טוני בלנדרין, עיתונאי ממדינת מיזורי בארה"ב, הבין שהוא סובל מבעיית הימורים קשה כשהחל לספור את הדולרים שנותרו לו לארוחת הצהריים, את סכומי העתק שלווה מחבריו המשיך לבזבז בבתי הקזינו. זה היה הרגע בו החליט להצטרף ל"רשימת ההדרה העצמית מהימורים", רשימה שמציעות מדינות בהן ההימורים חוקיים המאפשרת למי שנרשם אליה מרצונו לבקש שהימורים עבורו יישארו מחוץ לחוק. לתקופה קצרה הפתרון עזר, אבל אז בלנדרין גילה שאת המגבלה ניתן לאכוף: מהמרים לא נדרשים להציג תעודת זהות בכניסה לקזינו, אלא רק בזכייה מעל סכום מסוים, לצורכי מס הכנסה.
"הימרתי וקיוותי שאזכה בסכומים קטנים, שלא אזכה בגדול", סיפר בלנדרין בראיון עבר. עד שיום אחד קרה מה שכל מהמר כפייתי מייחל לו כל חייו – הוא זכה בסכום של 370,500 דולרים, מעל מיליון שקלים. הוא ניגש לדלפק ולא יכל שלא לפדות את הכסף. "חשבתי שאולי יתמזל מזלי באיזשהו אופן", סיפר, "שהמחשב יתקלקל או שמישהו בטעות מחק אותי מהרשימה, ואז הרגשתי שדופקים לי על הגב". בלנדרין הוצא מהמקום על ידי נציגי מחלקת האכיפה של המדינה, הואשם בהשגת גבול, שילם קנס והגרוע מכל - נאלץ לוותר על 370,500 הדולרים שזכה בהם לפחות לא חזר לקזינו מאז.
וגם: הטריק הכי יעיל לצילום הסלפי המושלם בחצי דקה
במקרה אחר, אדם סקוט, קנדי באמצע שנות ה-30 לחייו החליט להתנזר מרשימה של 42 מאכלים והרגלים למשך שלושים יום. כערובה הפקיד בידיי אשתו, צ'ק על סך 750 אלף דולר על שם אחת הנשים על שנואות על סקוט בעולם והאהובות ביותר על אשתו - אופרה ווינפרי. "אם אני נשבר", אמר לאשתו ותיעד את כל התהליך בבלוג שפתח, "שלחי את המעטפה עם הצ'ק". טעות קטנה של שתיית קפה עם חלב – גרמה לשיגור המעטפה לאופרה. אלא, שכוהנת הטלוויזיה חסה על סקוט ולא הפקידה את הצ'ק.
סקוט ובלנדרין הם לא היחידים לאמץ את הרעיון של "חוזה עם עצמך נגד עצמך" או כמו שמכנים כלכלנים התנהגותיים - מכשירי מחויבות שמציעים לכם להפסיק להבטיח לעצמכם הבטחות ותתחילו לקיים. לא קיימתם? האתרים והאפליקציות שצוברות תאוצה ברחבי העולם ידאגו שתשלמו – בכסף או לפחות במבוכה גדולה ברשתות החברתיות.
לא עמדתם בהתחייבות? אפליקציית StickK תשגר את כספכם לארגון שאתם מתעבים
לפני כעשור, דין קארלן, בוגר לימודי כלכלה שמנמן מ-MIT, החליט שהגיע הזמן לרדת במשקל. הוא יזם התערבות על 10 אלף דולרים עם חבר ללימודים, שמנמן לא פחות, שגרמה לו לרזות 17 ק"ג בתקופה של חודשים ספורים. חמש שנים לאחר מכן, עדיין כאדם רזה והפעם כמרצה לכלכלה התנהגותית באוניברסיטת ייל, הוא גייס מרצה נוסף - יאן אייריס וסטודנט באוניברסיטה בשם ג'ורדן גולדנברג כדי למצוא שימוש נרחב יותר לרעיון ."חשבנו שחייבת להיות דרך ממש קלה להפוך את המחקרים בכלכלה התנהגותית למשהו ממשי ואז עלה הרעיון של אתר StickK", מספר ג'ורדן (30), "וזה עובד. עד כה הצטברו באתר התחייבויות בסך 17 מיליון דולר ואחוז העמידה ביעדים עומד על 75%".
הרעיון של האתר והאפליקציה שהושקה לאחרונה על ידי מקימיו, הוא פשוט למדי. בחרתם מטרה? מדי שבוע תצטרכו לדווח האם עמדתם בה וכדי לוודא שלא עיגלתם פינות, "מפקח" מטעמכם – חבר, בן משפחה או אפילו אויב אם תרצו, יתבקש לאשר כל דיווח שכזה. רוצים להגביר את המוטיבציה? תצטרכו לפתוח את הכיס. "לא חייבים לשים כסף על המטרה, אבל אם החלטת להגדיל את הסיכון - זה רק ישפר את סיכוייך לעמוד בהתחייבות", אומר גולדנברג. את הכסף – כל סכום שתקבעו עד 10 אלף דולרים - תקבעו מראש ותגדירו לאן הוא יועבר במקרה של כישלון. זה יכול להיות אדם, ארגון צדקה כלשהו, או לחלופין האפשרות הפופולרית של ארגון אנטי צדקה - ארגון שהייתם מעדיפים לקפוץ מהגג מאשר לתרום לו כסף. "עד לפני כמה שנים 'ספריית ג'ורג' שמספקת מידע על חייו ועבודתו של הנשיא לשעבר הייתה האנטי-צדקה הפופולרית ביותר שלנו ולדעתי צריך כבר להיות שם אגף שלם רק על שם האתר", גולדברג מספר וצוחק, "כשבשנים האחרונות היא ירדה הספרייה מהרשימה, האנטי-צדקה שתפסה את מקומה כיום היא איגוד הרובאים הלאומי של ארה"ב (ה-NRA)".
למה זה עובד?
"מה שקורה בדרך כלל הוא שהסיפוקים המיידים גוברים על הדברים שחשובים לנו באמת בטווח הארוך. הכסף שמונח על הכף והעובדה שאתה מתחייב למטרה באופן פומבי מגבירה משמעותית את המחיר לטווח הקצר שתשלח על ההתחייבות".
מה הן המטרות הפופולריות ביותר של אנשים?
"ההתחייבויות השכיחות ביותר הן מטרות של הרזייה, אכילה בריאה וכושר. אחריהן מגיעות מטרות של קריירה, התחייבויות בתחום הלימודים והאקדמיה, התחייבויות לגבי קשרים בינאישיים ושיפור עצמי", הוא מספר. אבל לצד המטרות הפופולריות, מסביר כי יש עוד כמה קצת פחות כמו: להסתובב בעירום לפחות שעה ביום, להפסיק לדפוק את הראש, להפסיק לצפות בפורנו בעבודה, לא לצאת יותר עם לוזרים ולצאת לשלושים דייטים עד גיל 30.
גולדנברג מספר שהוא עצמו כבר השיג כמה יעדים באמצעות האתר. "התחייבתי שמתוך השעות שבהן אני במשרד - אעבוד כל יום שלוש שעות לפחות בעמידה. יש לי שולחן עבודה שמתאים לזה ואני לחלוטין מתמיד בזה. הצעד הבא שאני חושב עליו הוא לעבור לשולחן עבודה עם הליכון", הוא מספר בגאווה, אך גם מודה שאי אפשר לעמוד בכל המשימות במלואן. "התחייבתי ללכת לישון כל יום באמצע השבוע בשעה 23:30 כדי שאני אוכל לישון מספיק שעות שינה והגבלתי את שעות הצפייה שלי בטלווזיה ובת הזוג שלי היא ה'מפקחת' על זה. זה מאוד עוזר לי לישון מוקדם יותר אבל עדיין לא הגעתי לעמידה מושלמת בהתחייבות", הוא מודה.
שיטל המקל והגזר לארנק שלכם - אפליקציית פקט (Pact)
אם המחשבה על לשים כסף מראש מלחיצה אתכם והייתם מעדיפים אפשרות להרוויח כסף – לאפליקציית "פאקט" (Pact) יש פתרון בשבילכם: קבעו מטרה בתחום התזונה, אימוני הכושר ואופציית הווג'י - אכילת פירות וירקות - ואם תעמדו בה תרוויחו כסף על חשבון אלה שלא עמדו במשימותיהם.
איך זה עובד?
באפשרות הצמחונית תוכלו לבחור כמה פירות וירקות תרצו לאכול בשבוע. כדי לוודא שהדיווח נכון – תצטרכו לצלם תמונה של הירק/הפרי לפני אכילתו. כדי למנוע רמאויות – יוצרי האפליקציה טעונים שהתמונות עוברות תהליך בו מוודאים את אמיתותן. אם בחרתם להתמיד בכושר, לעומת זאת, תקבלו קרדיט באפליקציה על ביקורים בחדר הכושר, על נסיעה באופניים במשך חצי שעה לפחות, על 10,000 צעדים ביום ויותר ועוד. את הנתונים תקבל האפליקציה מסנכרון עם אפליקציות כושר כמו "RunKeeper" ו-"Jawbone".
אם אתם עומדים ביעד הפירות והירקות השבועי שלכם תרוויחו כ-2 דולרים, אבל אם לא תעמדו בה – תחויבו בחמישה דולרים או יותר (אתם תבחרו את הסכום המדויק) לירק ואולי גרוע מזה - תדעו שהחבר או החברה החטובים והבריאים שלכם קיבלו את הסכום ששילמתם לכיסם.
הבושה תעשה את העבודה
אדם זר מחזיק בתמונה ממש מביכה שלכם ומאיים לפרסם אותה. מה תהיו מוכנים לעשות כדי למנוע את זה? זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי אתר !Aherk, אלא שהפעם הסוחט הוא אתם והמטרה היא טובה.
איך זה עובד? בוחרים מטרה, מעלים תמונה מביכה שנשמרת באתר ובתום התקופה שהגדרתם חברי הפייסבוק שלכם יצטרכו לקבוע אם עמדתם במשימה או לא. לא עמדתם במטרה שהצבתם לעצמכם? האתר יפרסם את התמונה, כל חבריכם לרשת החברתית ידעו שנכשלתם ואתם תאלצו להתמודד עם הבושה.
בדומה ל-Aherk!, אפליקציית פייסבוק מביכה אפילו יותר תעזור לכם להתמודד עם האכילה הלילית. השעות הקטנות של הלילה, בדיוק אלה שבהן כולם כבר הלכו לישון ואף אחד לא רואה הן תמיד השעות הקריטיות לדיאטה. לא מצליחים להירדם או צופים בסרט? קצת נישנושים בצד בוודאי לא נראים מזיקים באותו הרגע. ה"אני" של למחרת כבר יתמודד עם זה.
בדיוק בגלל זה אפליקציית "נעילת המקרר הווירטואלית" (Virtual Fridge Lock) שפיתחה חברת הרזייה ברזילאית בשם Meta Real, דואגת ליידע את כל חבריכם בפייסבוק על כל פתיחה של המקרר. עם האפליקצייה מציעה החברה כפתור מגנטי אדום משמש כמנעול, אותו מציבים ברגע שרוצים להפסיק לאכול על המקרר. כעת, בכל פעם שפתחתם את המקרר, האפליקצייה תשגר פוסט לעמוד הפייסבוק שלכם שמיידע את כולם שזה קרה".
סרטון שהפיצה החברה מדגים את הסיטואציה המביכה:
רזית? זכית - "דיאט-בט"
חובבי הימורים? אתר "דיאט-בט" מאפשר לכם להמר על המשקל שלכם. הפעם לא מדובר בעניין של מזל בלבד, אלא בהרבה כוח רצון. מי שנרשם לקבוצת ההתערבות מתחייב לרזות 4% ממשקל גופו תוך ארבעה שבועות או 10% תוך חצי שנה ושם במשחק סכום כסף קבוע (כ-20 דולר). ההתערבות מופצת בפייסבוק, הופכת וויראלית וחבריה מגייסים כמה שיותר משתתפים כדי להגדיל את סכום הכסף שמונח על הכף. הסכום שנצבר בקופת ההתערבות יחולק בין כל המשתתפים שעמדו במשימה.
ההתערבות והשיתוף ברשתות החברתיות, טוענים מקימי האתר, מגבירים את סיכויי ההצלחה פי חמש. לדבריהם 90 אחוז מרזים ומנצחים משילים ממוצע של כ-4 קילו בחודש.
"הרשימה" – הגשמת מטרות גרסת ישראל
הדבר הראשון שעשה העיתונאי והשחקן יובל אברמוביץ' כשבתו הצעירה נולדה היה לנסח עבורה את "הרשימה" שלה - רשימת משימות שהיא מתחייבת לעמוד בהן בפני עצמה - ולפרסם אותה בעמוד הפייסבוק שלו. הרשימה הזאת נכתבה בצחוק כמובן ובעליה לא ממש הייתה מודעת לקיומה, ובכל זאת, היא מעידה על התמסרותו המוחלטת של אברמוביץ'' לאתר ולפרויקט שהוא מקדם בשנים האחרונות. "הרשימה" הוא פרויקט שהחל כרשימת יעדים פשוטה שהעלה לרשת שהפך לבלוג פופולרי ברחבי העולם שעוזר לאנשים להגשים את יעדיהם בחייהם ואף עזר לאברמוביץ' לגייס עד כה כרבע מיליון שקלים לכתיבת ספר בנושא.
"לפני שנתיים וחצי בערך פתחתי בלוג שנקרא 'הרשימה' בעברית ובאנגלית ופירסמתי שם עשר משימות שאני רוצה להגשים תוך 400 יום, ביניהן: להוציא ספר, להקים עסק ולראיין את אופרה וינפרי", הוא מספר, "הבנתי את כוחן של הרשתות החברתיות ובדקתי מה קורה כשאני זורק את 'הבקבוק הוירטואלי' שלי לים. תוך לילה קיבלתי עשרות מילים מכל העולם של אנשים שהציעו לעזור לי להגשים חלק מהיעדים שהופיעו שם, ועד היום אין יום אחד שעובר בלי שאני מקבל עשרה מיילים, אבל הקטע שהיה אפילו יותר מרגש הוא שאנשים ראו שזה עובד והתחילו לשלוח לי גם את הרשימות שלהם עצמם כדי שאפרסם באתר ובעצם יצרתי באתר מתחם שבו אנשים עזרו אחד לשני להגשים את המשימות שלהם. מאז מדי פעם אנשים כותבים לי או מספרים לי שהתחתנו או רזו בעקבות הרשימה".
איך זה עובד?
"הרעיון של הרשימה הוא די פשוט - לעשות בעצם חוזה עם עצמך. מתי בפעם האחרונה אמרת אני מתחייבת בפני עצמי ואם לא אעמוד בזה אקח את עצמי לבית משפט? אנחנו חיים בעולם כל כך עמוס עם המון רעשים, הפרעות קשב וריכוז ואנשים לא מקדישים לעצמם את הזמן הזה לכתוב לעצמם חוזה מחייב למרות שזה יכול לקחת בסך הכל שעה. הרעיון הוא לא 'תחשוב חיובי - יהיה חיובי', אלא אפילו פשוט מזה: תזעקו את החלומות שלכם ומישהו כבר ישמע וינסה לסייע". בניגוד לאפליקציות ולאתרים האחרים, הוא מדגיש כי הרשימה לא מחייבת אותנו לפעול בדיוק כמו שהגדרנו ושיש מקום לגמישות: "אין צורך להיות נוקשים עם עצמנו וזה בסדר לא להגשים את הכל. אם לא הצלחתי לממש את המשימה אני לא רואה את זה כאילו 'נכשלתי', אלא כמו משחק".
אבל אחת הסיבות שגורמות לאנשים לממש את התחייבותם מסתבר, היא גם אחת הסיבות שאנשים חוששים לפרסם רשימה משלהם. "יש כמה פחדים שעוצרים בעד אנשים ואחד מהם הוא ההתחייבות הפומבית הזאת שחשופה לביקורת של אחרים או למעקב שלהם", מספר אברמוביץ', "קיים חשש שאם לא אעמוד בה ישאלו אותי לגבי זה וידעו שלא הצלחתי לעמוד במשימה. גם אותי לפעמים אנשים מרירים שואלים בציניות: 'נו, אז מה עם אופרה וינפרי?', אבל אני לא רואה את זה ככה. אני רואה את האנשים מסביב כרוח גבית".
הרעיון הראשוני של אברמוביץ' שבסך הכל נועד לשרת את עצמו בהשגת מטרותיו, תפס תאוצה במהרה והפך לתורה רחבה הרבה יותר. "עם הזמן חברות תקשורת ומזון גדולות התחילו להזמין אותי להעביר הרצאות על הגשמת חלומות ועל שימוש חכם ברשת ומאז פנו אליי כל מיני אנשים שרצו לקחת חסות על הפרויקט ולא מזמן פנו אליי גם מכנס 'טד'", הוא מספר. מאז החליט יובל לכתוב ספר שמרכז את כל עקרונות השיטה ולשם כך הקים פרויקט בפלטפורמת גיוס הכספים "'ג'אמפסטארט" שם הוא מציע לאנשים לרכוש הרצאות, את הספר העתידי, שיעורי כתיבה ועוד ובאמצעות כך לממן את כתיבת הספר. "הרבה אנשים שאלו אותי אם הרעיון של 'הרשימה' כתוב ומסוכם באיזשהו מקום ואז עלה לי הרעיון להפוך את זה לספר", מספר אברמוביץ', "היה נראה לי הכי נכון לעשות את זה באמצעות גיוס המונים ברשת החברתית וכנראה שאנשים מתחברים לרעיון ומחפשים את זה כי יעד הגיוס היה 86 אלף וכבר הגעתי לרבע מיליון".
עוד ב-NEXTER: