אם אתם רואים רחפן בשמיים שמצלם אתכם, או רואים בסרט או סדרה צילום מרחפן - בסבירות גבוהה מדובר ברחפן של DJI הסינית שדי שולטת בשוק, לפחות מבחינת איכות המוצרים שלה. אם אתם רואים צילום אקסטרים של אופניים, גלישה או צילום ממקום צר וקטן - כנראה זו גופרו - שהפכה לשם נרדף לצילומי אקסטרים.

כעת מנסה החברה הראשונה, להשתלט גם על התחום השני, והמוצר הראשון שהיא מציעה בתחום הוא האוזמו אקשן - מצלמת אקסטרים שאותה בדקתי בשבועיים האחרונים.

מלבן קטן - מסך גדול

במבט ראשון - היא נראית מאוד דומה לגופרו, ואין סיבה שלא. רוב מצלמת האקסטרים הן מלבן קטן. אבל יש כמה הבדלים. האוזמו גדולה במילימטרים בודדים (65×42×35 מ״מ), אך ההבדל החשוב ביניהם, הוא המסך הקדמי. באוזמו, בניגוד למתחרות שלה, יש מסך סלפי - במצלמה שמטרתה העיקרית היא לתעד את עצמך (בין אם בגלישה בסנובורד, או בואו נהיה כנים, בסתם הליכה על החוף בחופשה), מסך כזה הוא מתבקש בשביל שנוכל לראות שאנחנו מצלמים את עצמנו היטב ושהפריים לא נגמר טיפה לפני המצח. באוזמו, אין יציאה ל-HDMI למי שרוצה לחבר למסך חיצוני, אבל כן יש חיבור לאפליקציה.

המצלמה כמובן עמידה במים, כשהכל סגור היטב - ועד לעומק של 11 מטר על פי הצהרת החברה. יש לה מארז שמאפשר לחבר אותה לכל מיני דברים, וצורת העיגון זהה לגופרו (עם בורג מיוחד), כך שמי שיש לו ציוד מקורי ויקר של גופרו, או ציוד חלופי זול (כי בחייכם, מקל סלפי זה מקל סלפי) יכול לעבור אליה בלי להחליף ציוד נלווה.

באריזה מגיע מעמד להדבקה על הקסדה. כיסוי העדשה שלה מתברג החוצה הרבה יותר בקלות מזה של הגופרו - מה שאומר שאפשר להחליף אותו בשביל לעשות מניפולציה בזווית הצילום, אבל בעיקר אם הוא נשרט או נשבר.

התפעול של המצלמה די קל ואינטואיטיבי, לפחות למי שהחזיק מצלמת אקסטרים בחייו. אם לא - הלמידה מאוד מהירה. הדבר המעצבן, עם זאת, הוא שצריך בפעם הראשונה לחבר את אותה לסמארטפון דרך וויפיי - וליהרשם באפליקציה. זה נכון לכל מוצרי DJI ולא ברור הצורך. אבל מהרגע שעושים את זה פעם אחת - אפשר להפעיל את המצלמה בלי לקחת את הטלפון. האפליקציה לא מאפשרת לשדר לייב לפייסבוק, אינסטגרם או יוטיוב, וחבל. אבל כן אפשר להשתמש בה בשביל לצלם ולראות בזמן אמת מה שהמצלמה רואה.

המצלמה מאוד מהירה. כשהיא כבויה אפשר להפעיל אותה ולבחור מה שצריך בתפריט, או פשוט ישר לצלם באמצעות כפתור ההקלטה. אפשר לבחר באיזה מצב יופעל הצילום כברירת מחדל, כלומר אם לצלם מיד וידאו רגיל, או דווקא הילוך איטי. זה מאוד נוח.

הכפתור השלישי מעביר בין מצבי הצילום (כל מה שצריך - וידאו - עד 4k ב-60 פריימים לשניה, HDR, טיים לאפס, הילוך איטי עד פי 8, צילום סטילז, צילום רציף, וטיימר), או להעביר את תצוגה למסך הקדמי בלחיצה ארוכה. אפשר להעיף דרך התפריט אפשרויות צילום שלא משתמשים בהן - ולהשאיר למשל רק צילום וידאו והילוך איטי - אם זה השימוש העיקרי.

המסך האחורי כמובן מופעל על ידי מגע - ומגיב די טוב ומהר להקשות ולהחלקות האצבע (או להקשה כפולה בשתי אצבעות בשביל לעבור למסך הקדמי). הבעיה - בגלל שהפונט כחול בחלק מהתפריטים, משום מה, לפעמים קשה לראות אותם תחת השמש.

יש גם רשימת פקודות קוליות (באנגלית) - למקרה שהתחלתם נגיד לרכב ושכחתם להקליט. בסביבה שקטה היא מגיבה להן (להתחיל הקלטה, לסיים הקלטה, לעבור למסך הקדמי וכו׳). אך בסביבה קצת יותר רועשת קשה לה יותר לשמוע, ולא תמיד היא תגיב בפעם הראשונה. כך או כך, יש דיליי קל מהפקודה עד שהיא מתבצעת. הייתי שמח גם לו המצלמה הייתה יודעת למחוק בעצמה את המילים Stop Reording מסוף כל סרטון שלי, במקום להשאיר לי את זה לעריכה.

המסך הקדמי, חשוב לציין, אינו מסך מגע. הוא רק מציג את התמונה ואת ההגדרות השונות. כמו בכל מצלמת אסקטרים עדכנית, אם תסובבו אותה ב-90 מעלות, תוכלו לצלם לגובה (בשביל אינסטגרם וכדומה). אם תהפכו אותה ב-180 מעלות, כמובן שכל התפריטים יסתובבו, וגם כיוון הצילום - כדי שיהיה אפשר להדביק אותה לדברים שרוצים לצלם ממעלה.

איכות וסוללה

כמו מצלמות אקסטרים רבות, בשביל לקבל זווית רחבה (שהרי אתם מצלמים את עצמכם מקרוב) התמונה יוצאת קצת מעוותת, אך פחות מעוותת מהגורפו. התמונה יוצאת טובה מאוד, אך לצילומים מקצועיים כן יהיה צריך לעשות תיקוני צבע בעריכה.

במצב טיימלאפס אפשר לקבוע כל כמה שניות יצולם פריים, ולמשך כמה זמן בשביל ליצור סרטון רציף שמציג את הזמן מהר מאוד. זה נראה מצוין (ואפשר לראות דוגמה בווידאו) - אבל אין עוד אפשרויות כיוונון, וחבל - גם שם ההירו 7 של גופרו מציעה מגוון מצבים.

היציבות שלה (שהמיתוג שלה במצלמה הוא Rock steady) מרשימה מאוד - ו-DJI פיתחה התמחות בזה. החל מהרחפנים שלה, דרך המייצבים שלה (כמו האוזמו פוקט שבדקנו לאחרונה) ועד לאוזמו אקשן. ברכיבה על אופניים, שחיה או פעילות אחרת - הסרטונים פשוט לא רועדים. אבל אם מתחיל להחשיך - עדיף לצלם במצב HDR, ואז התמונה תיראה ממש טוב, אבל אי אפשר להפעיל את הרוק סטדי, ולא לצלם ב-60 פריימים לשניה.

יתרון חשוב באיכות הצילום - אפשר לכוון את האיזון הלבן כמובן אוטומטית, אבל למי שמעדיף יש אפשרות ידנית - מ-2000K עד 10,000K בקפיצות של 100. 

ההילוך האיטי הוא במהירות של פי 4 או פי 8, אבל ברזולוציה של עד 1080P בלבד.זה נראה טןב ומאוד מדויק, אבל זה קצת מאכזב בהתחשב ביכולת של המתחרה (רמז - 2.7K).

הטעינה היא באמצעות כבל USB מסוג C. זמן הסוללה כמובן תלוי באיכות הצילום, ובכמה משתמשים במסך. אבל אם מכבים אותו אחרי שמתחילים לצלם, והצילום באיכות הגבוהה ביותר - 60 פריימים לשניה ב-4K. המצלמה תחזיק שעה ברצף. כשיורדים באיכות - ל-30K ול-HD אפשר להגיע לכשעה וארביעים דקות ואולי יותר. הסוללה נשלפת יחד עם המכסה שלה, אז ההחלפה שלה מהירה מאוד.

עד שתגיע הבאה בתור

בארה"ב האוזמו אקשן עולה 349 דולר לעומת 399 לגופרו. בישראל Osmo Action תעלה 1,700 שקל (עם ערכת אביזרים: מעמד לקסדה, מעמד לרכב, מתאם אביזרים אוניברסלי, כבל USB TypeC), ויתכן שבהמשך תגיע לחנויות נוספות במחיר נמוך יותר.

יש לה יתרון קל במחיר על גופרו וביצועים לא פחות טובים ממנה. היתרון הזה יהיה רלוונטי כמובן עד שתצא Hero 8 שכנראה תוריד את המחירים של הדגמים הקודמים. אבל נכון לעכשיו - אוזמו אקשן היא אחלה מצלמת אקסטרים במחיר הוגן.