סוני? סמסונג? אפל? וואווי! המותג הכי חם בעולם כרגע הוא חברה סינית שהתחילה כחקיינית של חברת תקשורת אמריקאית. והיא ממש לא לבד: עוד ועוד מפעלים סינים יוצאים מהמחילה של ייצור עבור מותגים אירופאים, אמריקאים, יפנים או קוריאנים ומתחילים לשווק את המוצרים שלהם תחת שמות מותג סיניים מקוריים.
לי אברמוביץ', כתבת חדשות2, חזרה מביקור בסין והגיעה לתוכנית הבוקר של קשת לחלוק רשמים לקראת הכתבה המלאה שלה על הביקור, שתשודר הערב במהדורה המרכזית.
"אם פעם הרי סין היתה מה שנקרא מעצמת החיקויים, אולי בית החרושת של כל העולם, (היום) הם הולכים ראש בראש עם המותגים הכי גדולים, ואפשר אני חושבת לראות את זה טוב בסלולר - וואווי, שאומי", היא סיפרה לגלית גוטמן ויואב לימור, ונתנה כדוגמה את וואווי, שמיוצגת בפרסומות ברחבי העולם על ידי כוכבים כמו סקארלט ג'והנסון, ליאו מסי וגל גדות.
"יש אבולוציה מדהימה, ומקשרים את זה לבחירות בארה"ב - הרי כל התעשייה כמעט בכל העולם הגיעה לסין. כל החברות סגרו את המפעלים באירופה, בארה"ב, העבירו לשם את הידע, את העבודה. בשלב מספר אחד הם או חיקו את הדברים או פשוט ייצרו בעבור, ועכשיו הם עושים מותגים".
כשגוטמן שאלה כמה קשה לשכנע את כולם שהמוצרים הסינים הם כבר לא חיקויים זולים, סיפרה אברמוביץ' ש"זו בדיוק האבולוציה שקורית עכשיו. גם סינית שדיברתי איתה שם ואמרתי: את יודעת, התדמית אצלנו זה שהדברים אצלכם הם חיקויים או נחותים, היא אומרת: נכון, גם אצלנו. גם הם מודעים לזה וגם אותם לא קל ללמד שעדיף להם לקנות וואווי ולא אפל. עדיין המותג האירופאי שם מאוד מוביל, אבל זה תהליך שקורה".
השלכה מעניינת במיוחד של התהליך היא זכויות עובדים: בניגוד למדינות קודמות שהפכו מעניות למעצמות ייצור, כמו קוריאה שייצרה את המוצרים היפנים בשנות ה-90, עליית המותגים הסינים משפיעה הרבה פחות על מצב העובדים במדינה. ברחבי העולם ממשיכים לדווח על תנאי עבודה שכוללים שעות ארוכות, הפסקות קצרות ויכולת מצד המעסיקים לקבוע כללים בלתי אפשריים.
אך כשלימור שאל על כך את אברמוביץ' היא ענעתה: "בוא לא ניתמם. הרי אפל לצורך העניין, וכמעט כל המותגים המערבים, אם זה אוכל, צעצועים, ריהוט - מיוצרים בסין, כלומר תנאי העובדים הם לאו דווקא יותר גרועים כשמדובר במותג סיני וברור שצריך לשים לב".