הייתם מנויים לנטפליקס והפסקתם באמצע? לפי בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז, יכול להיות שהחברה חייבת לכם כסף. התבועה בסכום של 12.5 מיליון שקלים, הוגשה על ידי ליאור הדר על ידי עו"ד ליאור חאיק. לדבריהם, האופן בו מבטלים מנוי בשירות, מפר את החוק הישראלי.

הדר נרשם לנטפליקס לפני כשנה. הוא קיבל את החודש הראשון בחינם, כמו כל לקוח חודש שמצטרף, המשיך את המנוי ל-10 ימים נוספים, אז ביקש לבטל אותו. בנטפליקס הביטול הוא די פשוט - הקשות בודדות באפליקציה - וזהו. המנוי הסתיים. לא שימור לקוחות ולא נעליים. אלא שלנטפליקס יש מדיניות כזאת: נמשיך לחייב אותך עד סוף החודש (עוד 20 יום במקרה של הדר), אבל גם תהיה לך עדיין גישה לנטפליקס בתקופה הזאת. נטפליקס מפרטת את זה באופן ברור בתנאי השימוש.

אלא שהנוהל הזה סותר את סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן הישראלי, שלפיו ב"עסקה מתמשכת", החברה מחויבת לגבות מהמנוי רק את החלק היחסי של החודש האחרון שלפני ביטול המינוי - פלוס עד שלושה ימים לביצוע הביטול. כלומר נטפליקס הייתה אמורה לחייב רק עבור עשרת הימים הללו (ועוד 3 ימים, ככה, בשביל שיהיה זמן לעדכן את המערכת), ורשאית לא לתת לו להמשיך להשתמש בו. לא לחכות לסוף מחזור החיוב.

בתביעה דומה שנידונה בבית המשפט המחוזי מרכז לפני מספר חודשים נפסק כי סלקום הפרה את הוראות החוק כאשר גבתה ממנויים חודש מלא גם כאשר הם ביטלו את המנוי לתוכנית באמצע החודש.

רגע אחד! נטפליקס לא ישראלית!

נוהל של נטפליקס הוא גורף, בינלאומי ותואם את החוקים במדינות אחרות שבהן היא פועלת - ובהם החוק ההולנדי, שבו יושב הסניף האחראי על ישראל.

מאחר שנטפליקס מפעילה אתר בעברית, שירות לקוחות בעברית, פרסומים בעברית ושת"פ עם שירות טלוויזיה ישראלי (פרטנר TV) - היא מנהלת סניף ישראלי דה-פקטו, ולכן צריכה לנהוג בארץ לפי חוק הגנת הצרכן הישראלי. זו הטענה של התובעים. הם אומרים שעליה לאפשר ללקוחות כאן להתנתק מהשירות מיד, ולגבות רק את החלק היחסי.

במקרה של הדר, מאחר שהוא נרשם למסלול שמחירו 39.90 שקלים והתנתק אחרי 10 ימים, הוא טוען כי נטפליקס חייבת לו החזר של 26.6 שקלים. בנוסף הוא דורש 100 שקל פיצוי - ובסך הכל כ-127 שקלים. עצרנו רגע להבין - למה 100 שקלים? אין פה שימור לקוחות וטרטור. בסך הכל חיוב יתר. עורך הדין חאיק מסביר כי זה "נזק בלתי ממוני שמשמעותו אכזבה, כעס ופיצוי על הכפייה להמשיך ולצרוך שירות שאתה לא מעוניין בו. בשפה המשפטית הדבר נקרא פגיעה באוטונומיה".

מכיוון שתביעה על סכום כזה היא זניחה, השניים הגישו בקשה להכרה בתביעה כייצוגית, וטען כי לפי הערכות נרשמים לנטפליקס 100,000 לקוחות ישראלים בשנה וכמחציתם מתנתקים לאחר מכן. החברה עצמה מסרבת לחשוף נתונים ספציפיים לפי מדינות, וחאיק מתכונן גם לבקש לכפות עליה לחשוף את המספר הזה.

נטפליקס פועלת בארץ כבר יותר משנתיים וחצי, כך שלפי אותה הערכה, יש כמעט 200,000 איש שנרשמו לשירות, התנתקו ממנו ושילמו על הימים שנותרו למחזור החיוב האחרון. התביעה מעריכה כי הסכום שתחויב החברה לשלם לכולם, בחישוב הנזק הממוצע פלוס הפיצוי לכל אחד, יהיה לפחות 12.5 מיליון שקל.

מנטפליקס נמסר: "אנחנו מודעים לתביעה".