אין תמונה
Power Point

בעולם המצגות קיימת תוכנה אחת שזוכה לאחוז השימוש הגבוהה ביותר: Power Point של מיקרוסופט, המגיעה כחלק מחבילת Office. בשנים האחרונות זוכה Power Point למתחרות אשר מציעות את כל מה שיש לתוכנה הוותיקה – ולא פעם אף יותר.

האלטרנטיבה לחובבי התוכנות החופשיות היא Impress המופצת כחלק מ-Open Office (וגרסת המק NeoOffice). האפשרות השנייה, Presentation, מגיעה אלינו מבית Google וניתן למצוא אותה ב-Google Docs. שלושת התוכנות הללו מספקות בסופו של דבר חוויה די דומה.

מולן ניצבת המתחרה המסחרית הגדולה ביותר של Power Point: Keynote של אפל, המגיעה כחלק מחבילת iWork וזוכה לקהל אוהדים הולך וגדל בעיקר בשנתיים האחרונות. התהודה הגדולה ביותר הגיעה ל-Keynote בזכות סרטו הדוקומנטרי של אל גור An Inconvenient Truth. הסרט הציג את משנתו של אל גור בנוגע לגורל כדור הארץ באמצעות תוכנת המצגות של אפל – וכך למדו משתמשים רבים על היכולות המרשימות שיש לתוכנה הזו להציע בידיים הנכונות.

אין תמונה
Keynote

רגע לפני שנצלול להציג את ההבדלים המהותיים בין שתי התוכנות, נגלה לחובבי מערכת ההפעלה חלונות (ומשתמשי מק שלא מעוניינים לשלם על iWork) שניתן ליהנות מהסגנון של Keynote גם בלי לשלם: באתר 280slides שוכנת המתחרה המקוונת של Keynote – חינם אין כסף. תיהנו.

רושם ראשוני

כבר מהצצה בממשק המשתמש של שתי התוכנות ניתן לראות את ההבדלים המרכזיים ביניהן. Power Point מציגה מיד ארסנל של יכולות הפתוחות בפני המשתמש: עריכת טקסט, הוספת צורות ויכולות חיפוש מתקדמות. מעל לכל הכלים נמצא התפריט ובו עוד אפשרויות, אשר פותחות בתורן שורות של כלים שונים. יש משהו מנחם ומפחיד באותה המידה בסדר הזה. מצד אחד למשתמש ברור שיש לתוכנה את כל היכולות להן יזדקק. מצד שני, עומס האפשרויות מרתיע את המשתמש המתחיל שמעוניין להתחיל לעבוד על המצגת שלו. לא מוצעת לו עזרה ועודף הכלים מבלבל.

אשר פותחים את חלון המשתמש של Keynote התחושה היא של עמידה בגינת זן. יש מעט כלים הנראים לעין ואחוז גדול מאוד מהחלון מציג את השקופית. בכלל, Keynote נותנת דגש גדול מאוד על עיצוב אשר נועד להקל על המשתמש. הדבר מתבטא בכלים שונים שהתוכנה מציעה, אך מתחיל ממסך בחירת התבניות בהן תמצאו עיצובים מקצועיים המתאימים לנושאי הרצאה שונים: מצגת עסקית, נקייה, אומנות, קטלוג, חינוך ועוד. כל תבנית כוללת מספר רב של אבטיפוסים לשימושים שונים בהם ניתן להשתמש או לשאוב השראה ליצירת מצגות מקוריות לחלוטין.

אין תמונה
בחירת תבניות

שימושיות

שתי התוכנות מספקות למשתמשים הרבה מאוד כוח אש. מעבר להכנסת טקסט ותמונה ניתן להוסיף קטעי מדיה (מוסיקה ווידאו), ליצור מעברים מרשימים בין שקופית לשקופית ולהוסיף פריטים אל תוך המסך בצורות מגוונות.

גם כאן ישנו הבדל מהותי בצורה בה הכלים ניתנים למשתמש. בעצם העובדה ש-Keynote לא חושפת את הכלים ליצירת מעברים היא מעודדת משתמשים ליצירת מצגות פשוטות יותר שאינן מכבידות על העין. קחו שני משתמשים מתחילים ותנו להם לייצר מצגת באותו הנושא, וכנראה שתקבלו שתי מצגות שונות לחלוטין - האחת מפוצצת במעברים והשנייה שקטה יותר ומאפשרת לשקופיות לעשות את העבודה. כל מי שמקבל אל תיבת האימייל שלו את המצגות עם ”מוסרי ההשכל“ או ”תערוכת תמונות שחייבים לראות“ מכיר את התופעה.

סדר

כאשר מדובר בסידור המצגת שתי התוכנות שוות בכוחן. ניתן לצפות בשקופית גדולה במרכז, בה ניתן לראות את השקופיות האחת מתחת לשנייה. אפשרות צפייה אחרת היא ”שולחן אור“ כמו זה שיש לגרפיקאים. בצורה הזו ניתן לראות את כל השקופיות שלכם (כמעט) באותו החלון ולארגן מחדש את הסדר כדי לספק מצגת אפקטיבית יותר.

בשתי התוכנות יש אפשרות לעבוד על שקופית מסוימת או על Master Slide בה כל שינוי שיעשה יתורגם אוטומטית לכל השקופיות המתבססות עליה. כאן שוב ניתן לראות את ההבדל בגישות. הצצה על עיצובי השקופיות יראו לנו כיצד Power Point מציעה למשתמש את כל הדברים אותם הוא יכול להכניס פנימה – טבלאות, סרטים, תמונות וכדומה. ב-Keynote תמצאו פשוט מסגרת. את אותם הדברים שהכנסתם לתוכנה של מיקרוסופט תוכלו להכניס פה אלא שהתוכנה אינה מזמינה את המשתמש לעשות זאת.

התוכנה אינה המסר, התוכנה היא המדיום

אין טוב או רע בעולם המצגות; יש נוחות למשתמש. לאורך השנים ראיתי מצגות נוראיות שנעשו ב-Keynote ומצגות יפיפיות שנעשו ב-Power Point. הדבר החשוב ביותר בתוכנה הוא המשתמשים, ובניגוד לדעתו של פרופסור ג‘ון סוולר מאוסטרליה, לא הגיע הזמן לזרוק את תוכנות המצגות – אבל בהחלט הגיע הזמן להתחיל ולעשות בהן שימוש מושכל ובעל טעם אסתטי.

אם בכל זאת אתם מחפשים את השורה התחתונה, המלצתי היא כזאת: בתוכנת Power Point הכלים פרושים לפניכם, ואם אתם שוחים בחומר ויודעים בדיוק מה אתם רוצים, זו התוכנה בשבילכם. Keynoteנותנת דגש רב יותר על פשטות שימוש, עיצוב ומהירות עבודה – אם זהו סגנון העבודה שאתם מחפשים, לכו על זה.