בשבועות האחרונים, אינסטגרם נמצאת בלב סערה ומחאת גולשים נרחבת, עקב פיצ'רים ושינויים שתכננה להכניס באפליקציה, ביניהם שינוי הפיד והרחבת מנגנון המלצות התוכן לגולשים. לאחרונה, משתמשי הרשת החברתית, החלו להבחין ביותר ויותר המלצות שונות של פוסטים ותוכן ממשתמשים שלא נמצאים ברשימת המעקב שלהם. אותן המלצות המבוססת AI, הן חלק מהאסטרטגיה של אינסטגרם להגדיל את המעורבות ואת הזמן בו הם מבלים באפליקציה. המנגנון בא להחליף את תפקיד הגולשים, ולחשוף אותם לחשבונות ותחומי עניין, שיכולים לעניין אותם.

למרות, התחושה שההמלצות הללו מאפשרות גם להפיק דברים חיובים ולהיחשף לתוכן שבאמת מעניין ורלוונטי לגולשים. משפיענים ומשתמשים ותיקים של האפליקציה (ביניהם האחיות קרדשיאן) לא אהבו את רוח השינוי החדשה, ודרשו להפסיק לקבל המלצות תוכן מאנשים שהם לא מכירים. מה שגרם לאינסטגרם להודיע על עצירת הניסוי.

למרות זאת, בכל הנוגע להמלצות תוכן, נדמה שהתוכניות של מטא, חברת האם של אינסטגרם, הן דווקא להרחיב את המנגנון המשוכלל וללכת איתו עד הסוף. ניתן לראות את זה לפי ההצהרה של מארק צוקרברג, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה, בשיחה שערך עם אנליסטים בעקבות פרסום הכנסות החברה לרבעון השני של השנה. שם סיפר כי "כרגע, כ-15% מהמלצות התוכן בפיד של משתמש בפייסבוק וקצת יותר מזה אצל משתמשי האינסטגרם, מסופקות על ידי הבינה המלאכותית שלנו, מאנשים, קבוצות או חשבונות שהם לא עוקבים אחריהם. אנחנו מצפים שהמספרים האלה יותר מיכפילו את עצמם עד סוף השנה הבאה".

אז כחלק מהאסטרטגיה החדשה של אינסטגרם, היא מנסה לגייס את טקטיקת השקיפות והפתיחות, בניסיון להכשיר את הלבבות של המשתמשים, ולגרום להם להוריד את התנגדותם לשינוי המיוחל. לשם כך, בימים האחרונים היא חושפת כיצד פועל מנגנון המלצות התוכן שלה.

View this post on Instagram

A post shared by Adam Mosseri (@mosseri)

 מנגנון המלצות התוכן של אינסטגרם: בינה מלאכותית ומערכות דירוג תוכן מתוחכמות

מחלקת ההנדסה של החברה, שחשפה את הנתונים, מסבירה שמנגנון המלצות התוכן, שהושק באוגוסט 2020, נועד לסייע לגולשים ליצור פיד "מושלם", המותאם אישית עבורם. לאחר מכן מסבירה שהמלצות התוכן נחלקות ל-2 קטגוריות:

המלצות תוכן "מחוברות" - במסגרתן מערכת דירוג הפיד של הרשת החברתית, סורקת את הפוסטים ואת התוכן שפורסם על ידי המשתמשים שאתם עוקבים אחריהם, ומציגה לכם את הפוסטים הטובים ביותר. זאת על סמך פרמטרים של מעורבות, רלוונטיות, רמת העניין שהם יוצרים אצל המשתמשים, איכות התוכן ומקוריות. ההמלצות האלו ניתנות רק לפי תוכן שצרכתם באופן מפורש.

המלצות תוכן "לא מחוברות" - אינסטגרם פיתחה מערכת המבוססת AI המנתחת את התוכן שאתם צורכים ולפיו מסיקה אילו תכנים וחשבונות יכולים לעניין אתכם, גם אם מעולם לא נחשפתם עליהם או יצרתם מעורבות איתם. זאת על סמך אופי הפעילות שלכם וחישובים מתמטיים שונים, שהיא משתפת את חלקם בהודעה האחרונה שפירסמה בנושא. מערכת המלצות התוכן בעלת יכולת הסקת מסקנות וזיהוי ע"פ סוג התוכן או מילים מסוימות אילו חשבונות הם בעלי מאפיינים דומים לאלו שבאתם איתם במגע, ולהציג למשתמשים אותם כהמלצות תוכן. לאחר מכן, אינסטגרם מדרגת את התוכן החדש שהמליצה לכם עליו, בדיוק לפי אותם פרמטרים בהם היא משתמשת בהמלצות התוכן "המחוברות".

עבור משתמשים חדשים, אינסטגרם מציגה תחילה את התוכן והמדיה הפופולריים ביותר ולפי התגובה של המשתמשים והמעורבות שלהם, היא מסיקה איזה תוכן יכול לעניין אותם.

בהודעה של אינסטגרם היא מספרת שהיא מנסה לאזן בין המלצות התוכן "הרגילות" להמלצות התוכן ממקורות שהמשתמשים לא באו איתם במגע מעולם. מצד שני, ההודעה הזאת באה בסתירה לכך שסרטוני הרילס, אחד ממוצרי הדגל של אינסטגרם, מבוססים על אלגוריתם שמאפשר לכל אחד ואחת להיחשף לסרטונים שאתם מעלים, גם אם אינם נמצאים ברשימת העוקבים שלכם.

אינסטגרם (צילום: Denys Prykhodov, ShutterStock)
צילום: Denys Prykhodov, ShutterStock

אינסטגרם נמצאת היום בצומת דרכים קריטית שדוחפת אותה לשינויים מרחיקי לכת

בחודשים האחרונים, אנחנו רואים יותר ויותר ניסיונות של אינסטגרם והמנכ"ל שלה, אדם מוסרי, לפתוח את הקלפים מול כולם, ולשדר כמה שיותר שקיפות ופתיחות. אנחנו רואים את זה על ידי ההופעות הקבועות של מוסרי ברשתות החברתיות, שם הוא מציג לאחרונה באופן קבוע את הפיצ'רים החדשים שאינסטגרם מכניסה באפליקציה, כולל הסברים לגבי מה ההיגיון שעומד מאחוריהם. וראינו את זה גם במהלך המחאה האחרונה שקראה לאינסטגרם להפסיק לנסות להיות דומה לטיקטוק, במהלכה העלה מוסרי סרטון, בו ניסה לענות לטענות המשתמשים, ואפילו הגיב בעצמו לחלק מהטוקבקים של המשתמשים.

אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית עבור אינסטגרם. צומת דרכים שאולי יכולה להגדיר את עתידה.  גם ראשייה מבינים את זה, ולכן הם אנחנו רואים מאמצים גדולים מאוד מצידם, לבצע שינויים מהירים באפליקציה, במטרה להמשיך להישאר רלוונטית גם בשנים הקרובות, ולא לאבד את הדור הצעיר לטובת הטיקטוק. בדרך אינסטגרם נתקלת ב"מארב" לא צפוי, של משתמשיה הוותיקים, שמנסים לעצור אותה מלבצע שינויים שהם הכרחיים מאוד לדעתה. אינסטגרם מנסה לגייס את כלי השקיפות כדי לנסות לרכך אותם. האם זה יעבוד? ימים יגידו.

דנה גלבוע היא יועצת אסטרטגית בעולמות הסושיאל לארגונים, חברות ועסקים, מרצה ומומחית בטקטיקות לקידום אורגני.