דייב נבארו, ג'יינס אדיקשן, ביתן (צילום: רועי ברקוביץ')
דייב נבארו, ג'יינס אדיקשן, בהופעה בישראל | צילום: רועי ברקוביץ'

האינטרנט ממשיך להשתנות כל הזמן, וכמוהו גם השימושים והאפיונים של התוכן המוזיקלי העצום שזורם דרכו. המציאות הזו, שבה הכל גלוי ופתוח, מכתיבה לכל מי שמייצר תוכן מוזיקלי וגם למי שצורך אותו לבצע שינויים בפעילות - בבלוגים, ברשתות חברתיות וכמובן במעבר לסלולר.

אבל גם בשנת 2011 אין תחליף לתוכן טוב. בבחירת חמשת אתרי המוזיקה המעניינים כרגע ברשת בישראל בחרנו למעשה בחמישה בלוגים, שכל אחד מהם מתמחה ומתאפיין בהיבטים שונים של סיקור והעברת התוככן והמידע. כל אחד מהם גם תורם ומשפיע בצורה המיוחדת לו על האקלים האינטרטי-מוזיקלי בעברית. על פי הבנתנו ב-mako מוזיקה וערוץ המוזיקה 24, האתרים שבחרנו מהווים תכנים משלימים לאלה שלנו.

קוטנר רוק.נט

אין תמונה
רוק נט. יואב קוטנר

מה אני עושה ברשת: הבלוג של יואב קוטנר הוא רק אחד מתוך שלל הערוצים עליהם הוא חולש ובעזרתם הוא שומר על מפעל חייו - הנצחת הרוק הישראלי. באתר עצמו, קוטנר כותב ביקורות על אלבומים חדשים, תופעות במוזיקה הישראלית, או סתם רשמים על אמנים מכל הזמנים. את הפוסטים שלו, מלווים סרטונים נדירים מהיוטיוב ופודקאסטים של תוכניותיו מכל השנים בגלי צה"ל.
מה אהבנו בו: את הפשטות בעיצוב שמקלה על הנגישות והשיטוט באתר. חוץ מזה, כמעט לכל פוסט שקוטנר מפרסם, הוא מפרסם סרטון או קובץ כלשהו להאזנה, כך שאפשר להאזין לאמן במקביל לקריאה.
מה היינו משפרים: לצד הלינקים והתגיות של האמנים, אפשר להוסיף אולי גם תגיות של נושאים, כך שיהיו עוד אפשרויות סינון.
שורה תחתונה: האיש הכי חשוב ומשפיע על המוזיקה הישראלית כבר עשרות שנים, משתף אתכם באנציקלופדיה שלו – לא תנצלו את זה?!

עונג שבת

אין תמונה
עונג שבת. גיא חג'ג'

מה אני עושה ברשת: כבר כמה שנים טובות שהבלוג של גיא חג'ג', תורם משמעותית לפריחתה של סצינת מוזיקת השוליים בארץ. עם הזמן, התפתחה סביבו קהילה ענקית של חובבי מוזיקה ובלוגים חדשים שנפתחו כ"שלוחות" של עונג שבת. באתר עצמו, "גיאחה" כותב וממליץ על מה שחשוב באמת ומעדכן בחדשות האינדי בארץ ובעולם.
מה אהבנו בו: את הפירגון האדיר שחג'ג' מבטא לא רק למוזיקאים אלא לעשרות בלוגים אחרים, אותם הוא מפרסם ברשימת לינקים שהולכת ומתארכת עם הזמן.
מה היינו משפרים: קצת יותר סרטונים, בשביל האטרקטיביות וקצת פחות דברים ביזאריים מדי כמו "אשכי השכינה".
שורה תחתונה: שנה שלישית ברציפות שהוא מככב כאן, וכשמו כן הוא- בא הכי טוב בצהרי שבת.

יוסמיוזיק

אין תמונה
יוסמיוזיק. יוסי חרסונסקי

מה אני עושה ברשת: למעשה הכל! האתר של יוסי חרסונסקי מעדכן, מבקר, מסקר, מסכם, ממליץ, מדרג אבל לא רק מוזיקה ישראלית חדשה אלא מוזיקה בכלל על שלל הז'אנרים. נדמה שחרסונסקי כותב על כל אלבום שיוצא או מופע שמתקיים - לא ברור איך הוא מספיק הכל, אבל זה פשוט קורה.
מה אהבנו בו: האתר הישראלי הכי מגוון מבחינת ז'אנרים ותחומי עניין. לא סביר שקיים חובב מוזיקה שלא ימצא שם את הנישה שלו.
מה היינו משפרים: מרוב דובים לא רואים את יער הסינגלים והאמנים. צריך להפוך את הממשק לידידותי יותר כי בקלות אפשר ללכת לאיבוד שם ולהתייאש מחיפוש אחרי משהו ספציפי.
שורה תחתונה: התוכן יותר חשוב מהצורה, אז תנו בדיקה.

החוג לתולדות המוזיקה

אין תמונה
החוג לתולדות המוזיקה

מה אני עושה ברשת: מיזם שהחל בסוף 2003 על ידי ישיב כהן וגיל אהרונסון בקפה "תם", בו התקיימו הרצאות שונות ומשונות על מוזיקה. האתר מאגד את כל ה"הרצאות" שהוקלטו בשנים האלו ומצרף אליהן סרטונים קשורים. בנוסף, יש המלצות ל"שיר השבוע" ו"אלבום השבוע."
מה אהבנו בו: תענוג צרוף להאזין לפודקאסטים של ההרצאות, במיוחד כשמדובר ב"מרצים" מעניינים כמו עידן אלתרמן, לירון תאני וערן סבאג.
מה היינו משפרים בו: אי אפשר לתמלל הרצאות שלמות, אבל אם עורכי "החוג" היו מאתרים את רעיונות המרכזיים וציטוטים נבחרים, ומוסיפים אותם להקדמה, זה בהחלט היה מוסיף עניין לקראת ההאזנה.
שורה תחתונה: מי שאוהב לרדת לעומק האינטלקטואלי של המוזיקה - זה האתר בשבילו.

ללהטרייב

אין תמונה
להלהטרייב
מה אני עושה ברשת: האתר עם השם המוזר עלה לרשת רק לפני מספר חודשים ואכן יש בו הרבה חדשנות. למעשה, מדובר באתר שמשלב בין חדשות מוזיקה ליוטיוב. ברגע שלוחצים שם של אמן מסוים – מופיעים כל סרטוני היוטיוב שלו+תגיות קשורות ומילים לשירים. לכל משתמש, יש אפשרות להצטרף ל"שבט" לפי סגנון מוזיקה וליצור פלייליסטים עד שהאתר, כבר יוצר בעצמו את הפלייליסטים עבורך ומציג תחומי עניין קשורים.
מה אהבנו בו: את העיצוב המרשים, נוח למשתמש, אטרקטיבי ומעודכן בחדשות נונסטופ.
מה היינו משפרים בו: את השם.
שורה תחתונה: בנוי למי שנהנה לשקוע לעולם של תוכן מוזיקלי בלי להתאמץ יותר מדי.

האפליקציה של NME

אין תמונה
האפליקציה של NME

תוכן טוב ואיכותי שווה הרבה כסף, ומגזיני המוזיקה המובילים בעולם למדו כיצד למנף ולמכור את התוכן שלהם לדור הסמארטפון. ה-NME - מגזין המוזיקה הבריטי "New Musical Express", שהוא אימפריה של חדשות, כתבות, וידיאו ומה לא, מציע תמורת 0.99 דולר (69 פני) מעקב מתמיד אחרי הכוכבים, תמונות מהופעות בזמן אמת, קטעי וידיאו בלעדיים, כרטיסים מוזלים להופעות, קריאה של תכנים גם כאשר החיבור לרשת מתנתק, את מרבית תכני המגזין, תכנים מיוחדים לסלולר וכמובן אפשרות לשיתוף עם חברים, או כמו שלד זפלין היו קוראים לזה - מדרגות לרקיע.

האפליקציה של הדג נחש

אין תמונה
הדג נחש

גם ליצרני ה"חומר המקומי" אין מה להתבייש באפליקציות. האפליקציה הרשמית של הדג נחש מאפשרת להנות מעדכונים וחדשות על הלהקה והופעותיה, הישר מאתר הלהקה וכן מהיוטיוב והפייסבוק שלה. בנוסף כוללת האפליקציה רימיקסים בלעדיים לשירי הלהקה, וסמפלר עם סאונד שעוצב על ידי חברי ההרכב. הסמפלר כולל דגימות מתוך הלהיט "שיר נחמה" ומאפשר לשחק עם רמיקסים וגרסאות שונות לשיר. בעדכונים עתידיים מובטחת האפשרות לרכישה של שירים בלעדיים וייחודיים וכן קליפים שונים של הלהקה.