כתבה זו התפרסמה במקור באתר gadgetim.co.il

אין תמונה
קודאק v570

ממבט ראשון, ה- v570 של קודאק נראית כמו מצלמה דיגיטלית קומפקטית ממוצעת. היא מלבנית ושחורה, עם פס כרום בדפנות ומסך גדול מאחור. כיסוי האלומיניום העגול לא מסגיר פרטים לגבי החידוש יוצא-הדופן שמסתתר מאחוריו.

כאשר מדליקים את המצלמה, מתגלות שתי העדשות שלה. כן, קראתם נכון: ה- v570 היא המצלמה הדיגיטלית הראשונה שכוללת שתי עדשות מובנות. באמת ראשונה? עוד מימי הפילם יוצרו לא מעט מצלמות עם שתי עדשות. היתה גם מצלמה דיגיטלית למחצה, עם עדשה לחיישן CMOS ועדשה נוספת לסרט צילום סטנדרטי. סמסונג שיווקה מצלמה עם עדשה אחת לצילום וידאו ועדשה נוספת לצילום סטילס. אז מה כל כך מיוחד ב- v570? נכון להיום, מדובר במצלמה הקומפקטית בעלת העדשה הרחבה ביותר, ועד לא מזמן גם בעלת הזום האופטי הארוך ביותר (דודתה, ה-v610, נישלה אותה מתואר זה). קודאק טוענת שהזום ב- v570 מגדיל פי 5, למרות שטענה זו שנויה במחלוקת.

עיצוב

לטעמי, ה- v570היא המצלמה הדיגיטלית היפה בעולם נכון להיום. כשמפעילים אותה, קצת קשה להבין שמדובר במצלמה דיגיטלית בגלל הפלאש הצנוע והדקיק, ושתי העדשות. בנוסף, קיימים שני אלמנטים מיוחדים נוספים בעיצוב ה- v570: פרופורציות מיוחדות, ופשטות. רוב המצלמות מעוצבות כך שהיחס בין גובהן לרוחבן הוא 1:1.6 בערך. ב- v570, היחס בין הרוחב לגובה הוא 1:2, כמעט כמו בטלפונים סלולאריים. לכן היא רחבה יותר מרוב המצלמות הקומפקטיות, אבל היא גם מאד נמוכה ונוחה לאחיזה.

ה- v570 מעוצבת במינימליזם עדכני, העדשות נמצאות בדיוק במרכז המצלמה, הפלאש דק כל כך שקשה לזהות שמדובר בפלאש, הכפתורים קטנים והפינות לא מעוגלות. סגנון זה מזכיר מאד את המצלמות הישנות של Leica הגרמנית, שאפילו היום נראות כל כך טוב ש-Leica עצמה (וגם פנסוניק, שמשתמשת בעדשותיה) מעצבת את המצלמות הדיגיטליות החדשות שלה בדומה למצלמות הפילם העתיקות.

ה- v570 מגיעה בכל צבע לבחירתכם, בתנאי שתבחרו שחור. השילוב של מתכת שחורה, פונטים קטנים היכן שכן כתובים פרטים על גבי המצלמה ואלמנטים בכרום, יוצרים אפקט מיוחד של "מצלמה של פעם" שנדחסה למימדי מצלמה דיגיטלית קומפקטית מודרנית.

ארגונומיה

כשמשתמשים בעדשת הזום של המצלמה, ה- v570 היא מצלמה נוחה לשימוש. יש מספיק מקום לאחיזה, הפלאש ממוקם רחוק מן היד ורחוק מן העדשה בזכות העיצוב המיוחד, הכפתורים נגישים מאד והמסך משאיר מקום לאצבעות משמאל ומימין. עם זאת, קיימות כמה בעיות בתחום זה: ארבעת הכפתורים העליונים, שמשמשים גם להדלקת המצלמה, קטנים מדי ושקועים כך שלפעמים הם לא מגיבים ללחיצות. הג'ויסטיק, נוח בפני עצמו, מכאיב אחרי כמה לחיצות. כפתור הזום קטן וקשיח, וגרוע מכל: במצב זווית רחבה, כאשר משתמשים בעדשה הרחבה, תמונות רבות נהרסות בגלל שהמצלמה קולטת גם את האצבעות, גם אם נדמה שהן רחוקות מהעדשה. כאשר מבינים שהדבר הכהה שבקצה התמונה הוא האצבעות, כנראה שכבר מאוחר מכדי לצלם שוב.

ממשק

ממשק המצלמה נוח מאד. הוא שקוף למחצה, ומסודר בשורות. ליד כל שורה נמצא אייקון עם סמל שמתאר את האפשרות, ובראש המסך מוצג כיתוב שם האפשרות. בשורה עצמה כתוב המצב שמוגדר כרגע. הניווט בממשק נעשה בעיקר באמצעות הג'ויסטיק. במסך הראשי ניתן לבחור שלא יוצג דבר, או שיוצגו מצב הצילום, מצב הפלאש, איכות התמונה, אמצעי הזיכרון, מספר התמונות, רמת החשיפה ורשת קוים בכדי ליישר את האופק בתמונות. הבעיה הגדולה של הממשק היא שלא מוצג מצב הסוללה על המסך, אלא אם היא מתרוקנת. הממשק מהיר מאד, ונראה טוב.

בדופן העליון של המצלמה נמצאים ארבעה כפתורים שמדליקים את המצלמה. שלושה מהם מאירים בכחול. הם בדרך כלל מודיעים האם המצלמה נמצאת במצב סטילס, וידאו או מועדפים. נורת הסטילס מהבהבת בכתום כשהמצלמה לא מוכנה לצילום (פלאש לא טעון, buffer מלא או חוסר פוקוס) ונדלקת בירוק כשהמצלמה מוכנה לצילום. בטעינה מהוות שלושת הנורות הכחולות חיווי על מצב הטעינה, וכשהסוללה מלאה שלושת הנורות ידלקו.

מסך המצלמה

המסך במצלמה זו הוא רכיב חשוב במיוחד, מכיוון שהיא קטנה מכדי להכיל עינית צילום ולכן יש להסתמך על המסך תמיד. המסך גדול למדי, 2.5 אינצ'. הוא לא מוגן ולא מצופה בשכבה מונעת השתקפויות, אבל נראה טוב בשמש וניתן בקלות להיעזר בו בכל תנאי התאורה. מכיוון שה-v570 היא מצלמת כיס, היא מוגנת היטב מכל צדדיה, ולכן התאכזבתי לגלות שהמסך לא מוגן בשום צורה. שריטות ושפשופים הם דבר בלתי נמנע, ולכן מומלץ מאד לרכוש מגן מסך יחד עם המצלמה בכדי להנות ממימדיה הזעירים. הצבעים והחדות טובים, אבל כמו רוב מסכי המצלמות הדיגיטליות, גם כאן מסודרים הפיקסלים בצורת כוורת ולא בצורת רשת. לכן, הפונטים לא יפים במיוחד ולפעמים עובדה זו משפיעה גם על איכות התמונות כאשר צופים בהן על גבי המצלמה. לא ניתן לכוון את רמת בהירות המסך, אבל ניתן להגדיר שהמסך יחשיך תוך 10\20\30 שניות לחיסכון בסוללה.

מהירות

ה-v570 היא מצלמה די מהירה. היא נדלקת ומוכנה לצילום תוך מעט יותר משניה בזכות העדשה הקבועה שלה, ובין תמונה לתמונה עוברת בערך שניה אחת. לאחר צילום חמש תמונות ברציפות באיכות מקסימלית, ה-Buffer מתמלא ויש צורך לחכות זמן קצר מאד בכדי לצלם תמונה נוספת. לאחר צילום שלוש תמונות הפלאש נטען תוך שתי שניות שוב.

פוקוס

כאשר מדליקים את המצלמה, היא מתחילה את הזום בעדשה הרחבה. עדשה זו היא עדשה קבועה עם מוקד קבוע, ולכן לא ניתן לצלם בעזרתה במצב מאקרו. תמונות שצולמו ממרחק של מטר ומעלה נראות לא רע, אבל הן לא חדות כמו התמונות מעדשת הזום. עדשה זו מקבלת פוקוס במהירות יחסית, ובחושך בעזרת נורת פוקוס כתומה. הפוקוס מדויק ברוב המקרים, והרעש לא מוגזם, כך שבעת צילום וידאו לא שומעים את העדשה יותר מדי.

זום

קודאק טוענת שה- v570 מספקת זום X5, 23-117 מילימטרים. הגדרה זו נכונה חלקית. בין העדשה הרחבה לעדשת הזום קיימת קפיצה של 16 מילימטרים, שמורגשת מאד בעת הצילום. בנוסף, לא ניתן לצלם תמונות תקריב עם העדשה הרחבה, ואיכות התמונות ממנה נופלת מאיכות התמונות של עדשת הזום. תחושת ההטעיה מתקבלת מכיוון שה- v570 לא מסוגלת להתמקד בעצמים רחוקים יותר משאר המצלמות עם זום X3. קודאק לא האריכה את הזום בכדי לקבל telephoto חזק יותר, אלא בכדי לקבל תמונות wide-angle טובות יותר, וזו המצלמה היחידה בעולם שעושה זאת. לכן, יש שאומרים שה- v570 היא מצלמה קומפקטית סטנדרטית, שמוסיפה עדשה רחבה כבונוס. אני בכל זאת מאמין שהעדשה הרחבה היא הרבה יותר מבונוס, וראוי להדגיש את היתרון שלה, יותר מאשר יתרון של זום X5 שלא באמת מגדיל כמו שנהוג לחשוב.

השימוש בזום שונה מאשר בשאר המצלמות. כשמפעילים את המצלמה, היא מתחילה לצלם באמצעות העדשה הרחבה כברירת מחדל. מד הזום על המסך מחולק ל-4 אזורים: שניים אדומים, שמציינים זום דיגיטלי, ושניים צהובים, שמציינים זום אופטי.

כשמתחילים להתמקד, המצלמה משתמשת קודם כל בזום דיגיטלי, בכדי לפצות על פער ה-16 מילימטרים בין שתי העדשות. לאחר מכן, התמונה עוברת לעדשת הזום, וניתן להשתמש בזום אופטי X3 כמו בכל מצלמה קומפקטית אחרת. בסוף המהלך הזה, ניתן להתמקד עוד יותר בעזרת זום דיגיטלי שמחולק לשני שלבים: אחד שלא גורם לאיבוד איכות כאשר הרזולוציה לא מקסימלית, ואחד שכן מוריד את איכות התמונה.

המעבר בין שתי העדשות לא חלק, וכאשר מגיעים לסוף הזום הדיגיטלי של העדשה הרחבה, יש צורך בלחיצה נוספת בכדי לעבור לעדשת הזום. כאשר מבטלים את הזום הדיגיטלי, לחיצה אחת על לחצן הזום תעביר את המצלמה למצב הזום, ולחיצה נוספת בכיוון ההפוך תחזיר את התמונה לעדשה הרחבה. קודאק ניסתה לפשט ככל האפשר את המעבר בין שתי העדשות, אבל בכל זאת נוצר פער שיעיק על המשתמש הבסיסי.

אם מבינים לעומק את תפקיד העדשה הרחבה, ניכר שקודאק עשתה את המקסימום כדי להפוך את המצלמה הזו לפשוטה ככל האפשר. המעבר בין שתי העדשות מתבצע מיד עם הלחיצה, ורק בצילום וידאו הקפיצה נראית מעט מוזר. הזום האופטי בעדשת הזום חלק, אבל הוא מחולק ל-6 שלבים בלבד. הוא גם איטי מאד, במיוחד ביחס למצלמות עם עדשות "מקופלות".

פלאש

הפלאש חלש מאד, ואפקטיבי רק כאשר מצלמים עצמים בטווח של לא יותר ממטר וחצי מן המצלמה. מצב זה לחלוטין לא מתאים לעובדה שמצלמה זו מצוידת בעדשה כל כך רחבה. כאשר מצלמים עם העדשה הרחבה והפלאש, האור לא מגיע לקצוות התמונה ורואים מעין כדור אור לבן במרכזה. בנוסף, גם כאשר משתמשים בעדשת הזום ובמרחק מתקבל על הדעת, התמונות רועשות וברוב התמונות יש עיניים אדומות.

הגדרות ידניות

ה-v570 לא מציעה כוונון ידני רציני. ניתן לשנות ISO בין 100 ל-400 (או 800 במצב 1.8 מגהפיקסל), ניתן לקבוע את רמת החשיפה, החדות, הצבעים וחשיפה ארוכה. במצב חשיפה ארוכה ניתן לבחור שהמצלמה תקלוט אור במשך חצי שניה עד 8 שניות, אפשרות נדירה במצלמות כאלו. בעזרת חצובה, ניתן לקבל צילומי לילה מרשימים מאד במצב זה. ניתן להציג על המסך היסטוגרמה, אבל רוב המשתמשים לא ידעו לקרוא אותה. מה גם שהיא לא שימושית במיוחד למצלמה שלא מציעה הרבה אפשרויות כוונון ידני.

צילום וידאו

ה-v570 מציעה מצב וידאו איכותי מן הממוצע. היא מאפשרת לצלם וידאו ברזולוצית VGA דחוס, VGA רגיל ו-QVGA. הוידאו איכותי מאד והפוקוס משתנה גם בזמן הצילום. ה-v570, בניגוד למתחרותיה, מאפשרת לשנות את הזום במהלך הצילום ופיצ'ר ייחודי נוסף הוא מייצב תמונה דיגיטלי, שמסתיר את רעידות המצלמה. מייצב התמונה עובד היטב וקל להבחין בהבדל בין וידאו שצולם בעזרת ה-v570 לבין וידאו שצולם עם מצלמות קומפקטיות מתחרות, גם כאלה שמצוידות במייצב תמונה דיגיטלי שפשוט לא עובד. המיקרופון של ה-v570 רגיש מאד, ובו זמנית מסנן ביעילות רעשי רקע. נקודות התורפה של ה-v570 בצילום וידאו הן הרמקול והמבנה כפול העדשה. הרמקול קטן וחלש מאד, וניתן לשמוע אותו רק אם מצמידים את המצלמה לאוזן, והזום לא רציף בגלל הפער בין שתי העדשות.

צילום סטילס

כעת נבחן את התכונה החשובה ביותר של ה-v570, צילום הסטילס. עדשות המצלמה מיוצרות על ידי חברת Schneider-Kreuznach ולא על ידי קודאק עצמה. בכך מצטרפת קודאק ליצרניות רבות ש"הרימו ידיים" והחליטו לרכוש עדשות מיצרן ותיק: פנסוניק שרוכשת עדשות לייקה, HP וקאסיו שרכשו עדשות פנטקס ונוקיה וסוני שרכשו עדשות קארל צייס. יצרנית נוספת שרוכשת עדשות שניידר-קרויזנאך היא סמסונג הקוריאנית.

העדשה הרחבה מספקת תמונות "רכות", הפוקוס בהן לא חד מכיוון שהמוקד של עדשה זו קבוע. עומק השדה של התמונות רדוד, וכך גם אם תצטלמו כאשר אתם קרובים למצלמה, וברקע בניין מרשים, החדות בכל התמונה תהיה כמעט זהה. עדשת הזום מפיקה תמונות חדות הרבה יותר, והיא מסתדרת טוב יותר עם הפלאש. החולשה של שתי העדשות, שנובעת גם מפלאש חלש, היא הרעש. ייתכן שבעיה זו נגזרת מגודלן של העדשות. איזורים חשוכים בתמונות נראים גרעיניים מאד גם ב-iso200, ומצב iso800 פשוט לא שימושי, מכיוון שהמצלמה עובדת שעות נוספות בכדי לבטל את הרעש וכך אובדים גם רוב הפרטים. התמונות האידיאליות ב- v570 מתקבלות במצב חשיפה ארוכה. כאשר מצלמים עצם כלשהו שלא נמצא בתנועה, ויש חצובה בהישג יד, ניתן לקבל תמונות יפות מאד וללא רעש כמעט.

את הטרנד שהתחילה קאסיו עם מצבי הצילום קשה לעצור, ואפילו קודאק לא יכלה להישאר אדישה. ה- v570 כוללת לא פחות מ-22 מצבי צילום. המעניינים שבהם הם מצב שזוכר הגדרות, מצב פנורמה, מצב טקסט, ומצב נימוסים. במצב פנורמה ניתן לצלם שלוש תמונות באיכות 3 מגהפיקסל, והמצלמה תחבר ביניהן. לאחר צילום התמונה הראשונה, המצלמה תציג את הקצה שלה על המסך בכדי להקל על צילום התמונה הבאה. התוצאה המתקבלת שימושית מאד, ואין צורך בחצובה.

במצב טקסט המצלמה תעלה את הקונטרסט וכך תתקבל תמונה מאוזנת וברורה שקל להעביר בתוכנת OCR.
במצב נימוסים, המצלמה תבטל את הצלילים ואת הפלאש, וכך ניתן לצלם במוזיאונים או חלילה בכיתה.
המעבר בין המצבים פשוט מאד, כאשר כל מצב מיוצג על ידי אייקון והסבר קצר. ניתן לבחור כמובן במצב אוטומטי, בו ניתן לשנות את ההגדרות כרגיל ולבחור טווחי פוקוס שונים.

ה- v570 כוללת חיישן שמסובב את התמונה אוטומטית אם היא צולמה לאורך ולא לרוחב. אפשר לבטל את הפעלת החיישן, אבל לא קיימת אפשרות לסובב את התמונה לאחר הצילום.

איכות התמונה

איכות התמונה היא לא הצד החזק של ה- v570. העדשה הרחבה מפיקה תמונות מעוותות מאד, רכות ורועשות. עדשת הזום דווקא נאמנה למציאות ולא מעוותת את התמונות, וגם החדות טובה יותר. ה- v570 כוללת מצב שמאפשר ליישר באופן דיגיטלי את התמונות מהעדשה הרחבה, אבל מצב זה גורם לאיבוד איכות התמונה. כאשר מצלמים תמונה של כמה אנשים, נוח להשתמש בעדשה הרחבה, אבל התוצאה היא שהראשים בקצות התמונה מעוותים ומוזרים. עם זאת, העדשה הרחבה חזקה מאד בתמונות נוף, החדות טובה יותר ובאור יום קל להתעלם מהרעש בתמונות.

מומלץ להשתמש בעדשה הרחבה רק כאשר התאורה מספיקה, או במצב חשיפה ארוכה. התמונות מה- v570 נראות אמיתיות. הצבעים מדויקים וחיים, ואיזון הלובן כמעט אף פעם לא מחטיא. מומלץ מאד לכוון את המצלמה לחדות גבוהה, בכדי לאבד פחות פרטים. במצב מאקרו, מתקבלות תמונות טובות מאד וגם הפלאש עובד כמו שצריך. הבעיה הגדולה ביותר עם איכות התמונה היא הדחיסה. קודאק לא מאפשרת לבחור את רמת דחיסת התמונה, ולכן מתקבלות תמונות ששוקלות מעט, אבל מאבדות מאיכותן המקורית בגלל רמת דחיסה גבוהה מדי כברירת מחדל.

עריכת תמונות על גבי המצלמה

ה- v570 מאפשרת בסך הכל לחתוך את התמונות, לא יותר. מי שמתכנן להדפיס תמונות ישירות מהמצלמה, שיקנה מצלמה אחרת (המצלמות החדשות יותר של קודאק עושות עבודה טובה בהרבה).

שיתוף

ה-v570 כוללת אפשרויות שיתוף רבות ויחודיות למצלמות קודאק. ניתן לייבא כתובות E-mail מהמחשב למצלמה ובאמצעות תוכנה לשלוח את התמונות באופן אוטומטי לכתובות המבוקשות. ניתן גם להגדיר תמונה או סרטון כמועדפים, ועם חיבור המצלמה למחשב יותאמו התמונות לצפיה במצב זה. האפשרות הנפוצה ביותר במצלמות קודאק היא הדפסה ישירה ללא מחשב, בעיקר באמצעות תחנת העגינה של קודאק או סידרת המדפסות המיוחדת עם חיבור ישיר למצלמה.

ה-V603 כוללת גם כבל חיבור לטלויזיה, וכך ניתן בקלות לצפות בתמונות על גבי מסך חיצוני. איכות התמונה לא גבוהה במיוחד, ובטלויזיה שניסיתי התמונה נחתכה בצדדים. ניתן להשתמש בטלויזיה כ-ViewFinder במקום במסך הפנימי של המצלמה.

חיי סוללה

המצלמה מגיעה עם סוללת Lithium-Ion קטנה. היא מספקת 720 mAh, פחות מהממוצע. ניתן לצלם בערך 150 תמונות במקרה הטוב בין טעינה לטעינה, שימוש במסך לתצוגת תמונות מזרז משמעותית את סחיטת הסוללה. היתרון של ה-v570 הוא שקל לסחוב סוללה נוספת בגלל גודלה המזערי, המטען קטן ונייד ללא צורך בעריסה או מתאם ומחיר הסוללות לא גבוה. החיסרון הוא שלא ניתן לקנות סוללות חד פעמיות ל-v570 במקרה שפתאום נגמרת הסוללה באמצע שום מקום.

אביזרים

המצלמה מגיעה עם מטען נייד וקטן, עריסה לטעינה, להעברת תמונות ולשימוש במצלמה כמסגרת תמונות דיגיטלית, כבל חיבור לטלויזיה ושרוך לצוואר. חבילת האביזרים טובה ומקיפה, כמעט לא קיימות מצלמות שמגיעות כברירת מחדל עם עריסה. קודאק שמה דגש חזק מאד על שיתוף התמונות, והעריסה היא ללא ספק תוספת ראויה.

יתרונות
+ קטנה, מעוצבת, עמידה
+ מסך טוב
+ עדשה רחבה במיוחד
+ מהירה
+ צילום וידאו משוכלל ואיכותי
+ מגיעה עם עריסה

חסרונות
- כפתורים לא נוחים
- רמקול חלש
- רעש, דחיסת יתר
- אין אוטופוקוס בעדשה הרחבה
- עיוות תמונה מוגזם בעדשה הרחבה
- פלאש חלש

סיכום
ה-v570 היא מצלמה יוצאת דופן. השימוש בשתי עדשות מעניק לה יתרונות שלא קיימים באף מצלמה אחרת בקטגוריה, העיצוב מסובב ראשים ומדובר במצלמה שכיף להשתמש בה. על קידמה חייבים לשלם מחיר, והמחיר כאן מתבטא בשקלים ובאיכות התמונה. מי שמסוגל להרשות לעצמו את ה-v570 ויכול להסתפק באיכות התמונה שלה, יהנה מצילום במצבים שבהם מצלמות אחרות פשוט לא יכולות לצלם. מי שזקוק לצילום וידאו איכותי, יהנה ממצב הוידאו המצוין של ה-v570 ובתחום זה היא מנצחת את רוב המתחרות. ה-v570 טובה מאד גם לאנשים שצריכים מצלמה משנית וכבר מחזיקים במצלמת DSLR או דמוי DSLR איכותית, ורוצים להנות ממצלמה עם עדשה רחבה שאפשר להכניס לכיס. מי שצריך מצלמה ראשית איכותית ורוצה להנות מיתרונות הצילום בעדשה רחבה, מוטב שיחכה שה-v705 תגיע לארץ.