אנחנו מקבלים הררי התלונות מכם על הרב-קו, מאז שהתחלנו בקמפיין לשיפור שלו ב-next וב-NEXTER - ואם יש לכם עוד - ספרו לנו. מתברר שכבר ב-2017 מבקר המדינה הצביע על שורה של תקלות וליקויים בשירות שאמור לייעל את התשלומים בתחבורה הציבורית. 

"הרבה מהתקלות עדיין לא תוקנו גם עכשיו בשנת 2019", אמרה שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, "נוסעי התחבורה הציבורית מתמודדים עם מצב בלתי אפשרי. קשה מאוד לנוסעים לדעת איפה מנפיקים את הרב קו וכמה כסף צבור עליו".

אמנם, אפשר להצמיד את הרב קו לסמארטפון ולראות מה הערך שצבור עליו (ומה התוקף שלו). אבל ישנם כאלה שפחות מסתדרים עם האפליקציה, ישנם אנשים שאינם דוברים עברית, ולא לכולם יש סמארטפון שתומך בקריאת הכרטיס (למשל אייפונים, ומכשירים זולים יותר שבהם אין את השבב שעושה את זה). גם בטלפונים שנתמכים - זה לא תמיד עובד מיד וצריך להצמיד את הכרטיס שוב ושוב לקורא עד שהוא מתחבר.

מדריך NEXTERL: כל הדרכים למלא את הרב-קו

דוח המבקר העיר על כך שיש רק 116 עמדות שירות לרב-קו ברחבי הארץ, ושזה לא מספיק בשביל לשרת את כל נוסעי התחבורה הציבורית. לא מדובר בקיוסקים שבהם ממלאים את הכרטיס הקיים, אלא בעמדות שבהן אפשר להוציא כרטיס חדש או לטפל בו במקרה שיש בעיה.על פי אתר האינטרנט הממשלתי הרשמי יש 133 עמדות. זו תוספת של 17 עמדות בלבד.

"המאגר הזה לא מעודכן", הוסיפה נוטמן, "לא יודעת אם משרד התחבורה בעצמו מעודכן בו. למשל, תחנת הרכבת חוף הכרמל בחיפה מופיע באתר הזה, אבל התחנה הזו אינה קיימת יותר".

נוטמן אמרה לנו גם כי גם אם היה שיפור בפריסת עמדות ההטענה, זה רלוונטי רק למי שיש כרטיס אשראי - כי יש מכונות שלא מקבלות כסף מזומן. "בירושלים הגיל החציוני הוא 24 ויש אוכלוסיה חרדית מאוד גדולה - האנשים האלה, אין ברשותם כרטיס אשראי והם נאלצים לשלם במקומות מאוד ספציפים, לא לאורך הדרכים המרכזיות".

"הפתרון יגיע מזה שכל עובדי משרד התחבורה יסעו בתחבורה הציבורית. לא יכול להיות מצב שאנשים שנוסעים בתחבורה הציבורית, היו יוצרים כרטיס שכל כך קשה להבין איך להתנייד באמצעותו", סיכמה נוטמן.

תגובת משרד התחבורה

"משרד התחבורה העמיד לרשות הנוסעים אלפי עמדות טעינה במזומן ובאשראי בכל רחבי הארץ. כמו כן - ניתן להטעין את כרטיסי הרב-קב בקיוסקים, כספונטים ומכונות הטענה אוטומטיות ברחבי הערים".