"בלי משחקים! בלי פרסומות! בלי גימיקים!". זה הפתק שהיה מודבק לשולחן של האיש שייסד את וואטסאפ, יאן קום. כתב אותו בריאן אקטון, השותף שלו, זה שהמציא ביחד איתו את האפליקציה שהפכה לחומר הדבק האנושי הבסיסי ביותר ביקום.

"בלי משחקים! בלי פרסומות! בלי גימיקים!" - זו היתה התזכורת הקבועה שמנהלי וואטסאפ שיננו לעצמם כל בוקר. וזה מה שעזר לוואטסאפ להגיע למאות מיליוני משתמשים, וגם למיליארדי דולרים.

שמעתי את יאן קום לפני ארבע שנים בכנס DLD במינכן. הוא הבטיח שככה וואטסאפ תישאר לתמיד. "בניגוד לחברות אחרות - אנחנו לא אוספים שום מידע אישי, אנחנו לא יודעים איך קוראים לך ולא מה המין שלך". זה היה מאוד משכנע. כולנו מאוד אהבנו את וואטסאפ אז. רק שאחרי חודש, קום ואקטון מכרו את החברה לפייסבוק, וגרפו 22 מיליארד דולר. היה די קשה לראות איך הם עומדים במילתם הכתובה על הנייר הצהוב. עבור מה פייסבוק שילמה 22 מיליארד? עבור חברה שאי אפשר לעשות איתה משחקים, פרסומות וגימיקים? אז איך היא תרוויח על ההשקעה הזו?

יאן קום (צילום: GettyImages - David Ramos)
יאן קום | צילום: GettyImages - David Ramos

אחרי הרכישה הפכו אקטון וקום למנהלים בכירים בפייסבוק, שאחראים בין היתר על וואטסאפ. במשך השנים צצו כל הזמן שמועות שפייסבוק עומדת או-טו-טו להכניס פרסומות לוואטסאפ. מדי פעם ראינו איזו הבלחה שלא החזיקה. ברקע עמדו קרבות וחיכוכים בין מארק צוקרברג, שרצה לדחוף פרסומות לוואטסאפ ולהרוויח מרכישת הענק - ובין קום ואקטון, שמתעבים את המודל העסקי שלה. איך אנחנו יודעים? תקראו מה הם בעצמם כתבו על פרסומות לפני כמה שנים: "אף אחד לא קם בבוקר ומתרגש לראות עוד מודעה. פרסום ברשת הוא שיבוש של האסתטיקה ועלבון לאינטליגנציה".

הקריסה הראשונה

אבל החיכוכים המתמידים גבו מחיר. בריאן אקטון עזב את וואטסאפ ואת פייסבוק לפני חצי שנה. לפני חודשיים, בעקבות פרשת קיימברידג' אנאליטיקה, הוא הפך למבקר קולני וחריף של פייסבוק, ביקורת שהגיעה לשיאה בציוץ אחד: #DeleteFacebook - "מחקו את פייסבוק". אם תרצו, הוא נשאר נאמן לערכיו. אם תרצו, ירק לבאר שהשקתה אותו ב-6.5 מיליארד דולר אישיים שלו. הציוץ, אגב, עורר סערה בעולם, וגרר את אילון מאסק למחוק גם הוא את החשבונות של החברות שלו בפייסבוק.

גם יאן קום לא פראייר. מאז שוואטסאפ נמכרה לפייסבוק, הוא היה זה שדחף להצפין את הודעות הוואטסאפ שאנחנו שולחים, כך שהתוכן שלהן נותר חסוי אפילו בפני החברה עצמה. אבל המחלוקת לגבי המודל הכלכלי של וואטסאפ העמיקה, עד שהוא נשבר. כשאקטון עזב וכשפרשת קיימברידג' אנאליטיקה פרצה, הוא ישב בשקט. בכל זאת, הוא היה עדיין עובד בפייסבוק וחבר הדירקטוריון שלה. אבל בחודש שעבר הוא עזב את פייסבוק במלים חמות למארק צוקרברג. לא הייתי מתרגש מהן. כי לפי הדיווחים, יאן קום הפורש "הותש" מהבדלי הגישות בינו לבין הנהלת פייסבוק, סביב נושאים כמו פרסומות, שימוש במידע והצפנה. ואם זה לא משכנע אתכם, אז קום השאיר מאחורה עוד מיליארד דולר שיכול היה לקבל בתקופה הקרובה. תחשבו רגע על אלף מיליוני דולרים ועל כל מה שאפשר לעשות איתם. על כל זה קום ויתר (לא שחסר לו), רק לעוף מפייסבוק ולהיות שם כשמחרבים לו את הבייבי.

מה יהיה עכשיו

מצד אחד, יאן קום נותר נאמן למילתו. הוא לא יכול לנצח את פייסבוק במאבק ערכי, אז הוא עוזב. מצד שני, החומה ששמרה עלינו, המשתמשים, מפני הטורפנות של פייסבוק - נפלה סופית. אין מי שיגן עלינו.

ברור שוואטסאפ זה שירות מדהים עם עלויות נכבדות, וכל עוד זה חינם עבורנו - מישהו צריך לשלם. אבל נדמה שזה לא רק בגלל הפרסומות. זה גם קיימברידג' אנאליטיקה, והקשרים המפוקפקים לרוסיה (שתמיד עשו ליאן קום רע בבטן), ובכלל גסות הרוח הכללית שלה בהתייחסות לציבור ולמידע שלו. בדיוק מה שקום לא אוהב. אנחנו נשארים לבד, עם וואסטאפ ועם הכוונות הטורפניות של פייסבוק. מישהו יכול לתת לי שוב לינק הורדה לטלגרם?