אין ספק שסטיב ג’ובס הוא אחד מהיזמים החשובים ביותר של העשורים האחרונים. מייסד אפל ואולי הדמות הידועה ביותר בעולם הטכנולוגיה כבר לא נמצא איתנו משנת 2011, אבל ההשפעה שלו עדיין מורגשת. ולמרות התחושה שהוא אחד מנביאי הטכנולוגיה הגדולים בהסטוריה, הוא בכל זאת היה בנאדם, וטעה לא אחת בהערכות והצהרות שונות, שהפכו ללא רלוונטיות תוך שנים ספורות תחת הנהגה חדשה.

אחרי שהאייפון הפך ללהיט אדיר, כל החברות החלו לנסות לחקות אותו, וחלקן, כמו סמסונג, ניסו לייצר לעצמן פיצ’רים בולטים כמו מסכים גדולים יחסית. סטיב ג’ובס התייחס לא אחת לגודל המכשיר האולטימטיבי, וטען שהוא פיצח אותו עם מסך ה-3.5 אינץ’ ושמכשירים מתחרים הם “האמרים”, כלומר מאסיבים מדי.

אבל בואו נריץ מהר את הקלטת לשנה אחת לאחר מותו, עם ליין הפרסומות של ה-iPhone 5 ששם דגש על היחס שבין המסך לבין האגודל של המשתמש: “או שזה צירוף מקרים מדהים, או שזו דוגמה מדהימה להיגיון… אנחנו די בטוחים שזה היגיון”.

כן, אז בזמנו דובר על מסך בגודל 4 אינץ’, והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה. ממסכי 4 אינץ’, הדגם הקטן ביותר של האייפון של אפל הוא מכשיר בגודל “פצפון” של 4.7 אינץ’, ומכשירי הדגל של אפל של שנת 2018-2019 מגיעים כבר בגדלים של 6.1 אינץ’ ועד 6.5 אינץ’. גודל כמעט בלתי נתפס בהשוואה לאייפונים עליהם סטיב ג’ובס הגן בקנאות. לפי תהליכי העבודה של אפל, ג’ובס היה מעורב גם בתהליך התכנון של האייפון 5 שכבר מתח את הגבול שלו בעוד חצי אינץ’, וספק אם “חוק האגודל” המדובר יעבוד גם על המסכים המפלצתיים של אפל של ימינו.

מי שונא את הסטיילוס? אפל. מי מייצרת סטיילוס? אפל

“מי רוצה סטיילוס?” תהה ג’ובס על הבמה בקול רם בהשקת האייפון הראשון. בזמנו הוא כמובן התייחס לסטיילוסים של פאלם ומחשבי הכף יד, וניסה להסביר עד כמה מגע יותר טוב מסטיילוס. “אתם צריכים למצוא אותם, לשים אותם בצד. אתם מאבדים אותם” והוסיף בנחמדות “איכס”. אז נכון, אפל לא השיקה סטיילוס לאייפון (עדיין…), אבל מה לעשות שאחרי ירידה במכירות של האייפדים, היא נאלצה לנסות לפנות ב-2015 לשוק המקצועי עם ה-Apple Pencil, ואפילו לא פחדה לבקש תמורתו 99 דולרים.

העט של אפל, מוצלח ככל שיהיה מבחינת שימושיות, הונדס בצורה כל כך גרועה, שבדור הראשון שלו, והיחיד עד לפני חודשים ספורים, הוא נטען בצורה מרושלת באמצעות כניסת ה-Lightning של מוצרי אפל אחרים. כמו כן, הוא נראה קצת כמו פאלוס טכנולוגי שסביר להניח שהיה גורם לסטיב ג’ובס לפטר את מחלקת עיצוב המוצר שלו. בנוסף, יש לו מכסה לאותה כניסת ה-Lightning, שמשתמשים רבים מאבדים כמו מטליות למשקפיים. בקיצור, גם לאפל לוקח לעיתים כמה שנים כדי להבין איך לעשות מוצר כמו שצריך.

ג’ובס הרחיב על הנושא בראיון נוסף וטען שהוא לא רוצה להכריח משתמשים להשתמש בעט, ושזו הטעות של החברות האחרות שמערכות ההפעלה שלהן לא מותאמות לאצבעות של משתמשים. אבל בכל זאת, קשה להתעלם מהצהרות העבר שלו בנושא, ועד כמה הן התפוגגו רק שנים ספורות לאחר שנפטר.

טאבלטים של 10 אינץ’ הם המינימום? ספר את זה לטים קוק

האייפד של אפל פחות או יותר יצר קטגוריה מחדש בעולם הטאבלטים, שעד היום המתחרות שלה לא מצליחות להדביק באופן מלא. אבל בשלהי ההצלחה האדירה של האייפדים הראשונים, סטיב ג’ובס התבטא לא אחת כנגד טאבלטים “קטנים” ואפילו בצורה די בוטה: “גם אם תגדילו את הרזולוציה כדי לכפר על ההבדל, זה חסר משמעות אלא אם הטאבלט שלך כולל גם נייר זכוכית, כדי שהמשתמש יוכל לשייף את האצבעות שלו לרבע מגודלן הקיים….ישנן גבולות ברורים לגבי המרחק בו אתה יכול להציב אלמנט פיזי על מסך מגע, לפני שמשתמשים לא יכולים לגעת, להחליק או לצבוט בהם”, אמר ב-2010.

הוא אפילו הוסיף “זו אחת הסיבות העיקריות שאנחנו חושבים שמסכי 10 אינץ’ הם הגודל המינימלי הנחוץ ליצירת אפליקציות טובות לטאבלטים”. אז אמר.

החברה החזיקה ברעיון הזה בצורה יפה, אבל מתחת לפני השטח, די ברור שדברים התנהלו אחרת. כבר בשנת 2012 אפל הציגה את ה-iPad Mini, גירסה מוקטנת של האייפד הסטנדרטי שלה בגודל 7.9 אינץ’. מעבר לחריגה מקו ה-10 אינץ’ שהוא הציג רק שנים לפני כן, אפל אפילו לא שינתה את הממשק או ביצעה התאמות מיוחדות לגירסה המוקטנת. על הבמה היא התגאתה בכך שכמות הפיקסלים וגודל המסך הם זהים לגירסה הגדולה, כך שמפתחים אפילו לא צריכים לבצע התאמות למסך הקטן יותר. הגיוני, אבל לא תואם בכלל לדבריו של ג’ובס.

אז נכון, לא מדובר בהפרה מוחלטת של הצהרת ה”לעולם לא נייצר טאבלטים בגודל 7 אינץ'” שנאמרה על ידי ג’ובס בשיחה עם משקיעי החברה, אבל כשהאייפונים שלכם מתקרבים ל-7 אינץ’, והאייפדים מתקרבים ל-7 אינץ’, קשה להגיד שהחזון של ג’ובס היה מדויק. במיוחד כיוון שאפל עוד לא פיתחה את טכנולוגיית שילוב הנייר זכוכית במסך המכשיר, והעולם עדיין לא קרס מהרעיון של אייפד קטן.

פורסם ב-Geektime

עוד ב-Geektime

האם גוגל תעשה לקריפטו מה שעשתה כבר למנועי החיפוש?
הסטארטאפים הישראליים גייסו החודש יותר מ-400 מיליון דולר

אולי היחידי שיכול להיות צודק וטועה בו זמנית

המשותף, אגב, לכל המקרים הללו, הוא שג’ובס טעה וצדק בו זמנית. אפל לא יצרה סטיילוס לאייפונים, אלא עט ליצירה לאייפדים. אפל לא יצרה טאבלט של 7 אינץ’, אבל היא כן יצרה את האייפד מיני והגדילה את המסכים של האייפונים שמתקרבים לגודל הזה.

אפל הגדילה את המסכים של האייפונים בצורה דרמטית יחסית, אבל גם שמרה על אפשרויות נגישות לשימוש באצבע אחת. כך שנראה שלמרות שההצהרות שלו היו “דרמטיות” יחסית, אפל עדיין שומרת לא מעט על החזון שלו שהפך את אפל ללהיט הענק שהיא. אם אתם מנכ”לים של חברות טכנולוגיה, אולי פשוט כדאי שתנסו להימנע מהצהרות כל כך בומבסטיות וחד משמעיות ו-Never Say Never, כי האינטרנט לא שוכח. גם אותך, מר סטיב באלמר.