ביטוח לאומי, משרד הבטחון, בתי המשפט, רשויות המס, הוצאה לפועל או גוף ממשלתי אחר הבטיח שהפנייה תטופל אם רק תשלחו איזה מסמך בפקס? בקרוב זה לא יהיה חוקי. משרדים ממשלתיים ומוסדיים (כמו קופות חולים וחברות מים) יהיו חייבים לאפשר לציבור לפנות אליהם גם במייל, לרבות המצאת מסמכים ועוד.

"גוף ציבורי יאפשר לכל אדם לפנות אליו באמצעי קשר דיגיטלי", נכתב בחוק הפקסים, שעבר אמש (ב') בקריאה ראשונה בכנסת בעקבות קמפיין שניהלנו בתוכנית next ובאתר NEXTER. החוק עבר ללא מתנגדים, בהובלתם של חברי הכנסת שרן השכל ודוד ביטן. "זהו חוק חשוב, שיאפשר לכל אזרח לפנות לגופים ציבוריים גם דרך מכשיר הסמארטפון", מסרה השכל, "לאורך השנה האחרונה עלו אינספור התנגדויות נחרצות ממשרדי הממשלה השונים, ופעלנו להגיע להסכמות". חשוב להדגיש - פקס עדיין יהיה אופציה למי שמעוניין בכך, אך גופים ציבוריים יהיו חייבים להציע אמצעים חלופיים לפניות.

בשבועות האחרונים קיבלנו תלונות רבות על מוסדות ממשלתיים, בנקים וגופים נוספים שדורשים פנייה בפקס בלבד. התירוצים התחילו באבטחת מידע - כלומר פיסת נייר שמגיעה בפקס שלך תדע מי עומד לידו נתפשת כאמינה יותר, ועד להבטחות שפועלים להפעלת אמצעי תקשורת נוספים. כן, ב-2018, יותר מעשרים שנה אחרי שהאינטרנט הגיע לישראל, ויותר מעשור מאז שהומצא הסמארטפון, וכשאפשר לעשות מגוון פעולות באפליקציות, יש מקומות שעדיין עובדים כדי להצטרף לאמצעים הללו.

בדיון הראשון על החוק אמרנו לחברי הוועדה כי "ב-2018, לשרת בפקס בלבד זו כבר לא רק רשלנות. זה גם זדון. זה להרחיק אנשים במכוון משירות שמגיע להם. ב-2018 לא רק למנהלת ולעורך הדין יש סמארטפון ואי-מייל, אלא גם לירקן, למניקוריסטית ולשיפוצניק. כמעט כל המעמדות והמגזרים בישראל נהנים מגישה לתקשורת דיגיטלית. זה אמצעי התקשורת הכי שוויוני בעולם ובישראל. אין שום סיבה - גם לא אבטחתית - להעדיף פקס. הפקס יקר יתר, לא נגיש לכולם, מסורבל, מזהם וקשה לאירכוב ולחיפוש. יש לי יסוד סביר לחשוד שגופים שמאלצים את לקוחותיהם להשתמש בפקס רוצים לעכב את הגשת הפניות ואת הטיפול בהן, לסרבל את התיעוד והאירכוב מצד הלקוח, ולשמור לעצמם תמיד את טיעון הפלא: 'הפקס לא הגיע'".

החוק חוזר כעת לדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה לשיפוצים אחרונים, ומשם אמור להמשיך לקריאה שנייה ושלישית, שלאחריהן ייכנס לתוקף.