קניתם אייפון? יופי, עכשיו תשאירו אותו בכיס, או בתיק, או על השולחן עם הפנים כלפי מטה. קשה, נכון? אחד מיוצרי האייפון טוען שמי שצריכה להיות אחראית לוודא שלא נתמכר למכשיר הוא דווקא היצרנית שלו, אפל.

טוני פדל עבד באפל מ-2001 עד 2008, והיה האחראי העיקרי לפי הדיווחים לעיצובם של אייפוד ואייפון. בשבת פורסם במגזין וויירד מאמר שמבוסס על שיחה שלו עם עורכת האתר, ויקטוריה טורק - והוא קורא בו לאפל לעודד אנשים להשתמש פחות באייפון.

"הצלחת המכשירים האלה הביאה גם לתוצאות בלתי מכוונות, ביניהן הדאגה מהתמכרות ושימוש יתר", הוא אומר. "אנשים רבים אומרים 'זו בעיה של פייסבוק'. נכון, לכמה ספקי אפליקציות המסתמכים על פרסום או רכישות מתוך האפליקציות יש תמריץ למכר אותנו ולנצל את המכשירים הנוכחים והמופעלים תמידית שלנו. (אבל) אני מאמין שזו לא רק 'בעיה של פייסבוק' או 'בעיה של ילדים'. החיים של כולנו, מבוגרים וילדים, השתנו בעשור מאז חשיפת האייפון. עכשיו אנחנו תמיד מחוברים למייל, הודעות מיידיות, קניות, בנקים וכן הלאה, בנוסף לאפליקציות חברתיות, משחקים ובידור. רבות מהן נראות תמימות, אך אנו משתמשים בהן יותר משאנחנו חושבים".

פדל טוען כי הבעיה הבסיסית היא שבניגוד לתחום התזונה, למשל - בו קיימים מחקרים שמלמדים כמה פחמימות, חלבונים ושומנים בריא או לא בריא לצרוך, לא קיימות המלצות דומות לשימוש בסמארטפונים. "אין הסכמה באשר לכמות הבריאה לשימוש במכשירים. אנו זקוקים למידע נוסף כדי שנוכל לבסס המלצות מועילות", אומר פדל.

טוני פדל, מייסד ומנכ"ל Nest (צילום: nest.com)
למנוע את יצירת ההתמכרות במקום לטפל בה. טוני פדל | צילום: nest.com

ומי צריך לאסוף ולפרסם את המידע הזה? לא גוגל ופייסבוק, ששירותיהן מעבירים את רוב הזמן שלנו - אלא מעסיקתו לשעבר, אפל. 

"אני מאמין שכדי שאפל תשמר ואף תגדיל את חוג לקוחותיה, היא יכולה לפתור את הבעיה הזו ברמת הפלטפורמה, על ידי העצמת המשתמשים להבין יותר איך הם משתמשים במכשיריהם", הוא קובע. "כדי לעשות זאת, עליה לתת לאנשים לעקוב אחר פעילותם הדיגיטלית בפירוט ודרך כל המכשירים".

פדל מסביר שהיכולת "לראות בדיוק איך אתם מעבירים את הזמן, ואם תרצו גם לבקר את פעילותכם בהתאם", תאפשר לאנשים "לקבוע את היעדים שלהם. עם גישה למידע הזה, אני חושב שרבים מאיתנו יבחרו כנראה לשנות את התנהגותנו".

לדבריו, אפל צריכה להציג לנו "לוח שנה עם היסטוריית הפעילות שלנו. עליו להיות מחולק לפריטים, כמו חשבון אשראי, כדי שאנשים יוכלו לראות בקלות כמה זמן הם מבלים מדי יום במייל, לדוגמה, או בגלילת פוסטים". הוא מוסיף כי "אפל תוכל גם לאפשר לאנשים להכניס את המכשירים למצב 'האזנה בלבד' או 'קריאה בלבד', ללא צורך לחפור לתוך תפריטים, כדי שתוכלו ליהנות מקריאת ספר אלקטרוני בלי התראות מטרידות".

"החלקים כבר במקומם, ויהיה קל יותר לחבר אותם מאשר לבנות מכונית אוטונומית", הוא מסכם ורומז בעוקצנות לפרויקט המכונית האוטונומית של אפל. "בשונה מחברות טכנולוגיה רבות אחרות, המודל העסקי של אפל סובב סביב מכירת יותר מכשירים, לא בעידוד הרוכשים לבלות בהם יותר זמן. אני מאמין שאפל תמכור יותר מכשירים אם תאפשר מעקב אחר הפעילות הדיגיטלית, משום שאנשים ירגישו בנוח יותר לרכוש את המכשירים האלה לעצמם ולילדיהם אם תהיה להם את השליטה הנוספת הזו".