תמונת עמוד תכנית דרור גלוברמן (צילום: קשת 12)
תמונת עמוד תכנית דרור גלוברמן | צילום: קשת 12

ואלו נתוני האמת: איזה עבודות מזנקות, ואילו משרות נעלמות? חלקנו נתעשר מאוד; חלקנו בדרך להיות מובטלים כרוניים. AI כבר מזעזע את העבודות של רבים מאיתנו, אבל אנחנו עוד לא לגמרי רואים את זה. התחזיות כרגע מראות שההשפעה הכלכלית של בינה מלאכותית עומדת להיות גדולה ודרמטית מזו של מנועי הקיטור, החשמל, ובעצם מכל טכנולוגיה קודמת.  

את הגרף הזה של המשקיעה קאת׳י וודס הצגנו בפודקאסט ״בזמן שעבדתם״ של דני פלד ושלי. (אם אתם אוהבים אותו - ממש נשמח שתצביעו לנו בתחרות פודקאסט של גיקטיים). אבל זוהי עוד ספקולציה. כמו שעשו כולם, מקרן המטבע העולמית ועד אליי. 

אז מה קורה בשטח? הנלי ווינג בדק את המצב בשטח עם נתונים מ-1 בנובמבר 2022, כשעוד היינו תמימים ולא ידענו שיש ChatGPT בעולם, ועד 14 בפברואר 2024. כלומר, בשבוע שעבר. 

הוא ניתח 5 מיליון מודעות דרושים באתר הפרילאנס UpWork. המטרה: לחפש באילו משרות הביקוש כבר מתרסק. התוצאות גם צפויות וגם מפתיעות. 

משרות הפרילנס, בניגוד למשרות השכירים בחברות גדולות, רגישות הרבה יותר לשינויים כאלה. חברות גדולות מגיבות לשינויים לאט יותר, גם באימוץ טכנולוגיות לתוך תהליכי עבודה וגם במדיניות גיוס העובדים. פרילנס זה ההיפך המוחלט. חברות קטנות שזזות מהר, ובהרבה מקרים, אם נדמה שאפשר לחסוך שקל ולערוך סרטון וידיאו עם כלי בינה מלאכותית במקום עם בנאדם - אז מנסים לחסוך את השקל הזה. מצד שני כשהכלכלה מתרוממת, המשרות הללו קופצות אפילו יותר. 

ווינג ניסה להבין אילו סוגי משרות ירדו בנפח הביקוש; באילו משרות קוצץ השכר הממוצע לשעת עבודה; אילו מקצועות לא הושפעו; ואילו כישורי AI הפכו למבוקשים ביותר בשוק. 

הביקוש לכותבים התרסק 

מתברר שהביקוש לרוב סוגי המקצועות דווקא עלה ב-15 החודשים האחרונים, למעט שלושה מקצועות שרשמו ירידה בביקוש: כתיבה, תרגום, ושירות לקוחות. מספרן של משרות הכתיבה ירד בתקופה הזו ב-33%. משרות התרגום נפלו ב-19%, והביקוש לאנשי שירות לקוחות ירד ב-16%. 

במקצועות האחרים דווקא נרשמו עליות בביקושים: הביקוש לעורכי וידיאו עלה ב-39%, למפתחי רשת - 10%. גם הביקוש למפתחי תוכנה עלה. צריך להזהיר שכל הנתונים הללו - הירידות והעליות - יכולים להיות קשורים לשלל משתנים כלכליים אחרים. 

הדבר היחיד שלא צריך להסביר - זו הנפילה בביקוש לכותבים. ChatGPT הוא המותג הכי חזק בתחום הבינה המלאכותית. יכולת הכתיבה היא היכולת הכי מוכרת, נגישה ויומיומית של הבינה המלאכותית. 

ובכל זאת השינוי לקח קצת זמן: הביקוש לכותבים החל לסגת ממש רק באוגוסט האחרון - 10 חודשים אחרי ההשקה של ChatGPT - כשמספיק אנשים למדו להשתמש בו ברמה מספיק טובה. די הגיוני שכל בעל עסק קטן או גדול, לפני שהוא מוציא צ'ק, מצפה מהבינה המלאכותית שלו לעשות את העבודה. או שהוא דורש מהכותבים שכבר יש לו להספיק יותר. 

העליה המפתיעה בביקוש 

נגזרת אחת של יכולת הכתיבה הזו היא הביקוש הקטן לאנשי שיווק בסושיאל - ChatGPT וחבריו אלופים בכתיבת פוסטים שיווקיים לרשתות חברתיות. 

נגזרת שנייה היא הירידה בביקוש לעובדי שירות לקוחות: חברות משתמשות ביכולות הטכנולוגיות בתחום השפה כדי לבנות או להשתמש בצ'טבוטים שמחליפים נציגי שירות אנושיים. חלקם עובדים בסדר, חלקם ממש אחלה, חלקם מדהימים. 

מצד שני, כותב ווינג, הוא הופתע מהביקוש הנוסק למעצבים גרפיים, מפיקי ועורכי וידיאו, ואפילו מהביקוש למפתחי תוכנה. כולנו הרי שומעים סיפורים על מהנדסי תוכנה שמפוטרים רק כי החברים שלהם למדו לתכנת עם בינה מלאכותית יותר מהר מהם. וראינו שאפשר לייצר תמונות וסרטונים בהבל פה. 

אבל האמת היא, שלא קל להחליף אנשים בבינה מלאכותית בתחומים האלה.

היצירתיות האנושית עדיין דרושה. ועם כמה שהתוצרים יפים, קשה להשיג בדיוק את התמונה שרצית. מי שרוצה להשתמש במכונות AI ליצירה גרפית, צריך להתפשר. אבל מי שבאמת אכפת לו מה הוא מקבל, משתמש כרגע בעובדים. גם להפעלת הכלים הגרפיים האלה צריך ניסיון ומיומנות, ולכן ההפעלה של הכלים האלה נכנסת לתוך מודעות הדרושים כחלק מהכישורים הנדרשים. 

השכר נחתך

מהתשלום שהוצע במודעות, ניכר שאת הקיצוץ הכי גדול ספגו המתרגמים: צניחה של יותר מ-20% בשכר לשעה. עורכי וידאו ספגו 15% של ירידה (לצד עלייה בביקוש). רק מעצבים גרפיים ומעצבי אתרים רשמו גם עלייה בביקוש וגם עליה בשכר. 


ועכשיו לחדשות הטובות: הנה מדד הפופולריות למילים שהתווספו למודעות הדרושים: 

המילה "צ'אטבוט" זינקה ב-2000%. אם אתם יודעים לבנות כאלה, אתם מסודרים. אחריה     
ChatGPT API Integration - שזה אומר, אנשים שיודעים להשתמש בשכל של ChatGPT לטובת כל מיני שימושים אחרים.  ובהמשך - פיתוח אפליקציות מבוססות AI וייצור תוכן מבוסס AI. 

שורה תחתונה יש אחת: יש עובדים שכלי בינה מלאכותית מעצימים אותם ואת הביקוש לשירותיהם. ויש כאלה שמוחלפים בכלי בינה מלאכותית. איפה כל אחד מאיתנו על הגרף הזה? תלוי מתי בודקים. 

בטווח הקצר - ייתכן שלמידה של הכלי הנכון תביא לך המון עבודה. בטווח הארוך, יכול להיות שכמה שנים אחר כך המקצוע שלך יוחלף וימות.

גם ארגונים בעולם ימצאו את עצמם מייצרים כלי בינה מלאכותית שמותאמים לארגון או לחברה - למוצרים, ללקוחות, לעובדים, למוצרים. תהיה פה המון עבודה אנושית. 

השאלה הפתוחה היא האם נראה את התבנית הקבועה: עם כל השינויים התעסוקתיים, בסוף הקידמה תמיד הביאה יותר תעסוקה ורווחה לעולם. ייתכן שהתרחיש הזה יתממש. וייתכן שלא.