חודש נובמבר מציע שלל מבצעים, מיום הרווקים הסיני, דרך shoppingil ועד בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי. אבל מה עושים או עושות אם קנינו משהו וצריך להחזיר כי הוא לא מתאים, או כי התחרטנו?

קודם כל דעו שאם קניתם משהו באינטרנט מחנות ישראלית, זה בדרך כלל נופל תחת הגדרה של מה שנקרא "מכר מרחוק" ואז זכותכם להחזיר את המוצר בתוך 14 ימים מקבלתו. במקרה הזה באחריותכם להחזיר את המוצר, ולמוכר מותר לגבות דמי ביטול של 5% מהמחיר או 100 שקלים - הנמוך מהשניים. כלומר, זה לא תמיד משתלם. כאן תוכלו לקרוא בפירוט על תנאים והגבלות נוספים.

במקרה שקניתם מחו"ל, באתרים הגדולים תמצאו את מדיניות ההחזרה שתלויה באתר או במוכר הספציפי. חלק גדול מהם ירשה לכם להזחיר את המוצר, אם הוא לא נפגם ולא נעשה בו שימוש, אבל גם כאן, יתכן שתצטרכו לשלם את דמי המשלוח לחו"ל, ולא תמיד זה ישתלם.

אם המוצר פגום או לא תואם את התיאור, תוכלו לפתוח תלונה מול המוכר, וסביר שתקבלו פיצוי את כל הכסף בחזרה. פשוט חפשו בעמוד הקניות שלכם dispute, return או refund.

"זה משהו שישראלים, לפני שהם קונים באתר מסויים, הם בודקים. מאיך ניתן להחליף, ומה מדיניות האתר", אומרת רעות לונברג, מנהלת קבוצת הקניות רעות, תקני לי, "זה בעיקר בתחום של אופנה, נעליים, בגדים, מעילים שיותר קשה לקלוע". 

ההחזרה יכולה להיות משהו מאוד מטריח, ללכת לדואר, למצוא קופסה, ואז לשים בול...

"צריך באמת להתנסות בזה פעם ראשונה, ושי אתרים שיותר מורכב ויותר מסורבל, ויש כאלה שבהם זה יותר פשוט. אמזון היא  מאוד נוחה - אתה יכול לעשות את זה בלי נציג. ללכת להזמנות שלך ולמלא טופס החזר - אמזון מאפשרת להחזיר דרך הדואר או שליח. חשוב להגיד שכמדובר במוצר כבד שעלות השילוח יותר רצינית, שווה לדבר עם נציג שירות ויכול להיות שבמקרים מסוימים לא יהיה צריך להחזיר".

לונברג מוסיפה "אסוס ונקסט, שני אתרים בריטים אהובים על הישראלים, וממש בצדק מאוד נוחים. אסוס מאפשרת להחזיר דרך הדואר וגם דרך בוקסיט במחיר קבוע, גם אם יש כמה פריטים. לא צריך לקנות קופסה, אפשר להפוך את השקית, ויש את הטופס בפנים. את המשלוח אתה משלם, אלא אם יש טעות של האתר".

יש עצות חשובות למחזירים?

"דבר ראשון - לשים לב לכתובת. הרבה פעמים המחסן שממנו קיבלת, זה לא המחסן שאליו צריך להחזיר. זה נכון במיוחד לאתרים הסינים שהכתובות הן ג'יבריש בשבילנו. ממש לשים לב לדקויות של מה כותבים ואיך. דבר שני - לתעד, הרבה מחזירים ולא מקבלים את הקבלה מהדואר. תשמרו את הדברים עד שהמוצר מגיע ליעדו. דבר אחרון - בנוגע לשילוח. בפייאפל יש תוכנית 'יש דרך חזרה' שמחזירה 12 פעמים בשנה את עלות השילוח. איפה שאשפר לשלם בפייפאל זה עוזר בעלות השליחויות".