המסך נשבר? תיקון יעלה מאות שקלים (צילום: חדשות 2)
ככה נראה טלפון שבאמת צריך תיקון | צילום: חדשות 2

"הסמארטפון שלי מקולקל" - אמר כל בן אדם ב-5 השנים האחרונות לפחות פעם בשבוע. חלקנו אפילו אמרו את זה לעובדים בחנויות ומעבדות סלולר - ובדרך כלל שילמו כסף טוב כדי שהמכשיר יתוקן. נחשו מה - את רוב התקלות שמסרתם בגללן טלפונים למעבדות יכולתם "לתקן" בעצמכם, תוך כמה דקות ובלי שום ידע טכני.

לא מאמינים? הנה רשימה של תקלות שמשתמשים נכנסו בגללן לחנויות סלולר וכמעט מסרו את המכשירים לתיקון, באדיבות עמי צים, מנכ"ל רשת בסט מובייל:

סוללה נגמרת מהר

אין תמונה
התראת סוללה חלשה באייפון

המחלה מספר 1 של סמארטפונים. יש לה מיליון סיבות, ועל רובן כבר יש לנו כאן מדריכים - החל מדרכים לחסוך בסוללה ועד רשימת אפליקציות זללניות במיוחד שכדאי לכם לשקול לוותר עליהן, או לפחות להשתמש בהן פחות.

טעינה איטית

חיברתם את הטלפון למטען ואתם מרגישים שלמרות זאת הסוללה ממשיכה להתרוקן, או לפחות להיטען מאוד לאט? קודם כל, מומלץ לנסות כבל אחר. כבלים זולים שמיועדים למכשירים כמו רמקולים ניידים או דיבוריות בלוטות' לא תמיד מסוגלים להטעין סמארטפון בקצב ראוי. רצוי להשתמש עם כל מכשיר בכבל המקורי שלו או לפחות כבר של מכשיר דומה. שנית, מומלץ לחבר את הכבל לחשמל ולא למחשב, שכן טעינה משקע USB איטית יותר. שלישית - דיר באלקום, תפסיקו להשתמש בסמארטפון בזמן שאתם מטעינים אותו! זה גם מאיט את הטעינה וגם מסוכן. ולבסוף, שווה גם להוציא ולהכניס את הסוללה במכשירים בהם הדבר אפשרי - לעתים היא פשוט זזה מעט במקום והמגעים שלה מתרופפים.

אין תקשורת סלולרית

חזרתם לאחרונה מחו"ל? בדקו שהוצאתם את המכשיר ממצב טיסה ושאתם על הסים הישראלי. לא תאמינו כמה אנשים שוכחים לבדוק את שני הפרטים האלה.

הגלישה הסלולרית לא עובדת

יש לכם שיחות אבל הגלישה לא עובדת? בדקו שהגלישה הסלולרית מופעלת. אם כן - יכול להיות שאיפסתם מכשיר או התניידתם בין מפעילות סלולר ולא הגדרתם את נקודת הגישה לרשת אצל הספקית החדשה. בעיקרון, הספקית אמורה לשלוח לכם הודעת SMS אוטומטית עם ההגדרות בפעם הראשונה שאתם מפעילים אצלה מכשיר חדש - אבל גם אם לא קיבלתם הודעה כזו, ניתן למצוא את ההגדרות באתרי המפעילות השונות: אורנג', הוט מובייל, גולן טלקוםיופון012, רמי לוי.

שיחות חסומות

הגלישה הסלולרית וה-SMS עובדים אבל שיחות לא? בדקו שלא השארתם את המכשיר על מצב רכב, המיועד למנוע דיבור ושימוש בטלפון בעת נהיגה.

בעיה בזיהוי ה-SIM

סים קארד (צילום: Thinkstock, noon)
תבדקו שהכנסתם אותו כמו שצריך. כרטיס SIM | צילום: Thinkstock, noon

ואם כבר הזכרנו SIM - הרבה לקוחות מגיעים עם מכשירים שלא מזהים כרטיס SIM. ייתכן שהכרטיס לא הוכנס לכיוון הנכון - יש לבדוק שכיוון הפינה הקטומה מתאים לזה שבציור הסמוך לחריץ. לחילופין, במכשירים בהם חריץ ה-SIM הוא בתצורת "חור" (ולא "מגירה"), יש לוודא שהכרטיס הוכנס עד הסוף על ידי לחיצה על הכרטיס עד לתחושת "קליק" שאחריה הוא מתקבע במקום.

מכשיר איטי

בדיוק כמו אדם מממוצע, גם הסמארטפון טוען שהוא טוב בריבוי משימות אבל בעצם עובד לאט יותר ככל שיש לו יותר דברים לעשות במקביל. לכן, אל תפעילו אפליקציות רבות במקביל, וסגרו אפליקציות מדי פעם על ידי כניסה למסך ריבוי המשימות (כפתור הריבוע בתחתית המסך במכשירים מהשנתיים האחרונות או לחיצה ארוכה על כפתור הבית במכשירים ישנים יותר) ו"העפת" אפליקציות מיותרות למעלה או הצידה (תלוי במכשיר).

הווייז לא מוצא מיקום

לרוב, אם הטלפון לא מצליח לאתר את מיקומכם, זה בגלל שכיביתם את ה-GPS כדי לחסוך בסוללה בהתאם לסעיף הראשון. הפעילו אותו לפני כל שימוש באפליקציה תלוית מיקום או השאירו אותו דלוק תוך הקפדה על שימוש מינימלי באפליקציות הניגשות אליו - כמו למשל כיבוי של ווייז ממסך ריבוי המשימות (סעיף קודם) בסוף כל נסיעה.

המסך חשוך פתאום

שיחקתם על הגדרות הבהירות בלי לשים לב? אולי הסוללה שלכם חלשה והמכשיר נכנס למצב חיסכון בסוללה שמחליש את תאורת המסך? מסך חשוך בדרך כלל אינו בעיה, וכל מה שצריך לעשות הוא להגביר את הבהירות - אבל במידה. אתם לא רוצים לחזור מהתחלה לסעיף הסוללה שנגמרת מהר מדי, נכון?


אלו רק כמה דוגמאות לבעיות שאנשים מגיעים איתן לחנויות ומעבדות ולפעמים מוסרים בגללן מכשירים לתיקון הלוקח זמן ועולה כסף - וכל זה כשיכלו לסדר את הבעיה לבד ובחינם.

"בערך 30% מתקלות הסמארטפונים שלקוחות מדווחים עליהן הן תקלות לא של חומרה, אלא של תוכנה" אומר צים ל-NEXTER, ומוסיף כי בקבים מהמקרים מדובר על "תקלות" שמתגלות כבר בהפעלות הראשוניות - כלומר: מכשירים חדשים לחלוטין שהלקוח פשוט עוד לא מכיר מספיק.

הוא משווה את הלקוחות שניגשים לחנויות או מעבדות עם "תקלות" שכאלו לישראלים שמזמינים טכנאי מזגנים בתחילת הקיץ בטענה שהמזגן לא נדלק - כאשר ברוב המקרים מתברר שהמזגן לא היה מחובר לחשמל או שהסוללות בחשמל התרוקנו במהלך החורף. "אנשים משלמים על ביקור טכנאי כדי לתקן את זה, למרות שזו בדיקה שכל אחד יכול לעשות", הוא אומר, ומוסיף השוואה גם לעולם הרפואה: "הליכה למנתח היא לא תמיד הפיתרון. יש דברים שנפתרים עם אקמול".

גם אם בכל זאת לא הצלחתם לפתור את הבעיה לבד והגעתם לחנות, מציין צים, שימו לב שבמקומות שבהם עיקר ההכנסה היא ממעבדה יש אינטרס לטעון שכל תקלה קטנה דורשת תיקון. בדרך כלל, הטיפול בבעיות שתואור לעיל ודומות להן יתבצע על המקום על ידי המוכר ובחינם.