברות בהליך זה בצורה מדגמית. המכס אמנם לא גובה כסף עבור הבדיקה שביצע, אך הנציגים מחברת הבלדרות שהתעכבו בשל ההליך בהחלט כן. העלות ללקוח מוערכת ב-200–400 שקל לחבילה, בהתאם למחירון של החברה. ניתן ומומלץ להתמקח על סכום זה. מקרים אלה, והעובדה כי ללקוחות אין כל יכולת אמיתית להעריך את העלות הסופית שייאלצו לשלם, הם רק אחד מהתחלואים של שוק השילוח המהיר, שעוד ממתין לטיפולו של הרגולטור.
הכתבה פורסמה במקור ב-Themarker
עוד ב-Themarker: