ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת אפליקציות בתחום התחבורה – החל מווייז וכלה במוביט. היום הצטרפה לבועה מתחרה חדשה-ישנה, "אוטוטו", המבטיחה לחולל בתחום התחבורה הציבורית מהפכה גדולה יותר מזו שחוללה ווייז בתחום התחבורה הפרטית.

אוטוטו (Ototo) הוא שמה החדש של נטבאס (NetBus), אחת האפליקציות הישראליות הוותיקות בתחום התחבורה הציבורית. עד היום, שימשה האפליקציה לבדיקת זמן הגעת אוטובוסים לתחנות על מנת לצאת מהבית או מהעבודה בזמן המתאים ולא לפספס את האוטובוס או להמתין לו זמן רב בתחנה. אך עתה מציגה החברה חזון חדש.

"כשהתחלנו עם נטבאס, בינואר 2012, המטרה היתה לדעת מתי מגיע האוטובוס, להנגיש את המידע וכך לגרום לאנשים לרצות להשתמש בתחבורה ציבורית", אמר שניר מכלוף, אחד ממנכ"לי החברה. "אך אחרי חצי שנה וחצי מיליון הורדות הבנו שלא שינינו הרבה, כי הרשת עצמה עקומה ומסורבלת, ואם נתבסס על הרשת הקיימת בלי לשנות אותה זה לא יעזור".

עוד NEXTER כל הזמן בעמוד הפייסבוק

לכן, בשנה האחרונה פיתחה החברה את האפליקציה החדשה שלה, שתחליף בשבועות הקרובים את האפליקציה הקודמת שתוסר מחנויות האפליקציות. החברה מקווה שהאפליקציה החדשה גם תחולל שינוי עמוק במערכת התחבורה הציבורית. "דמיינו לעצמכם מערכת שמשתמשת בכל אמצעי התחבורה הציבורית כדי לענות על הצרכים של קהילת הנוסעים", אמר מכלוף.

צוות אוטוטו
מייסדי אוטוטו/נטבאס: ליאב סגרון, דוד וטין, שמעון תוהמי ושניר מכלוף

דוד וטין, ממייסדי החברה ומנהל השיווק שלה, הסביר כי "אוטוטו מאפשרת לחפש הוראות הגעה ממקום למקום, מחשבת מתי הזמן לצאת ומציגה הוראות הליכה ומיקום על המפה בכל רגע נתון בתצוגה חכמה". עד כאן היא דומה לאפליקציות קיימות כגון מוביט או Here Transit של נוקיה, אך היא מוסיפה שכבה חדשה. קהילת המשתמשים של האפליקציה מאפשרת לה לדעת על עומסים בדרכים וקווי התחבורה השונים, כמו גם על פערי ביקוש והיצע בתחבורה הציבורית. כך, אם כמה ממשתמשי האפליקציה באזור מצומצם מסוים מחפשים מסלול הגעה לאזור אחר ואין בין המקומות תחבורה ישירה, האפליקציה יכולה להודיע למפעיל כלי כגון אוטובוס או מונית על הביקוש ולדאוג ל"קו" משותף לכל הנוסעים המתאימים.

האפליקציה הושקה בשבועיים האחרונים למשתמשי אייפון ב-80 מדינות, והחל מהיום זמינה גם לבעלי אייפון בישראל. בעוד שלושה עד ארבעה חודשים מתוכננת לצאת האפליקציה גם לאנדרואיד. "ציירנו לעצמנו רשימת מטלות הדרושות כדי להביא את הרעיון מפרקטיקה למציאות", אמר שמעון תוהמי, ממייסדי ומכ"לי החברה. "היום אנחנו משיקים את האפליקציה כדי להגיע לקהילה של משתמשים. השלב הבא, שהוא קרוב, הוא זיהוי המקומות בהם יש צורך שנתחיל לפעול 'on-demand' והתחלת פעולה". בשבועות הקרובים, הוא הבטיח, יחל בישראל פיילוט של שירות תחבורה ציבורית לפי דרישה בעזרת האפליקציה.

בתשובה לשאלה מה הסיכוי שמשרד התחבורה יאשר הפעלת תחבורה ציבורית לפי דרישה כפי שהחברה מתכננת אמר מכלוף: "יש כבר מיזם של משרד התחבורה במשגב, של נסיעות לסטודנטים שמודיעים בטלפון שהם רוצים לנסוע למקום כלשהוא ושולחים להם לפי דרישה אוטובוסים. הרגולטור מכיר את הרעיון ודוחף אותו". וטין הוסיף כי גם כאשר הוקמה חברת הופון (HopOn) לתשלומים בתחבורה הציבורית היתה ספקנות רבה לגבי שיתוף הפעולה של משרד התחבורה ומפעילות הקווים, ובפועל "זה קורה".

"ברגע שהשירות יפעל במלואו, אפליקציות אחרות יראו לך זמן הגעה של 40 דקות ואצלנו 20", סיכם וטין, "כי הן רק מראות מסלולים קיימים, בעוד אנחנו ניצור מסלולים חדשים".