פודקאסטים, ספוטיפיי (צילום: צילום מסך)
פודקאסטים, ספוטיפיי | צילום: צילום מסך

השבוע הכותרות של כמה מהאתרים הכלכליים בישראל שמחו להציג תחזיות "קודרות" בקשר לאופק הכלכלי של אחת מפלטפורמות השיווק והשידור הנפוצות ביותר היום – הפודקאסטים. התחזית שמחה לציין בעיקר את ההאטה בקצב הגידול של ההכנסות מפרסומות בפודקאסטים בארה"ב, השוק הגדול והמשמעותי ביותר בעולם האודיו היום.

האתרים הישראלים, שציטטו כותרת מהאתר האמריקני VARIETY, ציינו שהשנה צופה מחקר של ה-IAB, ארגון הפרסום האינטראקטיבי, וחברת הייעוץ PWC, שקצב הצמיחה של ההכנסות מפרסום בפודקאסטים יורד.

נכון, אמנם יורד, אבל עדיין נמצא בצמיחה אדירה – במקום קצב צמיחה של 72% לעומת השנה שלפניה, עם הכנסות של 1.45 מיליארד דולר שהושגו ב-2021, ב-2022 צפויה תעשיית הפודקאסטים להכניס 2.13 מיליארד דולר במכירת חסויות, שמהוות "רק" קצב גידול של 47 אחוזים.

מה עוד כתוב בדו"ח, שלא הגיע לכותרת? שהתעשייה תכפיל את עצמה בשנתיים הקרובות ותגיע להיקף הכנסות אדיר של 4.2 מיליארד דולר עד 2024. ואולי זו גם הזדמנות לדבר על תעשיית הפודקאסטים בישראל, שגם היא, כמו אחותה האמריקנית – הולכת ומשגשגת.

פודקאסט  (צילום: LightField Studios, shutterstock)
צילום: LightField Studios, shutterstock

ראוי לציין שהשוק הישראלי רווי הרבה פחות מזה האמריקני. מעטים מאוד הפודקאסטים שמקבלים חסויות מגופים מסחריים, גם בגלל שיחסית לא הרבה אנשים פרטיים מרימים מיקרופון ומדברים על מה שבא להם, גם בגלל שהשוק קטן בהרבה – וגם בגלל שהרבה חברות מסחריות פשוט מחליטות לעשות פודקאסטים בעצמן ולדלג על מתן החסות.

ואי אפשר להאשים אותן – פודקאסט מאפשר לחברה המסחרית לשווק את עצמה בצורה לא שיווקית, להנגיש תכנים מעניינים ורלוונטיים לציבור הקשורים לתחומי פעילותיה, ולהגיע לקהל חדש שלא היה נותן את אותו הקשב לפרסומת של אותה חברה, טובה ומבדרת ככל שתהיה.

בנוסף, בארה"ב קל בהרבה לקבל חסות – אם כאן בארץ כדי לקבל חסות צריך להפיק פודקאסט מואזן מאוד, כבר בעיה אל מול ענקיות התוכן הרבות שמייצרות פודקאסטים בישראל, ואז גם לעניין רשתות פודקאסטים גדולות או את המפרסמים עצמם – בארה"ב יש אתרים אליהם ניתן להזין את כתובת הפודקאסט ולקבל הצעות לחסות באופן מידי.

בגלל זה אין יותר מדי מידע על הכסף שזורם בשוק הפודקאסטים בישראל, אבל יש נתונים אחרים המבשרים על העתיד – לפי המחקר האחרון של בזק, מעל לשני שליש מהישראלים נחשפו והאזינו לפודקאסט. בשנתיים האחרונות, כמות הפודקאסטים דוברי העברית הכפילה את עצמה בין 2019 ל-2021 – מכ-450 למעל 800, ובשנה שחלפה ניתן להעריך שנוספו עוד מאות פודקאסטים; שיעורי ההאזנה לפי סקרי TGI לרוב תחנות הרדיו בישראל חוו ירידה, כי אנשים מעדיפים לשמוע תכנים מעניינים ומעשירים במקום עוד צבר פרסומות; ורבים הטאלנטים של ערוצי הטלוויזיה הגדולים וגם הרדיו שמגלים את הפלטפורמה הקסומה הזו ופותחים את המיקרופון.

בנוסף אליהם, אפשר לראות את רשתות הפודקאסטים הגדולות בישראל - כמו אודיותר, הפודיום ועושים היסטוריה, שמצליחות גם להכניס חסויות רווחיות. זאת, לצד גופי התקשורת הגדולים (כמו חדשות 12 שאוחזים בפודקאסט הפופולארי ביותר בישראל בשנה האחרונה "אחד ביום"), הסלבס כמו פאולה וליאון, עומרי כספי, הראל סקעת וגם אנחנו כאן ב-mako. ההצלחה הזאת הביאה גם חברות מסחריות כמו איקאה ועד שופרסל לייצר תוכן בעצמן.

פאולה וליאון פודקאסט (צילום: spotify.com)
פאולה וליאון פודקאסט | צילום: spotify.com

 

ולמה הם עושים את זה? כי זו דרך חדשה לפנות לקהל שלהם, דרך בלתי אמצעית שיוצרת המון אינטימיות בין המאזינים למגישים. כי זו הזדמנות חד פעמית עבור הרבה מאוד אנשים לדבר על מה שבאמת בא להם, בלי להתחשב ב"מה הקהל אוהב"  - ואחר כך גם מגלים שדווקא את הפתיחות והישירות הזו, דווקא אותה הקהל אוהב ומתחבר אליה מאוד.

אנליסטים רבים מבינים שהעתיד הוא דווקא בניתוק שלנו מהצורך להתמקד בדברים החזותיים. קשה לנו הרבה יותר לשבת על סרטון בפייסבוק או ביוטיוב במשך דקה או שתיים, אבל לשמוע פודקאסט של שעה ומעלה זו כבר לא מילה גסה להרבה אנשים, בטח אם מדובר בזמן נסיעה, שטיפת כלים, ריצה או ניקיון. אז במקום לנתק, אולי הגיע הזמן להתחבר.

הכותב הוא בעל אולפן הפקת הפודקאסטים ProCast.