פייסבוק מתכננת לגבות כסף מחלק מהמשתמשים, והנה דעה לא פופולרית: זה רעיון מצוין, ואני אשמח לשלם. האמת שאני מייחל לרגע הזה כבר לא מעט שנים - וסוף סוף זה אולי מתגשם, למרות שעוד לא בשבילי.
נעשה סדר.
יש בעיקרון שתי עסקאות שלנו מול פייסבוק, יוטיוב והאחרות. בעסקה אחת, אנחנו משלמים להן על אקסטרות. אם תשלמו לאינסטגרם כ-50 שקלים בחודש – תקבלו וי כחול לאימות. בקרוב גם בפייסבוק. טוויטר - סליחה, אקס - גובה על שירות דומה 8 דולר בחודש.
אבל טוויטר גם התחילה לעשות משהו שעד עכשיו עשתה רק יוטיוב. היא מחלקת כסף למשתמשים שלה, ליוצרי התוכן, לפי כמות החשיפה. יש כאלה שכבר קיבלו אלפי דולרים.
פייסבוק כדרכה לא מוכנה לשלם לאף אחד, אבל אם המשתמשים יהיו מוכנים לשלם לה, היא כנראה תאסוף עליהם הרבה פחות מידע, תעלים מהפיד את הפרסומות, ובעצם תפעיל עליהם פחות מניפולציות ופחות השפעה. איפה? לפי הדיווחים, זה מתוכנן רק באיחוד האירופי, בעקבות חוקי הדיגיטל החדשים שעברו שם.
מה יותר הוגן? שאנחנו נשלם לרשתות תמורת השימוש בפלטפורמה, או שהן ישלמו לנו תמורת התוכן? שני הצדדים הוגנים, וכיוצר תוכן אני שמח להתפרנס ממנו גם ברשת.
אז בא לי לקבל כסף - אבל חשוב לי יותר להיות בצד המשלם. למה? כי הנזק העצום שגורמות הרשתות לכל אחד מהגולשים מתחיל בניצול נקודות התורפה האישיות שלנו כדי לגרום לנו להתמכר לתכנים רעילים, שקריים ופופוליסטיים בפיד. איך? במקום לקחת מאיתנו כסף, הן לוקחות מאיתנו פרטים אישיים, הרגלים, חולשות ואינסוף זמן - ומשיגות עלינו השפעה שאפשר למכור בכסף לכל מי שמשלם. אני דווקא מעדיף לשלם בכסף מאשר בשעות יקרות שבהן אני מעניק לרשתות את ההזדמנות לשטוף לי את המוח בזעם ובשקרים.
אפשר רק לדמיין לאיזו רמה של רפש נתדרדר, כשאנשים יבינו שאפשר להרוויח לא רק תשומת לב, אלא גם כסף מזומן מהפצת טינופת ויראלית ברשת. ובעיני, עדיף קצת פחות פופוליזם בפיד ופחות השפעה על פני ים של שנאה מתגמלת.
התפוז המכני
להתלהב מבינה מלאכותית יוצרת היום זה כמו להתלהב מהפורומים של תפוז אנשים ב-1999.
את זה לא אני אמרתי אלא אשתי, שהלכה השבוע לכנס "הכל מבינה" על בינה מלאכותית. גם היא - שבכירה ממני בהרבה בחיים ובהייטק - מתלהבת מחידושים רבים, אבל כדרכה רואה את המציאות באופן מפוכח ממני.
הפורומים של תפוז הדהימו אותנו בחדשנותם לפני רבע מאה. ואז באה פייסבוק והבנו איך נראית אינטראקציה חברתית עדכנית, לפחות עד שהגיעה אינסטגרם.
גם הבינה המלאכותית מדהימה אותנו עכשיו, אבל זו רק ההתחלה. בעוד שנה-שנתיים כל ה-ChatGPT הזה ומידג'רני שעובד בתוך דיסקורד ייראו לנו מסורבלים, לא נוחים, לא ידידותיים, גולמיים.
כי האמת שכל היכולות של בינה מלאכותית, התמונות המדהימות, הסרטים, המכתבים, הבוטים שעובדים בשבילך - לא באמת זמינות לציבור הרחב. הן לא נוחות מספיק. זו לא גוגל עם שורת חיפוש אחת.
ועוד מעט, אומרת אשתי, כל הפרומפטים האלה יהפכו לאנגלית פשוטה, או לכפתור אחד. נוכל לאמן בינה מלאכותית בקלי קלות להכיר את השפה שאנחנו כותבים בה, או את השפה הגרפית של המותג שלנו - פונטים, צבעים, לוגואים - כדי לייצר במהירות עוד טקסטים, תמונות, עיצובים, קופסאות, מכתבים, טורים, סרטונים, והכל בסגנון שנבחר ובכפתור וחצי.
זה אפשרי גם היום - אבל התהליך מורכב ולא נוח. והתוצר מרגיש סינתטי מדי, לצרכי שיווק או אפילו לצרכים אישיים. זה לא אומר שאפשר לשבת בצד ולחכות. צריך "להיכנס לאירוע" כבר עכשיו כדי להבין איך אנשים, מקצועות וארגונים עומדים להשתנות. וזה יקרה - ברגע שכל אחד יוכל להכניס תמונה ולהורות למכונה להרים את הגבות, להחליף את המגדל בגלידה ושהכל יהיה באווירה ספציפית. ברגע שכל אחד יוכל לבקש: "תכתבי לי ניוזלטר חדשני על בינה מלאכותית ותזכירי את אשתי בהקשר מחמיא" - הכלי הזה יהפוך את העולם. כרגע אנחנו עדיין משחקים בנוקיה 3120, והאייפון מחכה מעבר לפינה.
הבינה שהצילה חיים
היסטורית, אין ספק שהיא צודקת. קצב החידושים הולך ומיטרלל ונוחות השימוש גוברת. אבל הסיפורים בלתי נתפסים כבר עכשיו. "בינה מלאכותית הצילה חייו של מטופל בבית החולים לגליל", פרסם רן רזניק בישראל היום. נשמע יומרני - אבל תשפטו אתם: מטופל הגיע לבדיקה מרצונו בגלל כאבי ראש ונכנס לסריקת סי.טי. בעיקרון לוקח עשרה ימים לפענח את הסריקה. אבל בבית החולים הזה מותקנת בינה מלאכותית של חברת Viz.ai, שזיהתה עוד במהלך הסריקה דימום תוך-מוחי והודיעה בזמן אמת לרופאים הרלוונטיים.
לזה קוראים "לסגור מעגל" - לא רק לפענח את הבעיה הרפואית, אלא לעשות את זה באפס זמן, להבין את הדחיפות, ולעדכן את הרופאים הנכונים. תחשבו על כמה מערכות כאלה שפועלות בו זמנית במחלקות השונות. על בינה שמייצרת אוטומטית תעדופים ודחיפויות בהתחשב במקרים ויכולות, והנה לכם בית חולים שיכול לספק הרבה יותר בריאות עם אותם משאבים. תכפילו את זה לבית ספר, לצבא, למפעל. לפעמים גם תפוז אנשים זה הרבה יותר ממה שהיה לך קודם.