מכונות באוטובוסים של חברת מטרופולין מאפשרות לכם להטעין את הרב קו אם הוא נגמר, באמצעות מזומן או כרטיס אשראי - ללא צורך לחפש עמדת הטענה, או לסמוך על זה שהסמארטפון שלכם תומך בהטענה. אם שכחתם את הרב קו בבית - תוכלו לשלם במכונות במזומן ולקבל עודף (או זיכוי, אם נגמר העודף במכונה) ולקבל כרטיס מנייר - כמו פעם.

"אנחנו מעדיפים שהלקוחות יטעינו את הכרטיס מבעוד מועד ויגיעו טעונים", סיפר דניאל איטח, סמנכ"ל טכנולוגיות במטרופולין לדור גת, כתבת "next". "אבל ניתנת היכולת ללקוח שמתנסה בתחבורה ציבורית בפעם הראשונה לשלם. ליד המכונה יש עמוד שמגן עליו בזמן הפעולה. הפעולה היא מאוד מהירה שלוקחת שניות בודדות. המערכת מאפשרת מענה ללקוח החדש וגם הוותיק".

האם הטענת הרב-קו באוטובוסים באמת עובדת? (צילום: מתוך "next", קשת12)
עמדת ההטענה באוטובוס של מטרופולין | צילום: מתוך "next", קשת12


לא הכל מושלם כמו שזה נשמע. בזמן השימוש במכונה אין אפשרות להחזיק את העמוד שאמור לשמש לביטחון, ומעבר לזה, שהמטבעות בהן השתמשה נפלו על ריצפת האוטובוס וסיכנו אותה. אומנם המכונה מהירה, אבל עדיין כל אדם שמתעכב, יוצר פקק מאוד גדול. למרות הכל המכונה מאוד נוחה לשימוש, וזה עושה את שלו.

עמדות ההטענה כרגע ממוקמות בכ-145 אוטובוסים של חברת מטרופולין, ורק בקווים באזור גוש דן (קווים 2, 21, 22, 24, 26, 35, 57, 77, 126). המכונות מאפשרות קניית כרטיס חד פעמי והטענת כרטיס הרב-קו. נסיעה חד פעמית ללא כרטיס תעלה עד 15 שקלים, ואת כל מגוון הרכישות ניתן לעשות באמצעות מזומן או כרטיס אשראי. גם באוטובוסים של דן יש מכונות תשלום, אולם זה בקווים בודדים, והמכונה לא מחזירה עודף - אלא נותנת זיכוי שיש צורך לממש בתחנות השירות.

בתחילת השבוע רן שדמי, מנהל בראשות הארצית לתחבורה ציבורית, סיפר בראיון ל"next" על השינויים הקרובים שצפויים להיכנס בכרטיס הרב-קו. בעתיד הכרטיס יוכל לשמש בקלות גם באוטובוס וגם ברכבת, ואף יוחלף באפליקציה ובכרטיס אשראי.