כמה יעלה לכם חיבור ביתי לאינטרנט של סמייל 012 עם תשתית בזק במהירות של 15 מגה-ביט? מתברר כי בשוק האינטרנט הישראלי יש חשיבות רבה להחלטה למי לצלצל קודם: תתקשרו לבזק - ותשלמו 88 שקל בחודש; תתקשרו לסמייל - ותתבקשו לשלם 10 שקלים יותר.

הפרדוקס הזה אינו תלוי מהירות, והוא אינו מאפיין את סמייל דווקא: בדיקה שערכנו בשבוע שעבר מצאה פערי מחירים בין הצעות בזק לבין הצעותיהן המקבילות של כלל הספקיות, ובהן נטוויז'ן 013, בזק בינלאומי 014, אקספון 018 וטריפל סי. הפערים עשויים להגיע עד ל-17%, ובשקלים - עד ל-24 שקל בחודש על רכישת באנדל המכיל את אותם רכיבים בדיוק של אותן חברות.

באנדל פירושו חבילה משולבת של שירותי תקשורת (במקרה זה, תשתית וספקית אינטרנט). בישראל מוצע הבאנדל כהצעה שיווקית ללקוחות חדשים, ונועד לשמש פתרון זול ונוח - עסקה אחת מול נותן שירות אחד וחשבונית חודשית לא מפוצלת, המגלמת הנחה מסוימת מעל רכישת השירותים בנפרד.

ברובם המכריע של המקרים, הבאנדל אכן מקיים את ההבטחה ומאפשר הוזלה של שירותי האינטרנט: הוא מוצע במחיר נמוך יותר מהרכבה עצמית של חבילה זהה משני נותני השירות. לראיה, באנדל של תשתית בזק וספקית נטוויז'ן במהירות 5 מגה-ביט נמכר ב-70 שקל בחודש, בעוד שרכישה של שני הרכיבים בנפרד מסתכמת ב-94 שקל בחודש. הרכבה עצמית של תשתית HOT עם ספקית האינטרנט סמייל במהירות של 100 מגה-ביט, לדוגמה, תעלה ללקוח 174 שקל בחודש, אך רכישת השירותים כבנדל מספקית האינטרנט תחסוך לכם 44 שקל בכל חודש, או 528 שקל בשנה. גם צירופים אחרים שבדקנו חוסכים כסף.

לקוח שמעוניין לרכוש באנדל ולנצל את ההטבה הגלומה בו, עשוי לשער כי מוצר זהה, שנוצר מתוך שיתוף פעולה בין הספקית לחברת התשתית, יוצע במחיר זהה משתיהן - אלא שכאמור, אין זה כך. כך למשל, באנדל שמציעה הספקית טריפל סי יחד עם תשתית בזק במהירות 5 מגה-ביט - עלותו 68 שקל בחודש, אך באנדל "הפוך" של בזק יחד עם טריפל סי במהירות זהה - עלותו 73 שקל בחודש (7% יותר).

באנדל המשלב את הספקית אקספון יחד עם תשתית בזק במהירות 15 מגה-ביט - עלותו 79 שקל, אך באנדל "הפוך" שמציעה בזק עם אותה ספקית עולה 89 שקל (13% יותר). באנדל של נטוויז'ן+בזק במהירות 100 מגה-ביט - עלותו 160 שקל, אך השילוב בזק+נטוויז'ן במהירות זהה - עלותו 150 שקל. באנדל סמייל+בזק במהירות 40 מ"ב עולה 120 שקל, ואילו באנדל בזק+סמייל באותה מהירות - 112 שקל.

איך תדעו ממי לרכוש את השירות?

ככלל, בדיקת TheMarker מצאה כי את הבאנדלים המשלבים תשתית בזק עם אחת מהספקיות הגדולות (סמייל, נטוויז'ן ובזק בינלאומי) - מוטב לצרכן לרכוש דרך בזק, שכן אצל הספקיות חבילות זהות נמכרות במחיר היקר בעד 17%. לעומת זאת, הבאנדלים המשלבים תשתית בזק עם הספקיות הקטנות (כדוגמת אקספון וטריפל סי) מוצעים לצרכן במחיר נמוך יותר דווקא דרך הספקיות - ובבזק הם יקרים בעד 15%, להוציא מקרה בודד, של רכישת מהירות 100 מגה-ביט בטריפל סי, אך ממילא מדובר בהצעת מחיר פחות משתלמת ביחס לכל האלטרנטיבות.

מה הסיבה לפערי המחירים של המוצרים הזהים? ההנחיה הרגולטורית קובעת כי החלק היחסי של תשתית בזק במסגרת באנדל יינתן לספקיות במחיר זהה למחיר שמוצע על ידי בזק - כך שהשונות בתמחור נתונה להחלטתן כמה לגבות על שירות אספקת האינטרנט. בין בזק לספקיות קיימת עמלה הדדית של 50 שקל על כל רכישת לקוח. עמלה זו נועדה לפצות את החברה שמגייסת את הלקוח - שהרי בעסקת באנדל, רק צד אחד מבצע את ההתחשבנות והגבייה מול הלקוח, והוא שדואג להעביר את החלק היחסי לספק השני של חבילת התקשורת.

בחודש שעבר, בזק הורתה לספקיות להעלות את העמלה הזו ב-150% (מ-20 שקל שנגבו עד היום). אף שהעמלה הדדית, בזק מנהלת על פי הערכות 50% מעסקות הבאנדל בשוק (כלומר, 50% הנותרים מתחלקים בין כלל הספקיות), ולכן ייקור העמלה פועל בעיקר לרעתן של הספקיות.

לפיכך, היינו עשויים לצפות שההוצאה הנוספות שהושתה על הספקיות דווקא תוביל למחירים נמוכים יותר אצלן, ולא בבזק. ואולם כאמור, ממצאי הבדיקה העלו אחרת, לפחות ככל שזה נוגע לספקיות הגדולות. אם כן, מהו האינטרס של הספקיות לתמחר את השירות שלהן במחיר נמוך יותר מבזק? ככל הנראה, הבנת התנהגות הצרכן: בבזק, עומדת בפני הצרכן אפשרות השוואה נוחה מול נציג אחד - בין כלל הבאנדלים של כל החברות. לקוח שמתקשר ישירות לספקית, לעומת זאת, הוא לקוח שכבר מבקש את שירותי החברה, מטעמיו, והוא מוגבל יותר - הוא נחשף להצעות של הספקית הספציפית בלבד או שעליו לערוך כמה שיחות טלפוניות נוספות כדי לבצע השוואה הוגנת.

HOT מכחידה את המהירויות הנמוכות

ומה באשר ל-HOT? נכון להיום, חברת התשתית "האדומה" אינה מציעה בנדלים, והיא מותירה את עסקות החבילה לספקיות הגדולות (סמייל, בזק בינלאומי ונטוויז'ן) ולחברה הבת - הוט.נט.

מבדיקת האפשרויות המוצעות דרך הספקיות עולה כי HOT מחקה את המהירות הנמוכה של 5 מגה-ביט כליל והפכה את המהירות הבאה אחריה (12 מגה) לבלתי משתלמת. המחיר לחבילת באנדל במהירות 12 מגה-ביט נע בין 98-113 שקל ומחייב התקנה חד-פעמית בעלות גבוהה להחריד - 239 שקל. המחיר לבאנדל במהירות 30 מגה-ביט כמעט זהה ונע בין 100-110 שקל, אך ללא עלות דמי התקנה. מכיוון ש-HOT מצהירה כי אינה תומכת במהירויות שמעל 12 מגה-ביט בספקיות עם חייגן, ובפועל מקדמת רק חבילות מעל 30 מגה-ביט, הרי שלספקיות הקטנות (שכולן עובדות עם חייגן) אין אפשרות ריאלית למכור באנדל יחד עם החברה.

הפרקטיקה של HOT מול לקוחות חדשים יכולה להסביר גם את הצהרות החברה. לפני כחודשיים, כשהשיקה תשתית במהירות 200 מגה, הצהירה HOT בגאון כי 60% מלקוחותיה כבר גולשים במהירות גבוהה מ-30 מגה-ביט בשנייה, וכי 30% מהם גולשים במהירות של 100 מגה-ביט. המהירות הממוצעת שעליה משלמים מנויי HOT, לפי הצהרותיה, היא 42 מגה-ביט. לשם השוואה, המהירות הממוצעת שרוכשים לקוחות בזק היא פחות ממחצית - 20 מגה-ביט.

נגמר המבצע? זה הזמן להגביר את המהירות

באותה מסיבת עיתונאים, אגב, הציגה HOT סקר שערכה, ולפיו הצרכנים חשים צורך פסיכולוגי להגביר מהירות, גם אם הוא אינו תואם את הגידול בשימושים שהם עושים באינטרנט, וגם אם הם אינם צפויים בהכרח להרגיש בשינוי בעקבות השדרוג - לא כל שכן כאשר המהירויות שאנו רוכשים אינן דומות למהירויות שאנו מקבלים בפועל במרבית שעות היום.

הנתונים שאספנו מראים כי אם יש מישהו שמזין את הצורך הפסיכולוגי הזה, הרי שאלה חברות התשתית עצמן - ראשית ברמת התמחור שלהן את המהירויות הנמוכות (כפי שעושה HOT), ושנית בהעלאת המחירים האוטומטית בתום שנת מבצע, שמותירה לצרכן רק אפשרות אחת - הגברת מהירות כדי להוזיל את ההוצאה (כפי שעושה בזק).

במשך השנים מהירויות הגלישה עולות וגם ההוצאה על תשתית האינטרנט עולה. הדו"חות האחרונים של בזק, השולטת ב-60% משוק האינטרנט הקווי, מצביעים על כך שמהירות הגלישה הממוצעת שעליה משלמים הלקוחות היא 20 מגה-ביט בשנייה - פי שניים מהמהירות הממוצעת ברבעון המקביל ב-2013, ויותר מפי 2.5 מהתקופה המקבילה לפני שנתיים (7.5 מגה־ביט).

באשר למחיר, ההוצאה החודשית הממוצעת על רכיב התשתית של בזק ב-2013 הסתכמה ב-84 שקל. אם נוסיף לה את עלות ספקית ה-ISP, שנעה בין 20-40 שקל, הרי שמחיר הכניסה לאינטרנט הישראלי בשנה החולפת נע בין 115-135 שקל בחודש.

דו"ח שנתי של ITU, ארגון הכפוף לאו"ם ומסדיר את תחום הטלקום בעולם, מעלה כי הישראלי מוציא 1.6% מהמשכורת שלו על חיבור אינטרנט - פחות מפולין (1.9%), מניו זילנד (2.4%) וממצרים (3.5%), אך יותר מטורקיה (1.4%), מבריטניה (0.7%) ומארה"ב (0.4%). בסך הכל, ישראל נמצאת במקום ה-41 במדד יוקר האינטרנט העולמי - כלומר, 40 מדינות משלמות פחות על החיבור לרשת.

תגובות חברות התקשורת

מחברת בזק נמסר בתגובה: "מחירה של תשתית האינטרנט של בזק, במסגרת הבאנדל, זהה בין אם נרכש בבזק ובין אם נרכש דרך כל אחת מספקיות האינטרנט".

מחברת HOT נמסר בתגובה: "לקוחות HOT גולשים במהירויות הכי גבוהות בישראל. המהירות הממוצעת בקרב לקוחות החברה היא מעל 40 מגה-ביט, והמבצעים שהחברה מציעה עונים על צורכי מרבית הלקוחות. בהתאם לדרישת הלקוחות הצענו מבצעים על 30 ו-100 מגה-ביט, שבמסגרתם הענקנו הנחה במחיר החודשי ובנוסף אנו מציעים התקנה ללא עלות".

מנטוויז'ן נמסר בתגובה: "בהסכם התקשרות הלקוח עם החברה עומד מחיר באנדל 100 מגה-ביט על 150 שקל בחודש. עלויות שירות הגישה לאינטרנט במסגרת חבילת באנדל הן אטרקטיביות ומתעדכנות בהתאם לביקוש ולעלויות השיווק". בעקבות התגובה פנה העיתון שנית למוקד המכירות של החברה כדי לקבל מחיר לאותה חבילה, וקיבל הצעת מחיר של 160 שקל, בדיוק כפי שנמצא בבדיקה בשבוע שעבר.

מחברת סמייל 012 נמסר בתגובה: "ל-012 שירות מצטיין והצעות במגוון מהירויות במחירים אטרקטיביים במיוחד. המחירים שמציעה החברה, באמצעות נציגיה, הם דומים ולעתים נמוכים יותר".

מאקספון 018 נמסר בתגובה: "רכישת לקוח באמצעות באנדל המשווק על ידי בזק היא זולה יותר עבורנו, שכן בזק מבצעת את החיוב והגבייה מול הלקוח, אך אנו סבורים כי יותר נכון והוגן שלקוחות 018 יפגשו את המחיר הנמוך ביותר שהחברה מציעה במוקדי המכירות ובאתר. כמו כן, חשוב לנו שהלקוחות יראו בנו ספק פתרון כולל, במיוחד לקראת כינון השוק הסיטוני, ולכן לקוח שרואה בנו הספק העיקרי שלו יקבל את המחיר הנמוך ביותר שהחברה יכולה להציע".

כך תבחרו מהירות גלישה

כמה מהירות אתם באמת צריכים? כדי לדעת איזו מהירות גלישה צריך באמת, יש להביא בחשבון כמה פרמטרים: הראשון הוא מספר המחשבים בבית המחוברים לאינטרנט 
בו-זמנית; והשני הוא מה השימוש העיקרי שאתם עושים באינטרנט. כדי לברר איזו מהירות מומלצת עבורכם - 
הסתכלו בתרשים שלמעלה.

מדוע המהירות תמיד נמוכה יותר מהמהירות 
שעליה משלמים?

רוב ציבור הגולשים מחובר לכבל אינטרנט אחד, ולעתים כשיש עומס של משתמשים המהירות יורדת. יש להביא בחשבון גם שבחיבור אלחוטי אף פעם לא נקבל תפוקה מלאה של רוחב הפס, ולכן הורדת קבצים - מוטב שתיעשה במחשב שמחובר בכבל. כשיותר ממחשב אחד מחובר לאינטרנט, גם רוחב הפס שרכשתם מתחלק בין כמה מחשבים.

שוהם רותם, מנהל תחום השירות והפיתוח העסקי בחברת HELP PC, העוסקת במתן שירותי תיקון, תמיכה ואחריות למחשבים בייתים, ניידים וטאבלטים, מציין כי בחלק מן המקרים, הציוד שמותקן בבית לא תומך במהירויות גבוהות, ולכן הוא מגביל את המהירות. כדי ליהנות ממהירויות של 30 מגה ומעלה, יש להצטייד בכרטיס רשת תואם 10/100/1000 ובראוטר מתאים.

האינטרנט שלי איטי. למי לפנות, לחברת התשתית או לספק השירות?

בישראל אנו מחויבים להתחבר גם לספק אינטרנט וגם לתשתית אינטרנט. "אם נשווה את זה להנחת תשתית למים, תשתית האינטרנט מספקת לנו את החיבור הפיזי (מודם וכבלים) והיא בעצם הצינור; ספק האינטרנט נותן לנו גישה לשרתים שלו על ידי שם משתמש וסיסמה - כלומר, את המים", מסביר רותם. "במרבית המקרים האטיות נובעת מהציוד הפיזי, ולכן עדיף לפנות לחברת התשתית".

מהן ההגבלות בבחירת ספקית האינטרנט?

ההגבלה המשמעותית היא לצרכנים של תשתית HOT. במהירויות הגבוהות מ-12 מגה-ביט ל-HOT אין תמיכה בספקיות שעובדות עם חייגן - ולכן לקוחות שלה עשויים לסבול מניתוקים ומאטיות גדולה בגלישה, כך שעליהם להתחבר לאחת משלוש הספקיות הגדולות או לספקית הבית הוט.נט.

הדירה שלי לא גדולה, אבל אין קליטת אינטרנט בסלון. מה לעשות?

לפי חברת HELP PC, כדי להפיק את המיטב מחיבור האינטרנט מומלץ להקפיד על כמה דברים:

  • חשוב למקם את הראוטר במקום מרכזי בבית. אם הראוטר יוצב בממ"ד או בעליית גג, תפוקתו תקטן משמעותית ויהיה צורך בהוספת מגדיל טווח לצורך שיפור הקליטה. מגדיל טווח הוא מכשיר המתלבש על הראוטר ומנקה הפרעות תקשורת אלחוטית.
  • יש משמעות לציוד במחשב הלקוח. כרטיסי הרשת נוטים להתקלקל מדי פעם, ולכן הם פוגעים ביציבות החיבור האלחוטי. אם משתמשים בכרטיס רשת אלחוטי שמתחבר בחיבור USB - ניתן להחליפו בקלות, אך אם מדובר בכרטיס רשת פנימי, יש לפנות למעבדת מחשבים.

לכתבה המקורית באתר TheMarker

עוד ב-TheMarker: