הם הקיפו אותי במעגל וצעקו: "אתם משתפים פעולה עם הנאצים". "איזה אילומינטי אתה?", "איך מפעילים אותך לטובת דילול אוכלוסיה"? "הנגיף זה האמצעי, אנחנו זו המטרה", "ביל גייטס הוא הבעלים של חברות התרופות", "6,000 ישראלים מתו לא מקורונה. אולי מהחיסון", "ביבי לא באמת התחסן, זו היתה הצגה", ואפילו "לביבי יש כפיל שמופיע בעניבה אדומה. בעניבה הכחולה זה ביבי האמיתי". כשהרגשתי שזה מאבד שליטה, תפסתי את המפיק שלי בחולצה וצעקתי אליו - אסור לך להוריד ממני את העיניים, אם מישהו בא עם בקבוק מאחורי אני לא אספיק להתחמק.

באתי להפגנת מתנגדי החיסונים במטרה לא להתווכח, אלא לתהות - מאיפה כל המידע הזה הגיע אליהם. במשימה הראשונה נכשלתי; נראה אתכם מכילים בשלווה ערימה כזו של שמועות מנותקות מהמציאות. אבל במשימה השנייה ידעתי שאי אפשר להיכשל. כל מי ששאלתי "מאיפה אתה יודע את זה"? שלף טלפון בהפגנתיות ונופף בזעם בשלל אתרים שמקדמים אינפורמציות הזויות וקונספירטיביות. מכאן התחיל הסרט ״תעשיית השקרים״ שהכנתי עם העורכת דנה שבתאי והבמאי רותם גרוס ושישודר הערב (חמישי) ב-22:15 בקשת 12.

שקרים זה ביזנס מעולה 

הרבה אנשים מאמינים למה שהם קוראים, פשוט כי הם לא רואים אינטרס אחר. למה שמישהו יקדם מידע שקרי על חיסונים או על סכנות ה-5G, אם זה לא נכון והוא לא מאמין בזה? מה האינטרס? אז בבקשה:

1. כסף: ידעתם שכותבי ומפיצי קונספירציות הרוויחו בשנה החולפת לפחות מיליארד דולר? ככה זה עובד: מקימים אתר, ממלאים אותו במידע שמתנגדי החיסונים אוהבים לקרוא, מציבים באתר פרסומות או מוכרים מוצרים, והכסף זורם.

אפשר למכור גם מנויים בתשלום, כמו שעושים איש התקשורת הישראלי ד"ר גיא בכור או אלכס ג'ונס בארה"ב. בתמורה לכסף הם מספרים לקוראים, למשל, שטראמפ לא באמת הפסיד את הבחירות. הקוראים מקבלים את מה שרצו לקרוא, הכותבים מקבלים כסף. להפיץ שקרים זה עסק לכל דבר.

2. הרשתות החברתיות: פייסבוק, יוטיוב, טוויטר, גוגל - כל אלה ורבות אחרות מרוויחות מכל הצצה, לייק או שייר. האלגוריתם שלהן מעודד הפצת שנאה ושקרים, כי זה מה שגורם ליותר אנשים להגיב - וליותר כסף לזרום לכיסיהן. הן משקיעות לא מעט כדי להילחם בזה. אבל כל עוד המודל העסקי נותר על כנו, שום דבר לא באמת יכול להשתנות. גוגל עדכנה אותנו שהסירה עד כה יותר ממיליארד עמודים שהפיצו פייק ניוז. עוד פעם: יותר ממיליארד. אז כמה עדיין פועלים?

3. נרקיסיזם: רבים ממי שממשיכים ומשתפים שמועות והפחדות מצוצות, כמו על סכנות ה-5G, לא עושים את זה מתוך אידיאולוגיה. הם פשוט נהנים להיות במרכז ולראות את כל מי שסביבם מגיב. לא משנה לאיזה כיוון.

מי התערב בבחירות בישראל?

4. מלחמה קרה בין מדינות: רוסיה בוחשת כבר שנים בארה"ב בעזרת רשת ענקית שמפיצה תוכן קיצוני מכל הצדדים. משמאל ומימין, גם בעד "בלאק לייבס מאטר" וגם בעד העליונות הלבנה. העיקר ליצור חיכוך ואש, קיטוב וקיצוניות - וכך להחליש את ארה"ב מבפנים. הרוסים לקחו חלק בשכנוע של אזרחי בריטניה להצביע בעד הברקזיט, במטרה להוציא את אנגליה מהאיחוד האירופי ולפורר אותו.

בסרט ״תעשיית השקרים״ נחשוף שגם בישראל זוהתה התערבות זרה מאסיבית לאותן מטרות - להעצים סכסוכים ולהחליש את הלכידות, הסולידריות והדמוקרטיה הישראלית מבפנים. זה עובד, כולנו מרגישים.

5. פוליטיקאים: לברק יש אלצהיימר, מה היה בסלולרי של גנץ, ליברמן סוכן רוסי. זה קורה בכל בחירות: מישהו מפזר ברשת השמצות אנונימיות על פוליטיקאי כלשהו. מישהו, גורם עלום. אבל בדרך פלא, ההשמצות זוכות לתהודה, ללייקים ושיירים, ולפעמים גם הופכות לכותרות. זה לא משנה אם הכותרת תומכת או מפריכה - משהו מהחשד תמיד נשאר.

זוכרים את המטורף החמוש שפרץ לפיצריה בוושינגטון הבירה, ירה בתקרה ודרש שיקחו אותו למרתף שבו הילארי קלינטון כלאה את הילדים שהיא מתעללת בהם? הוא נפל קורבן לקונספירצית-העל המכונה QAnon, שמטביעה את ארה"ב בשנים האחרונות. מיליוני המאמינים בקונספירציה - בהם חברי פרלמנט וקצינים בכירים - מאמינים שהמפלגה הליברלית מנוהלת על ידי יהודים ופדופילים. השנה זה התגלגל לפריצה בגבעת הקפיטול ולעשרות מיליוני אמריקאים שמשוכנעים שהבחירות נגנבו מידי טראמפ.

6. תעשיית הפייקים: כותבי התכנים האלה מרוויחים יפה על עבודתם מהפוליטיקאים ומהחברות ששוכרות את שירותיהם. בסרט נשדר וידוי של "בוט אנושי", כמו שהוא מגדיר את עצמו. "ישבתי על היוזר הפיקטיבי, והייתי צריך לתפעל אותו לגרום לו להיראות כמו אדם אמיתי שמגיב ברשת ומקדם את האג'נדה של הלקוח״.

שתיקת הפוליטיקאים

שקרים זה אחלה ביזנס עבור הרבה מאוד גורמים, בלי קשר לאידיאולוגיה. והבעיה האמיתית? שבתוך הרשימה הזו תמצאו גם את מי שאמורים להגן עלינו מהנזקים של הפייק - הקיטוב, הקיצוניות והתפוררות הדמוקרטיה. גם הפוליטיקאים וגם הרשתות החברתיות - בנפרד - מרוויחים מהפייק יותר מדי, ופשוט לא כדאי להם לצאת למלחמה אמיתית. אז מה עושים? על כל אלה ננסה לענות הערב ב״פייק ניוז: תעשיית השקרים״.

>> לטור הקודם של דרור גלוברמן: "מגבעת הקפיטול אל הכנסת בירושלים"
>> בזמן שעבדתם: וידאוקאסט המדיה והטכנולוגיה של דרור גלוברמן ודני פלד