סין, הכלכלה הצומחת בעולם, נראית לנו בדרך כלל גדולה מדי כדי להתחשב במדינה קטנה כמו ישראל. אך למעשה, הסינים מעוניינים בנו מאוד, כפי שניתן להבין מהתלהבותו של גו' זאנג, מייסד ומנכ"ל Chinabuy - אתר הסחר הסיני הראשון שהוקם במיוחד כדי לפנות לשוק הישראלי.
איך קרה שמכל הכלכלות הגדולות בחר זאנג דווקא בישראל כיעד לאתר המסחר שלו? את השאלה הזו הצגנו לו היום על במת כנס Go eCommerce 2014 שנערך ביזמת מידע כנסים ו-NEXTER. התשובה, לדבריו, מתחילה מתפקידו הקודם כסמנכ"ל אתר המכר דיל אקסטרים.
"מעולם לא היתה לנו כוונה לפנות למדינות ספציפיות, אלא למכור סחורה סינית לכל העולם. אך ב-2012 פתאום שמנו לב במספרים שלנו שישראל הקטנטנה הפכה לשוק החמישי בגודלו שלנו". הגילוי הגיע בעקבות יובל אטד, שפנה לחברה בבקשה לפתוח גרסא מקומית של האתר שלה, שתותאם לקהל הישראלי.
ואכן, הקהל הישראלי אוהב מאוד את אתרי המסחר הסינים: בשנה שעברה רכשו ישראלים סחורה מסין בסכום כולל של 30 מיליון דולר. האתרים המובילים הם עלי-אקספרס (12 מיליון דולר), דיל-אקסטרים (10 מיליון דולר), LightInTheBox (כ-7 מיליון דולר) ועוד שלושה מיליון דולר לאתרים אחרים.
בעקבות הנתונים, נענה זאנג לאתגר והקים יחד עם אטד את קבוצת צ'יינה-באי, שהחלה לבנות אתר למכירת סחורה סינית בשפה העברית. "יש לנו אנשים דוברי עברית שעונים לטלפון 24/7", אומר זאנג. "מגישה בינלאומית עברנו לגישה מקומית". הגישה הזו הביאה, בנוסף לאתר המותאם לקהל הישראלי, אתרי סחר סינים מותאמים לעשרות מדינות אחרות.
האתר מרכז מוצרים מאתרי סחר סינים קיימים, כגון דיל אקסטרים, בממשק נוח יותר וכמובן בעברית תקנית, בה עונים גם הטלפנים המקומיים בארץ בשירות הלקוחות. אך זאנג מודע לעובדה שכדי למשוך את הקונים הוא צריך יותר מזה. "אנחנו מאוד טובים בניהול מוצרים סינים ורוצים להפוך לתחרותיים מאוד. אצלנו תמצא מיליוני מוצרים, אבל בתוכם נעזור לך למצוא את מה שהכי מתאים לך". הוא מדגיש גם כי האתר שלו שונה מעלי-אקספרס, למשל, מאחר ו"אנחנו נמצאים כאן כדי לשרת אותך", בעוד עלי-אקספרס, לדבריו, רק מתווך בין הקונה לחנות סינית המוכרת מוצר.
גם לטענות על איכותם הירודה של המוצרים הסינים ענה זאנג. כששאלנו אותו על הבדיחה הישראלית לפיה מי שרוצה להזמין מטען לסמארטפון מסין כדאי שיזמין שלושה, בתקווה שאחד מהם גם יעבוד לאורך זמן, הוא הודה כי חלק מהמוצרים הנמכרים באתרים סינים אינם אמינים. כדי להילחם בתופעה, הוא אומר, "אנחו עושים בדיקת איכות לכל מוצר שאנחנו משווקים. אפילו אימצנו טכנולוגיה ישראלית לצורך הבדיקות. כך גם נשפר את הערך של העסק הזה".
בנוסף, יציע האתר מדיניות החזרת מוצרים ידידותית למדי, עם אפשרות להחזיר מוצר שלא נפתח במשך שנה שלמה, לכתובת בישראל במקום במשלוח חזרה לסין.
זאנג בטוח כי הרומן העסקי בין סין וישראל עוד יתגבר: "בהתחלה עסקים סינים בישראל היו צירוף מקרים, אבל עכשיו כל כך מעוניינים בישראל בכל מובן אפשרי. שתי המדינות הן ספקיות עולמיות - אתם של טכנולוגיה ואנחנו של ייצור. אם אתם האחד, אנחנו אלה ששמים אחריו אפס כדי להגדיל אותו, ואני לא מדבר רק על מסחר מקוון".