כשיעל יוצאת לעשות קניות היא לא לבד. שלוש מצלמות שעוקבות אחרי תנועות העיניים שלה בכובע עם אלקטרודות משדרות בזמן את ההעדפות שלה למחשב. זהו אם תרצו האח הגדול - גרסת השיווק, הנוירו-מרקטינג. כשיעל אוהבת מוצר גלי המוח שלה מאותתים. וגם כשבזווית העין מזדחל פריט שלא מסב לה עונג, החוקרים עולים על זה לבד.

"בעשרות השנים האחרונות עולם השיווק עסוק בניסיון להבין איך פוגשים את צרכים של הצרכן. כל מה שיש כאן זאת היא עוד טכנולוגיה, עוד מתודולוגיה שמבוססת על מדע. אומר אבינועם ברוג, מנכ"ל חברת Market Watch.

"נוירו-מרקטינג משתמש במדדים נוירולוגיים כדי להבין במה אנשים באמת מסתכלים ועל מה הם חושבים  מוסיף  ד"ר סטיבן סנדס, מנכ"ל חברת סנדס-מחקרים.

האלקטרודות מודדות את רמת תשומת הלב, המעורבות הרגשית והזיכרון שלה למגוון של פעילויות וגירויים ומאפשרת למדוד רגשות שצפים בעקבות החשיפה למוצרים.

הטכנולוגיה אינה חדשה, ב-12 השנים האחרונות היא פותחה בארה"ב ונוסתה גם בארץ. עכשיו היא יוצאת לראשונה מהמעבדה אל מרכזי הקניות.

ברוג אומר: "אנחנו הולכים יחד עם הצרכן בתוך המרחב הקמעונאי ועוקבים אחרי הדרך שבה הוא מקבל החלטות. לא כאשר אנחנו מראיינים אותם בדיעבד ושואלים כיצד הרגשת, אלא באלפית השנייה שבה עקרת הבית מתלבטת בין מוצר א' למוצר ב' ולפני שהיא מושיטה את היד".

נראה אם כן שזהו צעד גדול לשיווק אבל האם זה לא צעד אחד רחוק מידי ועמוק מידי אל תוך הפרטיות שלנו?

לטענת ברוג לא ממש, הוא מסביר: "הרי לא עומדים בסוף עם אקדחים. אין כאן איזשהם טריקים. הצרכן או הצרכנית מגיעים לסופר כדי לקנות. אנחנו יודעים שבחלק גדול מהמקרים אנחנו קונים יותר ממה שאנחנו צריכים אבל זה חלק מהתענוג שלנו. נכון להיום דרושים מתנדבים שיסכימו לחבוש את כובע האלקטרודות מרצונם. אך מה יקרה ביום שיוכלו לנצל את הטכנולוגיה הזאת מרחוק? בקרוב נדע. 

>> מלחמת הפיראטים: כמה תוכן הורדנו השנה והאם באמת גרמנו נזק?