זה נשמע לא הגיוני. זה כל כך לא הגיוני, שצריך לנסות להסביר את זה בהפוך על הפוך - מה קרה שחברה מתאמצת כל כך לגרום לנו להשתמש פחות במוצרים שלה? הדבר הכי קרוב שראיתי לזה זו חברת החשמל שמלמדת אותנו לחסוך בחשמל - וכשחברת החשמל היא דוגמה למשהו, צריך לשאול שאלות.

אבל אנחנו בשיאה של מהפכה טכנולוגית חשובה וטובה. סוף סוף - המהפכה שבה יצרני הסמארטפונים עוזרים לנו לצרוך פחות מהמוצר שלהם. לשלוט בשימוש. גוגל עשתה את זה לפני חודש עם האנדרואיד החדש - והשבוע הצטרפה אליה אפל עם ההשקה של מערכת ההפעלה החדשה iOS 12, שמאפשרת להגביל את זמן השימוש באפליקציות ולצמצם התראות.

כן, המכשירים שלנו בעייתיים

בעצם, הן מודות שיש בעיה בשימוש במכשירים שלהן. שהם מצליחים מדי. שהם כל כך ממכרים, שאנחנו מאבדים שליטה בכמות השימוש, ובסוף היום - אנחנו קצת מתבאסים על הזמן שבזבזנו, קצת שונאים את עצמנו, וגם את המכשיר ואת החברה שמאחוריו.

אפל וגוגל הן שתי חברות לא פראייריות בכלל. הן אוהבות מאוד כסף ועושות בוכטות על בוכטות .אפל ידועה בעמדות הערכיות שלה - גוגל קצת פחות. נדמה שהיא מקפידה לשמור על תדמית שהיא רק טיפה יותר נקייה מהמתחרה הגדולה שלה בשוק הפרסום - פייסבוק.

עכשיו כל החברות האלה עושות הכל כדי לשכנע אותנו שהן - אחרות. שהן הקשיבו לתלונות ולתחושות. אפל, גוגל, גם פייסבוק וחברות אחרות במירוץ הזה - לשכנע אותנו שהן החברות ה"ירוקות" של ההתמכרות שלנו לטלפון הסלולרי, למסכים, למידע, לסרטים ולרשתות חברתיות. זה מזכיר את יצרניות המכוניות, שהכניסו חגורות בטיחות למכוניות שנים רבות לפני שהחוק הכריח אותן. הלקוחות הכריחו, ויצרניות המכוניות נדחקו להראות שהן הבטוחות יותר.

הגיע הזמן

אנחנו בביזנס הזה כבר שנים. להסביר איך הטלפון משבש את שיקול דעתנו. משפיע על הבחירות שלנו באופן לא מודע. משתמש במניפולציות נסתרות של בינה מלאכותית כדי לגרור אותנו לשימוש-יתר - על חשבון כל דבר אחר: עבודה, משפחה, ילדים, תחביבים, שינה. ממכר, כמו אלכוהול, סיגריות או סמים, ועם כל התסמינים. לפני 4 שנים כבר הרמנו את פרויקט יום ההתנתקות עם שי נצר.

בהתחלה לא הבינו על מה אנחנו מדברים. האזהרות נשמעו תלושות. אחר כך, כשאנשים ידעו שהם משתמשים יותר מדי, הם חשבו שזו הבחירה החופשית שלהם. את הכוחות שמכוונים אותנו להעדיף את האינטרסים של פייסבוק וגוגל על פני האינטרסים האישיים שלנו אנשים עוד לא ראו. היום המצב שונה.

גוגל, אפל, פייסבוק ואחרות רצות להפגין מודעות גבוהה לפרטיות ולשליטה העצמית של המשתמשים. למה בעצם?

קודם כל התדמית. ההתמכרות שלנו לסלולרי הפכה לנושא נפוץ ונפיץ. יחד עם אינסוף הפרשות של פייסבוק וחשיפות על גוגל, אנשים התחילו להבין כמה כוח וכמה ציניות - שלא לומר זדון - יש בחברות האלה שכובלות אותנו. הן הבינו שהן חייבות להפוך תקליט מיד. עכשיו מתפתחת ביניהן תחרות חיובית - מי הכי "ירוקה".

שנית, הלחץ על הממשלות מתחיל לגבור - תשמרו עלינו מפני פייסבוק, גוגל וכו'. לפני שנה ביקרתי בכנסת ודיברתי עם חברי כנסת על זה בדיוק. הם משכו כתף. איפה אנחנו ואיפה זה. היום - הם ידברו אחרת. באירופה בעיקר יש גל של חקיקה נגד החברות האלה, שמפעילות אותנו כבובות על חוט. החברות האלה מתוחכמות מספיק. הן הבינו שאם לא יפעלו לרגולציה עצמית - הממשלות יקומו עליהן.

שלישית - וזו התיאוריה הקוסנפירטיבית מכולן - יש שטוענים שאמצעי השליטה עצמם הם בעצם סוכני ריגול. הם יעבירו לפייסבוק ולגוגל פרטים רגישים וחשובים על השימוש שלנו במכשירים, וזו המטרה האמיתית.

אני מודה שאני לא אוהב את זה, ובכל זאת. נתנו לנו כלים להשתלט מחדש על תשומת הלב ועל הזמן שלנו. עכשיו זה תלוי בנו. אם נחגור או לא. האם נשתמש בשעון האפליקציות ונגביל את פייסבוק לחצי שעה ביום? האם נצמצם את ההתראות שבגללן אנחנו עוצרים הכל מדי שתי דקות, ונסגור אותן לגמרי בלילה? האם אפשר לעשות את זה? האם אפשר שלא?