סמארטפונים זה משעמם. אל תגידו שלא שמתם לב.ענקיות הטכנולוגיה מחפשות כבר מזה זמן מה את הדבר הגדול הבא, ונראה שבין שלל ההימורים המיותרים (מציאות מדומה מישהו?) לפחות בקטגוריה אחת הצליחה התעשייה לפגוע בול: רמקולים חכמים. קצב הצמיחה שלהם הוא המהיר ביותר למוצר כלשהו מאז הסמארטפון, ממיליונים ספורים לפני שלוש שנים, לעשרות מיליונים היום. 

אל תתביישו אם לא שמעתם כלל את המושג - אכן מדובר בקטגוריה שפשוט לא קיימת בישראל. הסיבה לכך היא שהתכונה שהופכת רמקולים לחכמים, היא היכולת להבין פקודות קוליות ולענות על שאלות. השפה העברית, לצערנו, רחוקה מראש רשימת העדיפויות של אמאזון, אפל וגוגל (על אף ששלוש החברות מפעילות כאן מרכזי פיתוח, שעובדים, בין השאר על אותם רמקולים).

הייבוא האישי שלהם פשוט למדי: בארה״ב הם נמכרים כמעט בכל חנות אלקטרוניקה, והמחיר הבסיסי שלהם נמוך מרף המכס הישראלי כך שפרט למשלוח לא תאלצו להוסיף דבר. ומה הם יכולים לעשות עבורנו? תתפלאו, לא מעט, כל עוד אתם מוכנים לדבר איתם בשפה שהם מבינים (בעיקר אנגלית).

אם יש לכם מוצרי בית חכם, כמו נורות, מאווררי תקרה או מוצרים אחרים בעלי חיבור לרשת, כמעט בטוח שהם תומכים גם באחד הרמקולים החכמים - חפשו את הלוגו של גוגל, אפל או אמזון על האריזה או באתר של המוצר החכם. ותוכלו להפעיל או לכבות אותם בפקודה קולית. סמכו עלינו: זה אחד הדברים המגניבים שיש.

Amazon Echo: אמאזון נכנסת לכם לבית

אמזון, שמוכרת לישראלים בעיקר כאתר קניות ענקי, היא במידה רבה האחראית להמצאת הקטגוריה עם סדרת מוצרי ה-Echo שלה. הם יכולים להיות זולים מאוד (כ-50 דולרים לדגם הפשוט) או יקרים יותר (230 דולרים לדגם הכולל גם מסך), אבל נראה שבכל מקרה מנסה אמזון להקפיד על תמחור הוגן מאוד ביחס לתמורה. יש לזה סיבה: בארה״ב, הרמקולים הללו הם כנראה הדרך הקלה והמהירה ביותר להזמין מהאתר מוצרים. פשוט אומרים לו מה אתם צריכים, והמשלוח כבר בדרך. אמזון רוצה את הרמקולים האלו בכל בית ובכל חדר, כדי להפוך לכתובת הראשונה לכל צורך שעולה.

בישראל, מן הסתם, כל העסק הזה לא ממש עובד - מגוון המוצרים הנשלחים אלינו מהאתר של אמאזון הוא מבחר זעום ומעליב מהקטלוג המלא. עוד דברים שלא עובדים: המלצות למסעדות ומקומות בילוי סביבכם, הוראות ניווט, ואפילו את תחזית מזג האוויר המדויקת לא תמיד תקבלו, שכן מעט קשה להזין כתובת מחוץ למדינות בהן הרמקולים משווקים באופן רשמי. אבל כל עוד אתם לא זקוקים לשירות כלשהו הקשור במקומכם, הרמקולים של אמזון ישמחו לסייע.

דבר אחד שהם עושים מעולה הוא לנגן מוזיקה. פשוט מחברים אותם לשירות נתמך, ויש לא מעט כאלו שדווקא פעילים בישראל, כמו ספוטיפיי או דיזר. עכשיו פשוט מבקשים אלבום, שיר או אמן, ואלקסה תמצא אותו עבורכם ותתחיל לנגן. איכות השמע ברמקול הבסיסי סבירה מינוס, וככל שתסכימו לשלם יותר, כך המוזיקה תהפוך עשירה ואיכותית יותר. אפשרות נוספת היא פשוט לחבר רמקול חיצוני, באמצעות כבל סטנדרטי, ולשמוע את המוזיקה דרכו.

Google Home: הרמקול שיודע לענות על הכל

אמאזון היא אולי חלוצת התחום, אך אם אתם שואלים איזה רמקול חכם הכי כדאי לרכוש עבור שימוש בישראל, התשובה ברוב המוחלט של המקרים היא Google Home. גם הרמקולים החכמים של גוגל אינם דוברי עברית ולכן לא משווקים בישראל באופן רשמי. אם כי בשבועות האחרונים שמענו עדויות לכך שגוגל בדרך ללמוד עברית.

אך פרט לענייני השפה הם דווקא כן בקיאים בכל מה שמתרחש כאן. מזג אוויר בתל אביב? המלצות למסעדות בחיפה? התראות על פקקים בדרך לעבודה בבאר שבע? אם גוגל יודעת את זה, Google Home ידע לספר לכם על זה - וגוגל יודעת כמעט הכל.

מעבר להמלצות מקומיות ומוזיקה, מציעים הרמקולים החכמים של גוגל חיבור אינטואיטיבי ומוצלח לכל שירותי החברה השונים. תוכלו לשאול אותו על פגישות קרובות בלוח השנה או על הודעות דואר אלקטרוני שהגיעו לחשבון הג׳ימייל שלהם. אם יש לכם טלוויזיה מבוססת אנדרואיד TV, סטרימר אנדרואיד (כמו מיבוקס) או Chromecast, תוכלו לבקש מהרמקול לנגן וידאו מסוים בנטפליקס או יוטיוב, והוא יופיע מייד על המסך. אם תרצו שיר, תוכלו לנגן אותו מיוטיוב או משירותי סטרימינג כמו ספוטיפיי (פשוט בקשו באנגלית - גוגל נגן לי את...).

לכל זה אפשר לחבר את מאגר הידע העצום של גוגל עצמה, שתוכל לענות לכם על שאלות כמעט בכל נושא: מתי פרצה מלחמת העולם השנייה, מי היה הנשיא השביעי של ארה״ב, מתי ייערכו הבחירות המקומיות בישראל. אם מידע כלשהו איננו מופיע במאגר של גוגל עצמה, יידע Google Home לשלוף את הפרט הנכון מויקיפדיה ולהקריא לכם אותו.

המחירים מקבילים פחות או יותר למוצרי אמזון, כך שאת הרמקול הבסיסי, Google Home Mini, תוכלו לרכוש תמורת כחמישים דולרים (בדרך כלל פחות במבצעים שונים, ובהנחות ענק בבלאק פריידי הקרב ובא). דגמים גדולים ויקרים יותר נבדלים מדגם הבסיס בעיקר באיכות השמע, כך שאם אינכם מתכוונים להאזין למוזיקה דרך הרמקול, הדגם הבסיסי בהחלט יספיק.

Homepod: למכורים בלבד

את הסקירה הזריזה שלנו אי אפשר לסיים בלי התייחסות למתחרה השלישית במירוץ על השליטה בקטגוריה: אפל. את הרמקול שלה, ההומפוד, הכי מסובך להשיג: הוא נמכר בחמש מדינות בלבד (אנגליה, ארה״ב, קנדה, צרפת, גרמניה), ותתקשו למצוא אותו מחוץ לחנויות של אפל עצמה כך שהאפשרות הריאלית ביותר היא כנראה לשלוח מישהו שמטייל במדינות הללו לקנות לכם את הרמקול על הדרך.

גם המחיר, כרגיל אצל אפל, הרבה מעל הממוצע. בעוד שאת הרמקולים של אמאזון וגוגל, תוכלו לרכוש בדגמים שעלותם החל מ-50 דולרים, ההומפוד נמכר ב-350 דולרים. לאמזון אין שום דגם יקר כל כך. לגוגל יש דגם אחד בעלות של 400 דולרים, אך אף אחד לא מכריח אתכם לקנות דווקא אותו ויש אלטרנטיבות זולות יותר. לא כך אצל אפל.

אז למה בעצם ההומפוד יקר כל כך? כי בניגוד לאחרים שמתמקדים בתכונות החכמות, המוצר של אפל הוא קודם כל רמקול סופר איכותי שנועד להאזנה למוזיקה, וכולל עשרות רכיבים שונים ליצירת סאונד אופטימלי. לאחר שמפעילים אותו, הוא מבצע בדיקה של סביבתו על מנת למדוד את החזרי הקול מרהיטים וקירות, ויוצר ״במת השמעה״ מדויקת המכוונת את הצליל הנכון למקום הנכון. לטענת אפל, שב ההומפוד ובודק את עצמו מספר פעמים בשנייה בכדי להבטיח שהמוזיקה נשמעת בדיוק כפי שהיא אמורה להישמע.

והאם כל זה עובד? לאוזניו של עבדכם הנאמן, שמחשיב עצמו כחובב טכנולוגיה אך לא כאודיופיל מדופלם, ההומפוד הוא בהחלט אחד הרמקולים האיכותיים שנתקלתי בהם - בוודאי בהשוואה לאלו של גוגל ואמאזון. האם זהו הרמקול הטוב ביותר בעולם? אני בטוח שלא. האם אפשר להרכיב מערכת רמקולים איכותית יותר בפחות כסף? אני משער שכן - אם כי זה ידרוש לא מעט התעסקות, בעוד שתהליך התקנתו של ההומפוד מסתכם בחיבורו לחשמל.

להומפוד יש הגבלות נוספות: הוא תומך בפקודות קוליות רק עם שירות המוזיקה של אפל עצמה, וכדי לשמוע מוזיקה מספוטיפיי נגיד תאלצו לשדר אליו את השירים ממקור אחר (נניח אייפון או אייפד בסביבה). הוא גם הרבה פחות חכם מהרמקולים של אמאזון וגוגל, לאו דווקא בפעולות הבסיסיות שאותן הוא מבצע היטב, אלא בידע הכללי - כמעט על כל שאלה החורגת מתחומי הפופ יענה לכם ההומפוד שאינו יכול לסייע. האם הוא עדיין שווה את המחיר? אם אתם יכולים להרשות אותו לעצמכם, נוח לכם בעולם של אפל ומוזיקה איכותית חשובה לכם, אולי שווה לבדוק אם מישהו מהחברים שלכם בדיוק עלה במקרה על טיסה לניו-יורק. אחרת, אין לו באמת שום יתרון ששווה לשקול ברצינות, בטח לא לפני השקה מקומית רשמית.