חנות חדשה (צילום: realsimple.com)
פייסבוק זה לקהל פרטי בארץ, לינקדין לקהל מקצועי וטוויטר לקהל בחו"ל | צילום: realsimple.com

אם אתם עסק קטן או בינוני הנמצא בראשית דרכו, סביר להניח שאחת המשימות הראשונות המונחות לכם על השולחן קשורה לשיווק. לא משנה אם מדובר בפיצרייה, חנות בגדים, בית קפה או שירותי ייעוץ, כולם צריכים שיווק. ואם יש מקום אחד שאפשר לעשות זאת בגדול ויחסית בזול, זו רשת האינטרנט המציעה מגוון שירותים מקוונים שיאפשרו להפוך מעסק קטן, לחברה משגשגת. וכדי לעזור לכם להתחיל, בחרנו מספר שירותים שכדאי לכם להכיר.

1. פתיחת בלוג

פתחתם תיק במע"מ, במס הכנסה, שכרתם רואה חשבון, לקחתם מעצב שיבנה לכם לוגו, ומה עכשיו? איך ישמעו עליכם? ובכן, התשובה לשאלה הזו היא בלוג. בעולם העסקים של היום כל עסק צריך בלוג. למה? מכיוון שהלקוחות רוצים לדעת ממי הם קונים. אתר מכירות זה טוב, ועוד נדבר על כך בהמשך, אבל ההתחלה היא בכם. למה הקמתם את העסק, מי אתם, מה הסיפור של המוצר או השירות שאתם מספקים וגם קצת חוויות אישיות שיחברו את הקונה למוצר שלכם. בסופו של דבר, ההחלטה לשים את הכסף אצלכם או אצל המתחרים היא עניין של רגש, לא רציונל.

אחת הפלטפורמות המצליחות ביותר להקמת בלוג היא וורפרס (wordpress). אפשר לפתוח בלוג בחינם באתר של החברה , אבל אי אפשר לקשר אליו את שם המתחם (Domain) שלכם. זה כבר עולה כסף. במקום זאת, אפשר לרכוש אחסון של בלוג וורדפרס כמעט בכל חברת אחסון אתרים . חיפוש קצר בגוגל או בינג יעשה את העבודה. לאחר שבחרתם את הפלטפורמה, תוכלו למצוא ערכות עיצוב בחינם מתוך מגוון רחב אותו ניתן למצוא או באתר חברת וורדפרס, או באתרים שונים ברשת האינטרנט. אם בכל זאת החלטתם ללכת על אתר תדמיתי במקום או בנוסף לבלוג, תוכלו להשתמש גם במקרה זה בתשתית של וורדפרס.

תמונת אילוסטרציה (צילום: realsimple.com)
לפתוח חנות בין לאומית באי-ביי , צעד שיאפשר לכם למכור את המוצרים לכל העולם ולהפוך לסוחרים בינלאומיים | צילום: realsimple.com

2. רשתות חברתיות

לאחר פתיחת הבלוג, יש צורך לדאוג גם לנוכחות ברשתות חברתיות. כלל האצבע אומר שפייסבוק זה לקהל פרטי בארץ, לינקדין לקהל מקצועי וטוויטר לקהל בחו"ל. בכל אופן, מומלץ לפתוח חשבון בכל אחת מהרשתות הללו, לא חייבים במקביל. בעיקר אם קהל היעד הוא ישראל. במקרה כזה אפשר לוותר על טוויטר. אם העסק שלכם לא פונה לקהל מקצועי, אפשר גם לוותר על לינקדין. לגבי גוגל פלוס, נשאר עם המלצת 'לא חובה בשום מקרה'.

אם אתם פועלים בארץ, כדאי בכל מקרה לפתוח דף אישי ודף לעסק בפייסבוק. דף אישי, מכיוון שגם אתם תחששו לקנות מוצרים ממישהו שאתם לא מכירים. היכרות אישית עם בעל העסק תמיד תורמת למכירות, בדיוק כמו בעולם הפיזי. הדף לעסק אמור לספק ללקוחות מידע על המוצרים או השירותים ולכן חשוב לעצב אותו כראוי (רצוי עם מעצב מקצועי) וגם לסגנן את התוכן בהתאם. בסופו של יום, זה חלון הראווה של העסק שלכם.

3. חנות מקוונת

עבור עסקים המעוניינים למכור מוצרים או שירותים בתצורה של חנות מקוונת, קיימות מספר חברות המאפשרות הקמת חנות כזו במהירות וקלות. שוב, חיפוש קצר באינטרנט יציג עשרות תוצאות רלוונטיות, מרביתן של חברות אחסון אתרים המציעות גם ממשק להקמה וניהול של חנות מקוונת. לאחר בחירת ערכת העיצוב, בוחרים בשירות סליקה ומתחילים להזין את המוצרים בממשק הניהול של החנות. מחיר חנות כזו נע יכול להגיע לכמה מאות שקלים בחודש.

אפשרות נוספת היא לפתוח חנות בין לאומית באי-ביי , צעד שיאפשר לכם למכור את המוצרים לכל העולם ולהפוך מסוחרים מקומיים - ליצואנים. כדי לעשות זאת תצטרכו חשבון בשירות פיי-פאל כדי לקבל כספים וכן לברר לגבי משלוח הפריטים למקומות שונים בעולם. שירותי שילוח בינלאומיים כוללים את Fedex, EMS (דואר ישראל), TNT ו-DHL. לכל חברה יש את התעריפים שלה ואת כללי המשלוח שלה.

4. פרסום באינטרנט

אחרי שיש לכם בלוג, אתר תדמיתי, או חנות מקוונת, תוכלו לגשת למלאכת הפרסום באינטרנט. אחד המקומות הראשונים שכדאי להתחיל בו הוא שירות הפרסום של גוגל adwords. מדובר על שירות ותיק עם תוצאות שבמעט כסף יחסית, יכול להביא לכם הרבה לקוחות פוטנציאלים לאתר. אפשר להתחיל עם חברה מקצועית בתחום הפרסום (נקרא גם SEO) ואם רוצים לחסוך, אפשר לעשות את זה לבד. ויש גם מגוון סמינרים קצרים שיוכלו לעזור להניע את התהליך. אפשר למצוא אותם בחיפוש קצר באינטרנט.

המקום השני שכדאי לפרסם בו היא רשת פייסבוק. לאחר שיש לכם דף לעסק, אפשר להתחיל לפרסם אותו. גם בפייסבוק אפשר לקחת איש מקצוע שיעשה זאת עבורכם, או לעשות לבד. בשני המקרים, גוגל ופייסבוק, מומלץ לשלב לצד הקמפיין הפרסומי גם מבצעים ופעילות כיפית עם הגולשים כמו משחקים אינטראקטיביים הכוללים פרסים והגרלות. בשני המקרים לא מדובר בהרבה כסף ואפשר לבצע מעקב צמוד אחרי יחס ההמרה בין ההשקעה להחזר.

5. יצירת קהילה מקצועית

חלק ממטרת פעילות הפרסום היא יצירת חוג לקוחות סביב המוצרים והשירותים של העסק. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות שירות MeetUP המאפשר יזום סמינרים מקצועיים, ימי עיון וחוגי בית. בעלות של כ-70 ₪ בחודש תוכלו לצור קהילה סביב העסק שלכם ולפרסם פעילויות שיווקיות שונות שאתם מתכננים.

6. כנסים ואירועים

אם אתם עסק שחלק מהפעילות שלו היא יזום אירועים ללקוחות, כדאי להיעזר בשירות eventi. מדובר על פלטפורמה המאפשרת קידום ושיווק אירועים, כולל אפשרות סליקת אשראי במידה והחלטתם לגבות דמי כניסה. אלו יכולים להיות כנסי מכירות, הדרכות מקצועיות, קורסים, ועידות, קבוצות רכישה, מפגשי נטוורקינג או מכירת כרטיסים לאירוע הדורש זאת. לשירות יש ממשק בעברית והוא מאפשר קידום פשוט של האירוע ברשתות חברתיות.

7. ניוזלטר

כלי נוסף שיעזור לכם לשמור על חוג הלקוחות של העסק, הוא הניוזלטר. מדובר על הודעת דואר אלקטרוני מטעמכם שיוצאת בתדירות קבועה (יומית, חודשית, אחרת) לכל המשתמשים הרשומים בבלוג או האתר וגם כאלו שהשאירו אצלכם את כתובת הדואר האלקטרוני בשלב כלשהו. מטרת ההודעה היא לפרט את המבצעים האחרונים, החדשות העדכניות או הכתבות האחרונות, כאשר המטרה היא לגרום ללקוחות ללחוץ על הקישורים בהודעה ולהיכנס לאתר. אחד הכלים שמאפשר לעשות זאת בפשטות הוא activetrail, אבל חיפוש קצר באינטרנט יעלה עוד מגוון חברות המספקות שירות דומה.

8. ניהול לקוחות

אי אפשר לעשות כתבה על כלים לפרסום העסק, בלי להזכיר את הכלי הכי חשוב בכל התהליך והוא מערכת לניהול לקוחות, או בשמה המקצועי – CRM. במקום אקסלים, קבצי וורד או במקרים קיצוניים , מחברות, את הקשר מול הלקוחות צריך לנהל עם מערכות ייעודיות לכך. ואם אנחנו בעידן ה"ענן", שתי המערכות הנפוצות ביותר הן Salesforce ו- Dynamics CRM מבית מיקרוסופט.

שתיהן מציעות ממשק בעיברית ומגוון אפשרויות הכוללות אפשרות ליישם את התהליכים העסקיים שקבעתם לעבוד על פיהם, במערכת ממוחשבת בענן. התשלום מתבצע לפי כמות משתמשים בעסק ובדרך כלל החשבון הוא חודש בחודשו. מטרת מערכת ה-CRM היא לנהל את הקשר עם הלקוח על כל ההיבטים כולל מכירה, אספקה, שירות ועד הטעמים האהובים עליו ואיפה הוא רוצה לנפוש בחודש הבא.