רובנו המוחלט מעביר הרבה מאוד שעות מחייו בשיטוטים ברשתות החברתיות. אלו הפכו להיות זירה של תקשורת בינאישית, מקום לפרסם את העסקים שלנו, לחדש קשרים מהעבר, לפתח מערכות יחסים חדשות, להציג את מרכולתנו, לפתוח את לבנו, למכור, לקנות, לעזור ולהיעזר. עם זאת, כולנו כבר יודעים היטב עד כמה חשוב להפעיל משנה זהירות במקום הזה בו אנחנו מבלים שעות רבות. 

לצד חשיפת יתר וסכנות הרשת, אורבת לה תופעה נוספת שנמצאת במגמת עלייה מדאיגה ומטרידה: התחזות ברשת. אותם פרופילים שמתלבשים על הזהות שלנו (עושים שימוש בתמונות שלנו לרוב) ומתחזים אלינו. "הקורונה העמיקה את השימוש שאנו עושים באינטרנט, וכתוצאה מכך גרמה לעלייה בתופעת ההונאות, ההתחזויות והרמאויות באינטרנט", אומר יואב קרן, מנכ"ל BrandShield, חברה העוסקת בהסרת הונאות ואיומים ברשת. "בשנתיים האחרונות, המספרים הגיעו לממדים חסרי תקדים. כל אדם המתחזק פרופילים בפלטפורמות החברתיות השונות יכול ליפול קורבן להתחזות. המספר הכולל של הפרופילים המזוייפים הקיים ברשת אינו ידוע במדויק אבל לרובנו יצא לפחות פעם אחת להיתקל בפרופיל כזה".

מדוע זה קורה?
"השימוש בפרופילים המזוייפים משמש למנעד מטרות רחב, החל מגניבת זהות והתחזות פשוטה כולל הונאה ותרגילי עוקץ שונים ועד להפצת פייק ניוז וידיעות כוזבות".

קרן מסביר כי בעיית הפרופילים המזוייפים וההתחזויות ברשתות החברתיות היא בעיה עולמית, והיא הפכה לנפוצה ושכיחה עד כדי כך שהביאה מדינות בכל העולם, ביניהן גם ישראל, לפתוח ביוזמות חקיקה במטרה להסדיר את הסוגייה אחת ולתמיד. "במסגרת החקיקה המוצעת, כל אדם שיבקש לפתוח חשבון ברשת חברתית, יידרש  לספק הוכחה מצולמת לזהותו באמצעות שליחת תעודות ומסמכים רלוונטיים. חוקים כאלה בהחלט צפויים להכניס קצת סדר בבלגן הקיים ויוכלו למגר בצורה מסויימת את התופעה".

עד שיחוקקו החוקים, מה קורה בפועל כשאדם נופל קורבן להתחזות?
"כל פלטפורמות הרשתות החברתיות מפעילות כיום מחלקות ייעודיות שכל מטרתן היא טיפול והסרה של פרופילים מזוייפים ומתחזים. כיום אדם שנפל קורבן להתחזות ברשתות החברתיות צריך לפנות להנהלת הפלטפורמה החברתית ולהגיש בפניהם תלונה על התחזות. מדובר בתהליך מסודר בן מספר שלבים שמבנהו משתנה בין כל פלטפורמה אבל עיקרו די זהה בכולן".

אם גם אתם גיליתם שמישהו התחזה לכם, קרן עם כמה עצות למניעה והתמודדות עם התחזויות ברשתות: 

דעו לאן לפנות

הטעות הנפוצה של רוב האנשים היא לעשות דיווח (Report) על הדף או הפרופיל המתחזה, זהו אינו המקום המתאים ודיווח שם לרוב לא יעיל בהסרת הפרופיל המתחזה. לכל פלטפורמה חברתית יש את מרכזי העזרה (HELP CENTER). אלו דפים ייעודיים שמרכזים עבורכם את סוגי הפניות הרלוונטיות להנהלת הפלטפורמה. זהו המקום לדווח בו על פרופיל מתחזה. במסגרת הדיווח תתבקשו לפרט לגבי מהות הפנייה. 

דאגו לספק מסמכים ותעודות

שלחו מסמכים ותעודות כגון תעודות זהות או דרכון שיוכיחו את זהותכם. זהו חלק קריטי בתהליך והוא מסייע לרשת החברתית לזהות אתכם ולטפל בבעיה במהירות. 

עדכנו פרטים אישיים בהגדרות

חשוב מאוד לעדכן לפי צורך, פרטים אישיים בהגדרות החשבון שלכם ברשתות חברתיות, כמו כתובות מגורים, כתובת דואר אלקטרוני, שם פרטי ושם משפחה ומספרי טלפון, באם ישתנו. לדוגמה, בדיוק כפי שאתם מעדכנים שמות משפחה בתעודת זהות בעקבות נישואין, כך חשוב לעדכן גם בהגדרות החשבון שלכם. אין הכוונה לשם הפרופיל שלכם אלא לפרטים שמופיעים בהגדרות החשבון שלכם. במידה ותפלו קורבן להתחזות, שמירה על פרטים מעודכנים בהגדרות החשבון תקל על הנהלת הרשת החברתית להבין מי אתם כאשר תתבקשו לשלוח תעודת זהות או דרכון כדי להוכיח את זהותכם.

כתבו את התלונה באנגלית

הגשת תלונות בשפה העברית אינה אפקטיבית כמו הגשת תלונה באנגלית שכן רוב המחלקות הרלוונטיות המטפלות בהתחזויות ופרופילים מזופים ממוקמות מחוץ לישראל.