בתזמון מעניין, כמה ימים לפני הדיווח על הרכישה הצפויה של וייז על ידי גוגל, שחררה האחרונה את שירות המפות החדש שלה (מדובר בינתיים בשירות בטא שמצריך בקשת הזמנה מגוגל).  בשלב זה לא ברור האם מטרת העסקה היא רק להוציא את וייז מהשוק ובכך לחסום את דרכה של פייסבוק כחלק ממאבק האיתנים בין השתיים. בחינה של השירות החדש היא לא רק חוויה מרתקת בפני עצמה, היא גם מעלה שאלות בנוגע לצורך של גוגל בווייז.

המפות של גוגל, וייז
בשנה שעברה בלבד נווטו בעזרת המפות של גוגל 20 מיליארד ק"מ בכל העולם

בואו לפייסבוק של נקסטר

השליטה של גוגל בתחום המפות היא בלתי מעורערת כבר שנים רבות. מאז הושק שירות המפות של גוגל (google maps) הוא הפך להצלחה מסחררת: בשנה שעברה בלבד נווטו בעזרתו 20 מיליארד ק"מ בכל העולם; 200 מיליון איש השתמשו בו במכשיריהם הניידים ומיליוני אתרים הטמיעו את המפות של גוגל בגוף האתר. חברות רבות ניסו לחקות את הצלחת השירות שנרכש על ידי גוגל בשנת 2004. הכישלון האחרון, ואולי המפואר שבהם, שייך לחברת אפל, שניסתה בשנה שעברה להשיק שירות מיפוי עצמאי. לאחר שנים שבהם השתמשה בשירותיה של גוגל המתחרה, ניסתה אפל לפתח שירות משלה ובכך לנסות להקטין את דריסת הרגל של גוגל במערכת ההפעלה IOS. הניסיון נכשל, ואת המסמר האחרון בארונו של השירות קבע דווקא מנכ”ל אפל טים קוק, במכתב בו הוא מפציר בלקוחותיו להשתמש בשירותי המפות של גוגל וחברות אחרות, בהן גם ווייז הישראלית.

סיור מודרך במפות החדשות:

 

חוויית ניווט פורצת דרך

גוגל מאפס משלבת בין הידע שבשרתי גוגל ובין העולם הפיזי, בביטוי חזותי עשיר וברור. מחפש מסעדה בתל-אביב? לא עוד 30 תוצאות טקסטואליות המסודרות לפי רמת הפופולריות שלהן, אלא מיפוי ויזואלי מלא, כולל ניווט מהבית ועד המסעדה, מלווה בתמונות, ביקורות ודרכי גישה. מהמחשב השולחני, דרך הלפטופ ועד המובייל, הפכה גוגל מאפס לאחד מעזרי הניווט הפופולאריים בעולם.

המפות של גוגל
השילוב בין שירות המיפוי המפורט (מבט על) ותצלום (מבט אנושי) יוצר עכשיו חוויית ניווט פורצת דרך

אבל החידוש האמיתי מגיע עכשיו. לאחר יותר משמונה שנים בהן כמעט ולא השתנה דבר בשירות המיפוי של גוגל, מאחדת כעת גוגל שלושה כלים נפרדים לשירות אינטליגנטי ואלגנטי: שירות המפות מעודכן, גוגל סטריט ויו (google street view), שמספק צילומים של בניינים ורחובות בכל העולם, ושירות צילומי הלוויין גוגל ארת' (Google Earth). השילוב בין שירות המיפוי המפורט (מבט על) ותצלום (מבט אנושי) יוצר עכשיו חוויית ניווט פורצת דרך, שמאפשרת תכנון מושלם ומדויק של כל מסלול וחוויית משתמש פשוטה ונקיה. החברה אף הצהירה כי השירות נבנה מחדש ומאפשר למפתחים לייצור עבורו 'עולם אינסופי של יישומים'.

כדרכה של החברה, כבר נפתחה רשימת המתנה לשירות, וכעת ניתן להצטרף לשירות המחודש רק לאחר בקשת הזמנה ואישור בדוא"ל.

השינוי המשמעותי והבולט ביותר הוא "הכל על המפה". לא עוד תוצאות חיפוש ברשימות מייגעות בצדי הדף; כעת, מופיעות כל התוצאות על המפה עצמה, באופן נגיש וברור. גם שמות הרחובות, פרטים נוספים ושירות הסטריט ויו זמינים למשתמשים בלחיצת עכבר אחת על המפה, דרך חלונית מידע קטנה וידידותית.

חידוש נוסף המכונה 'הקרוסלה', מציע ממשק תצלומים ופנורמות לנקודה שבה אתם נמצאים. למעשה, מאגדת הקרוסלה בתוכה את שירות חיפוש התמונות והסטריט ויו של גוגל, ומציעה חוויה של 'סיור מצולם' ברחבי האתר. בנקודות ציון חשובות בעולם ובארץ אפשר לקבל חוויית שיטוט כמעט מלאה. אפשר להניח שבעולם שבו לכולם יש מצלמה בכיס, גם אתרים פחות יוקרתיים יזכו למבט מגובה העין ולמאגר צילומים הולך וגדל.

תלת-ממד בכפתור אחד

המפות של אפל (MEME)
ממשיכים לצחוק על המפות של אפל

כחלק ממהפכת הממשק, עברו כפתורי הניווט אף הם עיצוב מחדש. אחד מהם, קטן וכמעט בלתי נראה, הוא חידוש משמעותי: לחיצה על כפתור ה-Tilt מטה את המפה כך שפני השטח, המבנים והסביבה יהפכו כולם לגופים תלת-ממדיים. לחיצה על מקש ה-ctrl והעכבר יחד תאפשר שיטוט תלת-ממדי מלא במפה – והנה לכם שירות צילומי הלוויין גוגל ארת', ללא צורך בהתקנת תוכנה וביישום נפרד כבעבר.

כאן שוב עוקפת גוגל בקלילות את אפליקציית המפות המדממת מבית אפל. ב-2012 ניסתה אפל להציג חידוש מעניין שכונה flyover, ובו מרבית המבנים בעולם הוצגו בתלת-ממד. זו הפכה לאחת הבדיחות הגרועות בעולם הטכנולוגיה, כאשר תופעות תלת-ממדיות הזויות הופיעו במפות והחלו למלא אתרים, בלוגים וממים. גוגל עושה את זה טוב בהרבה, אבל יש אזורים שעדיין לא זכו למודל תלת-ממדי (כמו תל-אביב), ויש גם טעויות שגוגל מתכוונת לתקן. בשונה מאפל, גוגל מעולם לא חששה להשיק מוצרים חדשניים בגרסאות ביטא ולהמשיך לשפרן לאורך זמן רב. המשתמשים, מצדם, סלחניים יותר.

זה המקום להזכיר את החולשה העיקרית של השירות החדש. מרבית מאגרי הנתונים של גוגל נמצאים בענן ורוב החישובים נעשים בשרתיה. אבל חישובי התצוגה התלת-ממדית נעשים על גבי המחשב שלנו, ולכן החוויה הוויזואלית תלויה בעוצמת המחשב ולא רק במהירות הגלישה. עם זאת, שירות המיפוי הבסיסי יתפקד היטב גם על מחשבים חלשים והשירות כבר ידע להתאים עצמו ליכולות המחשב שברשותכם.

מפה חברתית: לא כל המפות נולדו שוות

המפות של גוגל
"פרספקטיבה לגמרי חדשה של העולם"

אך נראה שהשינוי המהותי ביותר מצוי מאחורי הקלעים של שרות המפות האסתטי: גוגל מאפס המחודש מציע מפה ייחודית המותאמת אישית לפרופיל המשתמש. חיפוש אחרי מסעדה כלשהי, לדוגמא, יעניק תוצאות שנשענות על ההעדפות שלנו בחיפושים קודמים בשילוב עם ביקורות וחיפושים שהחברים שלנו ערכו במפה שלהם או ברשת החברתית (גוגל פלוס בשלב זה). השירות, כך נטען, הולך ומשתפר עם השימוש בו והמפה 'לומדת' את ההעדפות שלנו. כבר בחיפושים ראשונים ניתן לראות את המפה 'מתאימה' עצמה למשתמש, תוך שהיא מדגישה אתרים או בתי עסק שונים על פני אחרים.

שילוב המפות ברשת החברתית מהווה המשך ישיר למאמצים הבלתי נדלים של גוגל לקשור בין שירותיה – חיפוש, דוא"ל, או תמונות – לבין גוגל פלוס, הרשת החברתית שמדשדשת הרחק מאחורי פייסבוק. לתכונה זו כבר קמו מתנגדים, המכנים את שירות המפות החדש 'רשת חברתית במסכה' וקוראים להימנע משימוש בו. מדוע להימנע? לטענת המתנגדים, "המיפוי המתואם אישית" אינו נתפס על ידינו כפעולת שיתוף מודעת. עבור המשתמש הממוצע, שיטוט בשירות המיפוי אינו חלק מפעולת שיתוף, כמו כתיבת סטטוס בפייסבוק או העלאת סרטון ליוטיוב. זוהי אינה סתם עוד חדירה לפרטיות; השירות, טוענים המבקרים, עלול למשל להביא לתעדוף של מסעדה מסוימת, רק בשל השפעתה של הרשת החברתית, מבלי שנהיה מודעים לכך. לאורך זמן עשויות להדחק מהמפה תוצאות מסוימות רק בגלל שלא נעשו טרנדיות, ולא בשל איכותן או התאמתן לצרכי המשתמש.

סיכום ומסקנות

בשורה התחתונה, שירות המפות של גוגל עבר מהלך חשוב של עדכון ושיפור. הממשק הנקי, פרי טרנד העיצוב 'השטוח', מהירות התגובה והחיפוש והשילוב המושלם עם גוגל ארת' וגוגל סטריט ויו הפכו את השירות הטוב למצוין. מה תהיה התוספת של ווייז הישראלית לשרות המפות החזק בעולם? מוקדם עדיין לענות. אם זוכרים שאפליקציית הניווט של גוגל כבר יודעת לשקלל פנימה את עומסי התנועה בזמן אמת (גם בארץ), והממשק שלה עובד נפלא בכמעט כל פלטפורמה, כנראה שווייז לא באמת תמציא מחדש את חווית המשתמש של גוגל מאפס. אך ייתכן שהנטייה של גוגל לקראת 'מיפוי חברתי' היא זו שתושפע מחברת הניווט הישראלית; וייז היא בראש ובראשונה תוצר של שיתוף מתמיד. החל משרטוט המפות, דרך דיווחי תנועה וכלה בשיתוף דרכי הגעה, וייז הצליחה לגרום לנו, המשתמשים, לתרום לה לפחות כפי שהיא תורמת לנו. בעידן בו מדד 'החברתיות' של שירותים חשוב כמו השירותים עצמם, ווייז יכולה להעניק משב רוח חברתי לשוק המיפוי הגדול והחזק בעולם.

*אריאל נוימן הוא אדריכל.

>> 5 תכונות שחסרות היום באייפון 

>> צפו: כך צולמה התמונה הכי מפחידה באינסטגרם