סלקום הודיעה על מהלך אסטרטגי חדש - כניסה לתחום העיר החכמה. החברה הכריזה על התקנות ראשונות של פתרון עיר חכמה בצפת, כפר סבא ונהריה, בשיתוף חברת AGT של מתי כוכבי. הכניסה לפעילות הושקה היום (ג') במסיבת עיתונאים, בה הדגימה סלקום פתרונות שונים בתחום, כמו ניהול חנייה, מערכת לפינוי אשפה חכמה, תאורה חכמה, מערכת ניטור זיהום אוויר, מערכת מעקב, הפנייה לחניות פנויות ועוד.

עמי אראל, יו"ר סלקום, הציג את האסטרטגיה: "בשנים האחרונות אנחנו הופכים את סלקום מחברת סלולר לקבוצת תקשורת. היום כבר 30% מהמחזור של החברה לא נובע מסלולר. הוא נובע מטלוויזיה, תמסורת, ופעילויות נוספות. כעת אנחנו מכריזים על הנדבך הבא. אולי שמעתם על נושא ה-IoT (האינטרנט של הדברים), אבל בכנס העולם הסלולרי בברצלונה לפני שנה הבנו שזה דבר אמיתי. יש יותר ערים בעולם שנופלות תחת הקטגוריה הזו, והכוונה היא לא למכור אלפי סימים, אלא לתת את הפתרון כולו".

האינטרנט של הדברים (Internet of Things) הוא מונח כולל לתופעה שבה כל המכשירים בעולם מתחברים לאינטרנט ומתקשרים עם הסביבה - עם אנשים ועם מכשירים אחרים. מדובר ביכולת לחבר דברים באופן חכם ולהוביל להתייעלות, צמיחה עסקית ושיפור באיכות החיים.

ניר שטרן, מנכ"ל החברה, אמר כי "אנחנו שומעים הרבה על IoT. אנחנו רואים פרויקטים כאלו בעולם החקלאות, התעשייה, התרבות והפנאי וכמובן בקרב ממשלות ועיריות. אפשר לקחת סנסור חכם, לשים אותו באדמה ולהגיד לחקלאי אם האדמה יבשה ומתי להשקות. זה מאפשר להוזיל את העלויות ב-10%-15%. זה תקף גם לניהול אנרגיה, פסי ייצור ועוד. מדובר ביתרון תחרותי משמעותי, ושחקנים שלא יצטרפו למהפכה - ישארו בחוץ.

"סלקום רואה את עצמה כשחקן מרכזי בעולם הזה, בפינה של העיר החכמה. המוטיבציה היא צמצום משמעותי של הוצאות הרשויות המקומיות, כשבמונחים הכי שמרניים, מדובר על לפחות 10% חסכון בהוצאות, שעבור התושבים המשמעות היא חסכון בתשלומי הארנונה, או לקבל יותר שירותים".

שטרן הציג את הפתרון שפועל כעת בצפת. המערך כולל פנסי רחוב חכמים, שיודעים להנמיך ולהגביר את עוצמת התאורה בהתאם לתנועה ברחוב; מערכת שיודעת להתריע על חסימות צירים וחפצים חשודים באמצעות ניתוח תמונה, ואף לזהות בעיות חניה ולנפק דו"חות חנייה.

לדברי שטרן, "בשלב זה השקענו מיליונים בודדים בפרויקט, ובעתיד נתמודד על מכרזים של ערים חכמות. אפשר לחשוב גם על מודל של BOT, שבו העירייה לא תשלם דבר, ורק נתחלק בחיסכון שהיא תשיג בפינוי האשפה שלה או בהכנסה מדו"חות חניה שננפיק".

הוא אף הסביר מדוע עדיף לעירייה לבחור דווקא בסלקום, ולא באינטגרטור מתחום המחשוב הארגוני: "אנחנו בקשר עם עיריות דרך הפעילות העסקית שלנו, אנחנו יודעים לנהל מלאי, לתקן, לתת שירות וכמובן לחבר את כל הפתרון. יש לנו רשת LTE מצד אחד, ורשת 2G מהצד השני - וכמובן רשת סיבים. המערכת של AGT שחברנו אליה פועלת ומשרתת כבר עיריות ומדינות, לעיתים עם אלפי מצלמות.

דוחות אזהרה - לא רק באדום-לבן (צילום: החדשות 12)
עמוד תאורה, אני פורק סחורה. דוחות חניה | צילום: החדשות 12

"יש לנו את היכולת להביא לחסכון משמעותי בהוצאות השוטפות של הערים, לצד שיפור ברווחת התושב. תוך חמש שנים, 50% מהערים בישראל יעשו שימוש נרחב במוצרים חכמים ייעודיים".

מתי כוכבי, מייסד ומנכ"ל AGT, לא הגיע לאירוע, אך מסר בכתב את הדברים הבאים: "אנחנו חיים בערים. שם אנחנו קמים בבוקר, נושמים את האוויר של העיר, שולחים את הילדים שלנו למוסדות בעיר, עובדים, חושבים, מבלים ואוכלים. החיים שלנו מושפעים מהעיר בה אנחנו חיים. טכנולוגיית אינטרנט של הדברים מביאה מהפכה לעיר. היא הופכת את העיר לחכמה, בטוחה, נקייה, יעילה ומהנה. הטכנולוגיות שפותחו ב-AGT ישראל נמצאות בארה״ב, גרמניה, הולנד, שווייץ, סינגפור וסין. ישראל היא מהפכנית בתחום. עכשיו צריך להביא את האיכות הזאת לערים ולאוכלוסייה בארץ".

חברות תקשורת בעולם מסמנות את תחום האינטרנט של הדברים בכלל, והעיר החכמה בפרט, כמנוע צמיחה אפשרי בשנים הקרובות. בישראל, מלבד סלקום שכאמור נמצאת בפיילוט ב-3 ערים, גם בזק הכריזה על כניסה לתחום העיר החכמה. החברה נמצאת בפיילוט טכנולוגי בעיר מודיעין והודיעה על חבירה לספקית בתחום בשם mPrest.

מול התקווה שתולות חברות הטלקום בערים החכמות, ישנם גם אתגרים רבים לענף, כמו העדר תקציבים ברשויות מקומיות, אתגרי קישוריות וטכנולוגיה, כמו גם סוגיות של פרטיות ואבטחת מידע.

לכתבה המקורית ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker:
אובר שכרה בכיר לשעבר בנאסא לפיתוח מכונית מעופפת
הפלופ הסוציאליסטי: מיזם המכוניות המשותפות בפריז קורס